Gå til innhold

hvilken verson av linux/ubuntu?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg forsøkte nettopp Manjaro for å blåse enda mer liv i en gammel skole-bærbar som jeg tenkte skulle brukes til testing av nettverksprogramvare. Den kjørte fra før av Xubuntu 12.04 helt greit, men ikke superkjapt. I løpet av noen timers bruk er dette mine ankepunkter mot Manjaro som begynnerdistro:

- Installasjonen har ikke vanlig GUI.

- cfdisk og manuelle mountpoints under installasjonen er helt vanvittig lite nybegynnervennlig, og er eneste måten å fikse dualboot på.

- Kryptisk konfigurasjon av language og locale under installasjon, som førte til at jeg hadde amerikansk tastaturlayout etter installasjonen. Jeg har lyst på englsk språk og norsk tastaturlayout.

- Grafisk oppdatering/pakkebehandler fungerer ikke etter installasjonen. Jeg får en lang feilmelding som slutter med "unable to lock database", og ingenting skjer når jeg trykker på Apply. Dønn stabilt sa du?

 

For en fersk nybegynner ville alle disse punktene ført til frustrasjon, med mindre vedkommende faktisk var interessert i å sette seg inn i og knote med over middels avanserte Linux-greier.

Når pakkebehandleren ikke fungerer, så får jeg ikke gjort en dritt. Og selv om jeg er en litt erfaren Linux-bruker (både deb og rpm), får jeg litt lyst til å gi opp. Hva tror du en begynner ville gjort i samme situasjonen?

 

Ellers virker det som at de meste fungerer ut av boksen. Både nettverk, grafikk, internett, innstillinger, osv. Men at det fungerer noe bedre enn f.eks Xubuntu vil jeg ikke si. Både Xubuntu og Manjaro fungerer, så da velger jeg den med minst barnesykdommer.

Endret av endrebjo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

.

Skal svare deg så godt jeg kan.

Grafisk installer har ikke Manjaro enda, men i 0.8.5 kommer det, det er en release candidate ute som har den : http://manjaro.org/2013/03/31/second-release-candidate-of-0-8-5-online/

Da blir det enklere for nybegynnere å installere, det med språk og keyboardlayout blir selvforklarende.

 

Men hvis du hadde lest guiden som ligger på desktopen før du velger å installere så er hele installasjonsprosessen forklart i detalj.

 

Unable to lock db er en feilmelding man kan få hvis man bruker den grafiske oppdatereren.

Har forøvrig ingenting med stabilitet å gjøre.

Det er anbefalt å kun oppdatere fra terminal.

 

Det du må gjøre nå for at det skal virke er å åpne et terminalvindu og skrive:

 

sudo rm /var/lib/pacman/db.lck

 

Deretter:

 

sudo pacman -Syy (dette synker pakkebrønnene)

 

Deretter:

 

sudo pacman -Syu (dette oppdaterer systemet)

 

Alt dette er forklart i Wikien til Manjaro : http://wiki.manjaro.org/index.php/Pacman_troubleshooting#.22Unable_to_lock_database.22_Error

 

 

Hvis det er mere du lurer på så fyr løs :)

Lenke til kommentar
Skal svare deg så godt jeg kan.

...

Det er fint å se at du er engasjert og brenner for å hjelpe andre. Slike folk trengs så absolutt.

Men poenget mitt var at slike banale ting ikke skal være noe problem i utgangspunktet hvis distroen skal hevde seg som en begynnerdistro på linje med Ubuntu og liknende. Det skal ikke være nødvendig å lese verken veiledning eller wiki for å komme igang. Konklusjonen må derfor være at Manjaro ikke er moden nok til å bli anbefalt som en begynnerdistro på det nåværende tidspunkt. Men det er absolutt et interessant prosjekt, for det viser at folk er interessert i plug'n'play KISS-distroer basert på pacman også. Tidligere har pacman-gjengen vært mest interessert i fikse alt med /etc, vim, terminal og wiki.

En pakkebehandler som ikke fungerer er buggy og ustabil programvare. Punktum. Når ting ikke fungerer, så er det ikke stabilt. Å måtte hacke seg rundt slike banale ting er nettopp det som skremmer begynnere vekk fra Linux. Derfor burde du vente med å anbefale Manjaro i hytt og pine. Når folk får negative opplevelser med en distro er det lettere å slenge dritt om den og unngå å prøve den på nytt en seinere gang.

 

Når Manjaro slippes som 1.0 skal jeg gi den et forsøk til. Jeg har for mye bugs i egenprodusert software til å ha tid til hacke meg rundt mangler i operativsystemet også. ;)

Lenke til kommentar

Kanskje jeg ikke klarer helt å se ting fra en nybegynner med Linux, men bra at du prøvde Manjaro endrebjo.

 

Hvis du gidder å gi distroen litt tid så tror jeg du vil bli positivt overrasket.

 

Men det jeg ikke fordrar er de som prater negativt i hytt og pine når de ikke engang har prøvd en distro.

 

Bra at du tok deg tid til å skrive om dine opplevelser med Manjaro :)

 

Jeg har selv vært innom den feilen med db lock.

Men en kjapp runde på forumet gjorde at jeg fant løsningen.

 

Uansett Manjaro går vel for å være den mest nybegynnervennlige derivaten av Arch Linux og det jobbes iherdig med å gjøre den bedre. Allerede i 0.8.5 som kommer snart vil det være store forbedringer fra 0.8.4 som er nåværende utgave.

Lenke til kommentar
Da kan du jo gi noen gode eksempler på hva nye brukere trenger så kan jeg svare deg på om dette er vanskelig å få til i Manjaro.
Poenget mitt er at du er den eneste her i tråden som vil kunne svar på disse spørsmålene. Er det et Ubuntu-spørsmål vil antallet som kan hjelpe stige drastisk. Hva om jeg spør et nybegynnerspørsmål hvor du ikke får lov til å svare, men det er opp til de andre her i tråden å engasjere seg og ha kunnskap?

«Jeg får fargede horisontale striper på skjermen, hvordan fikser jeg det?» (Som sagt, du får ikke svare)

Lenke til kommentar

Det ser desverre ut som at de som sverger til Ubuntu nå fremstår slik de som sverger til Windows kontra en hvilken som helst Linux versjon. Det nytter jo ikke å foreslå noe annet her uten at det kommer negative kommentarer.

Da sikter jeg til mitt forslag og forslaget til Pineapplemoonshine, det Linux dreier seg om er frihet til å velge slik man selv vil.

Da må det jo være greit at det kommer flere forslag i en slik tråd uten at noen forslag skal bli kritisert fordi de ikke er "rett" i noens øyne. La nå den som spør ta sine egene beslutninger uten å legge føringer.

 

Da er vi i tråd med det Linux faktisk dreier seg om.

Vet ikke om dette helt eller delvis var rettet mot meg, men kan jo ta det likevel.

 

For meg "handler Linux om" at jeg oppriktig mener det i mange situasjoner er et bedre verktøy, eller rettere sagt; tilbyr meg bedre verktøy enn det jeg finner andre steder for å gjøre det jeg skal. Det er dog ikke alltid beste verktøy, og det er derfor jeg ikke gidder å anbefale det til noen som vil ha mulighet til å spille alle spill (selv om ting kommer seg på den fronten).

 

Men, jeg vet at det for mange handler om å tukle, (brekke,) fikse og lære, og mens sistnevnte fortsatt er noe jeg gjør så er de to andre noe jeg hverken har tid eller ork til i hverdagen. Grunnen til at jeg anbefaler en stabil, godt testet distro med stor brukerbase er fordi jeg er overbevist om at det er mye lettere å bytte til noe mer teknisk om de skulle synes ting er for enkelt, enn det er å få folk til å prøve igjen om de havner her.

 

Jeg setter stor pris på ildsjelene som legger ned tid og innsats i prosjekter i open source- og Linuxmiljøet, det dukker opp flotte prosjekter fra selv enkeltpersoner, men for å være litt realistisk; jeg ville aldri anbefalt en Linuxdistro i versjon 0.8.4 som jeg gjetter er utviklet på hobbybasis (med forbehold om at jeg ikke har lest meg opp) til for eksempel en bedrift som spurte meg om råd. Ei heller ville jeg nok brukt den selv i et produksjonsmiljø sånn helt uten videre. Derfor får jeg heller ikke meg selv til å anbefale noe annet enn Ubuntu til en som aldri har tatt i Linux før. Også forid det er der jeg kan være til hjelp skulle noe gå galt :)

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at du er den eneste her i tråden som vil kunne svar på disse spørsmålene. Er det et Ubuntu-spørsmål vil antallet som kan hjelpe stige drastisk. Hva om jeg spør et nybegynnerspørsmål hvor du ikke får lov til å svare, men det er opp til de andre her i tråden å engasjere seg og ha kunnskap?

«Jeg får fargede horisontale striper på skjermen, hvordan fikser jeg det?» (Som sagt, du får ikke svare)

Det er jo derfor Manjaro har sitt eget forum, det har jeg nevnt flere ganger.

Forumene til distroene og også Ubuntu sitt forum vil jo kunne gi endra bedre hjelp enn her på dette forumet.

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette helt eller delvis var rettet mot meg, men kan jo ta det likevel.

 

For meg "handler Linux om" at jeg oppriktig mener det i mange situasjoner er et bedre verktøy, eller rettere sagt; tilbyr meg bedre verktøy enn det jeg finner andre steder for å gjøre det jeg skal. Det er dog ikke alltid beste verktøy, og det er derfor jeg ikke gidder å anbefale det til noen som vil ha mulighet til å spille alle spill (selv om ting kommer seg på den fronten).

 

Men, jeg vet at det for mange handler om å tukle, (brekke,) fikse og lære, og mens sistnevnte fortsatt er noe jeg gjør så er de to andre noe jeg hverken har tid eller ork til i hverdagen. Grunnen til at jeg anbefaler en stabil, godt testet distro med stor brukerbase er fordi jeg er overbevist om at det er mye lettere å bytte til noe mer teknisk om de skulle synes ting er for enkelt, enn det er å få folk til å prøve igjen om de havner her.

 

Jeg setter stor pris på ildsjelene som legger ned tid og innsats i prosjekter i open source- og Linuxmiljøet, det dukker opp flotte prosjekter fra selv enkeltpersoner, men for å være litt realistisk; jeg ville aldri anbefalt en Linuxdistro i versjon 0.8.4 som jeg gjetter er utviklet på hobbybasis (med forbehold om at jeg ikke har lest meg opp) til for eksempel en bedrift som spurte meg om råd. Ei heller ville jeg nok brukt den selv i et produksjonsmiljø sånn helt uten videre. Derfor får jeg heller ikke meg selv til å anbefale noe annet enn Ubuntu til en som aldri har tatt i Linux før. Også forid det er der jeg kan være til hjelp skulle noe gå galt :)

 

Jeg ville heller aldri anbefalt Manjaro til en bedrift, da er nok Centos, Red Hat eller lignende best.

Det er jo hjemmebrukere det er snakk om her.

 

Det var ikke spesiellt rettet mot deg, men til alle som her i tråden har kommet med negative utsagn mot andre sine forslag, ikke bare mitt forslag men også andre. Det som er den røde tråden her er at Ubuntu har blitt fremhevet hele tiden som om at det er det eneste en nybegynner burde prøve, det er jeg ikke enig i.

 

Å sitte på sin høye trone å hele tiden forfekte at et valg er det man må velge er ikke bra.

Lenke til kommentar

Å sitte på sin høye trone å hele tiden forfekte at et valg er det man må velge er ikke bra.

Men er det ikke nettopp det du gjør selv, da? Observerer at erfarne brukere sier at det er en fordel at nye brukere begynner med en distro med stor brukerbase, mens du hardnakket påstår at man like gjerne kan begynne med Manjaro.

 

Nå har jeg ikke testet Manjaro selv, men de "problemene" endrebjo beskriver er typiske unødvendige utfordringer som vil skremme bort nye brukere, kyndige som ukyndige. Unntaket er de som ønsker å lære, og gjerne tar fatt i slike utfordringer. Ser man bort fra unntaket, så er ikke Manjaro noen god reklame for linux.

 

Selv begynte jeg med Ubuntu for snart 5 år siden. Jeg har ingen utdanning innen IT eller bruker det i jobb, og er såkalt "selvlært". Jeg er avhengig av et utstrakt community, samt gode guider og eksempler på problemstillinger jeg møter. Skulle jeg spurt på et forum om hver minste ting hadde jeg fort gått lei.

 

Edit: Med "nye brukere" mener jeg selvfølgelig konvertitter fra Windows/OSX-

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Men er det ikke nettopp det du gjør selv, da? Observerer at erfarne brukere sier at det er en fordel at nye brukere begynner med en distro med stor brukerbase, mens du hardnakket påstår at man like gjerne kan begynne med Manjaro.

 

Nå har jeg ikke testet Manjaro selv, men de "problemene" endrebjo beskriver er typiske unødvendige utfordringer som vil skremme bort nye brukere, kyndige som ukyndige. Unntaket er de som ønsker å lære, og gjerne tar fatt i slike utfordringer. Ser man bort fra unntaket, så er ikke Manjaro noen god reklame for linux.

 

Selv begynte jeg med Ubuntu for snart 5 år siden. Jeg har ingen utdanning innen IT eller bruker det i jobb, og er såkalt "selvlært". Jeg er avhengig av et utstrakt community, samt gode guider og eksempler på problemstillinger jeg møter. Skulle jeg spurt på et forum om hver minste ting hadde jeg fort gått lei.

 

Edit: Med "nye brukere" mener jeg selvfølgelig konvertitter fra Windows/OSX-

 

Siden jeg bruker Manjaro og er fornøyd med det så er det mitt forslag, hvis du leser nøye etter så har jeg også tatt til orde for andre som har kommet med forslag som ikke er Ubuntu her i tråden.

 

Jeg har ingenting imot Ubuntu, men jeg har imot at det må være lov å foreslå noe annet uten at flere skal komme inn og nedvurdere forslagene.

 

Man må gjerne prate varmt om det man foreslår, men hva er poenget med å komme med negative kommentarer mot andre sine forslag.

 

Jeg regner med at tråstarter kan tenke selv uten at noen skal prøve å legge føringer for det "eneste rette valget".

Lenke til kommentar

Jeg tror grunnen til at du får reaksjoner er fordi du vil anbefale en relativt ny/ustabil distro til nybegynnere. Hadde det vært promotering mot erfarne brukere, så hadde du sannsynligvis fått andre reaksjoner og andre motargumenter, av en mer teknisk art.

 

Nå er det slik at på desktop så er den største brukerskaren Ubuntu-brukere, og med tanke på nybegynnere er dette en klar fordel med tanke på videre rekruttering.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at tråstarter kan tenke selv uten at noen skal prøve å legge føringer for det "eneste rette valget".

No offence til trådstarter, men når det kommer til områder man har null peiling på så er man faktisk avhengig av at andre "tenker for en" i starten. For trådstarter vil det ene navnet være like godt som det andre på papir, når det i realiteten finnes objektivt bedre valg for en som er helt ny. Bare fordi en selv er fornøyd med Gentoo betyr ikke at det er noe å anbefale en helt fersk bruker.

Lenke til kommentar

Det som tente meg til å holde denne diskusjonen gående var at det var flere i denne tråden som kom med negative kommentarer på mitt forslag og en annen sitt forslag, slikt er unødvendig.

 

Skal det være slik her i denne GNU/Linux delen av forumet at en indre kjerne med bedrevitere sine forslag bestandig skal være de beste og at de som ikke er enige eller foreslår noe annet skal snakkes ned.

 

Hadde mitt forslag fått stått uten nedsnakking så hadde jeg heller ikke skrevet mere om den saken.

Lenke til kommentar
Man må gjerne prate varmt om det man foreslår, men hva er poenget med å komme med negative kommentarer mot andre sine forslag.

Om omskriver historien litt her nå. Jeg er ganske stolt av denne kategorien og hvor hyggelige og hjelpsomme alle er, og går du tilbake i denne tråden ser du at de aller fleste gjør ingenting av det du nevner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...