Gå til innhold

«Jeg vil ikke ha noen sigøynere om bord. Vennligst gå av»


Gjest

Anbefalte innlegg

Kan vi bare si en gang for alle at vi kan ha norske som tigger fordi de er vårt problem, men vi forbyr enkelt og greit utenlandske tiggere her? De er ikke vårt problem og både vi og dem gjør situasjonen verre ved å ha dem sittene på ræva her fremfor å faktisk løse problemene sine i hjemlandet.

 

Ganske enkelt? Trenger bare føye til en enkelt setning så er hele problemet løst.

Nei, for det vil jo da selvsagt være "rasisme", ikke sant? :roll: Tenk deg om politiet skulle ha andre fullmakter ovenfor utlendinger enn det de har ovenfor landets borgere? *Hyl*..Nei vent..det har de jo allerede, greit da nøyer vi oss med bare rasisme...
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, for det vil jo da selvsagt være "rasisme", ikke sant? :roll: Tenk deg om politiet skulle ha andre fullmakter ovenfor utlendinger enn det de har ovenfor landets borgere? *Hyl*..Nei vent..det har de jo allerede, greit da nøyer vi oss med bare rasisme...

Ja det er jo en måte å se det på.

 

Selv mener jeg det ikke går under rasisme. Det handler om nasjonalitet. På samme måte er det ikke rasisme å nekte resten av verdens befolkning som ikke har norsk statsborgerskap å bo her.

 

Det er ingen rett for ikke-norske å tigge i Norge.

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan Norge under EØS- og Schengen-avtalene innføre ensidige og diskriminernede begrensninger på reglene for det "frie" indre marked?

Jeg ser for meg at det er fullt mulig å innføre et tiggerforbud for utlendinger dersom man tar hjemmel i avtalen som sier at man må være selvforsørget til å ha retten til å ferdes fritt mellom landene. (Men man kan selvsagt kverulere på at man er selvforsørget selv om man ikke har noen jobb og bor på gata, men det blir en annen sak)
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg spør fordi Debatten på NRK i går handlet om SPUs forslag om passkontroll på norske-grensen. Der kom det fram at Norges avtale med Schengen har en "selvmordsklausul", endres et vilkår så opphører hele avtalen og må eventuelt forhandles fram på nytt.

 

Det står altså en del på spill som må veies opp mot gevinsten ved en slik endring.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Schengenavtalen og det gjensidige samarbeidet. Om det er verd det kan selvsagt diskuteres, noen vil jo ha oss ut av både Schengen og EØS og de synes vel det er helt greit.

 

Men i teorien kan man tenke seg at nordmenn får restriksjoner i EU-land hvis EU-borgere ikke får tigge i Norge. Om det er sannsynlig vet jeg ikke, men poenget er at slik avtalene er utformet så vil ensidige innstramninger fra Norges side føre til at vi er tilbake på square one. Det er verd å merke seg at EU-landene selv ikke har slike selvmordsklausuler, Schengen er en del av EUs lovverk, derfor kan England gå til ensidige tiltak, mens vi ikke kan. England har jo valgt å stå utenfor Schengen, uten at de blir sparket ut av EU av den grunn. Norge som står utenfor EU i utgangspunktet har ikke slike privilegier.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...