Gå til innhold

Lyttetest MP3 versus ukomprimert


  

171 stemmer

  1. 1. Hvilken av filene stammer fra en MP3-fil?

    • Eksempel 1
      11
    • Eksempel 2
      16
    • Eksempel 3
      25
    • Eksempel 4
      25
    • Eksempel 5
      10
    • Eksempel 6
      9
    • Eksempel 7
      11
    • Eksempel 8
      2
    • Hørte ikke forskjell
      62


Anbefalte innlegg

Tilnærmet umulig uten full PA. Om du så har hi-fi-anlegg til 25000 tviler jeg på en hører forskjell, men på skikkelig PA er det ikke problem å skille mp3 fra lossless.

 

Jaha? Hvorfor er det lettere på PA? Det som er spesielt med PA-anlegg sine designparametre er ikke noe som jeg umiddelbart tenker hjelper noe spesielt med å skille lossless fra mp3?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var akkurat hva jeg tenkte også - innbiller meg å ha gode ører for detaljer (jobber ikke med lyd, though - er bare glad i musikk), at jeg kommer sikkert til å ta feil, og at jeg lyttet til starten.

 

 

Spørsmål til "fanatikerene": hva er det som trengs av teknisk utstyr for faktisk å høre forskjell (hvis det faktisk er noen da :hmm:) mtp. lydkort og headset (anser høyttalere for ubrukelige til akkurat dette), evt. kabling av en viss standard?

Hva jeg hadde å bruke i dette tilfellet var laptop-lydkort (Bang & Olufsen Icepower), Logitech 520 med medfølgende kabler og Shure SRH840...headset'et er sikkert godt nok, men jeg tviler på om resten er det.

 

 

Glimrende tiltak uansett! :) Fins det en "sjette sans" når det kommer til lyd...la oss finne det ut når fasiten kommer.

 

 

Edit:

Greit om jeg beholder opptakene frem til fasiten er ute? Jeg har stemt, men når fasiten kommer vil jeg gjerne kunne høre igjennom klippene en gang til for å sjekke den som er "grøtete".

 

Er veldig vanskelig å si noe helt konkret på hva du trenger. men du får mye bedre lydbilde med noen skikkelige høytalere headsett kan ikke måle seg her. men når det gjelder prisklasse på utstyr så finnes det så mye på markedet.

 

Vist du bare er ute etter bra lyd i top og greit i mellomtone så kan du komme unna med grei pris, men hold deg unna type soundgarden butikker de robber deg helt for crap selvimporterte høytalere som er mega overpriset.

 

Jeg spillte på noen scanspeak tidligere i classic serien hjemmelaget. og hjemmedesignet delefilter av en entusiast. deler for ca 15 0000 kr pluss tre osv.

 

eksen sko selge noen arvede høytelere husker ikke helt navnet på de men det var de system audio greiene til 45 000 eller noe sånt. å de låt bare heil crap i forhold. topp området der var bare helt forkasteligt.

 

amper også hold deg vekke fra kjente merke varer det er overpriset deluxe. xindak har foreksempel en ny versjon av 6950 modellen som du hadde fått for rundt 13000 kr med usb dac integrert i den. veier over 26 kg å gir noe av den beste lyden du kan få for de pengene.

 

sier ikke at du skal ut å kjøpe men bare forteller litt om hvor store forskjeler det er der ute. Pris betyr en del men samtidig så betyr den også av og til ingenting i den verdenen der.

 

 

men for å svare litt mer konkret så kan ikke eg sei at du må ha minst en sånn amp og høytalere sånn og sånn for å høre forskjell. Men en tilsvarende den ampen til 13 lapper og høytalere som er produsert i hifi formål til samme prisklasse så begynner mann jo å snakke veldig greie hifi anlegg om man velger rette merker. cambridge audio som hifi klubben selger leverer også veldig mye lyd for pengene. nad er nok litt gammel overtro når det kommer til hifi de er vel mer party ampene for fjortiser :)

 

Jeg er nok litt over gjennomsnittet intresert og har en ren klasse a på 2x100 watt bare effekt forsterkeren veier 75 kg:)

Lenke til kommentar

Jaha? Hvorfor er det lettere på PA? Det som er spesielt med PA-anlegg sine designparametre er ikke noe som jeg umiddelbart tenker hjelper noe spesielt med å skille lossless fra mp3?

 

AtW

 

tar man en typish pionerr surrond amp til 15k og party høytalere til 10k så er jeg nok enig at det er verre å høre spesiell forskjell. men bruker man 25 lapper på litt urbane hifi merker så merker man nok grei forskjell

Lenke til kommentar

Hva ser du på som vanlih pa?

 

Noe du ville funnet på vanlige, kommersielle konsertsteder. Line-array av god kvalitet, solide subber, fills, kvalitetsforsterkere beregnet på PA-bruk, osv.

 

Som sagt, PA produseres som regel etter litt andre brukerkrav enn studioutstyr og high-end hifi. Du finner selvsagt litt ulike filosofier, men ofte er PA-utstyr et kompromiss mellom lydgjengivelse og hardførhet.

Lenke til kommentar

Hodetelefoner er absolutt det beste hjelpemidlet om man virkelig vil ned i lydverdenens mikrokosmos :-)

 

Og samtidig bli betraktet som asosial på LAN-parties! :green:

 

Jeg gjorde forresten en tabbe under lyttetesten: jeg la til alle filene nederst i en eksisterende spilleliste, så lukket jeg øynene og begynte å lytte. Når klipp nr. 2 skulle starte, så gav det ikke mening...fordi jeg ikke hadde slått av Shuffle-funksjonen. :blush:

 

Masse tekst.

 

OK, jeg er nok ikke interessert i god lyd. Jeg skal spandere på meg et Xonar STX til ny-PCen (og jeg bør ha en ny forsterker også), men 2:1 stereo holder plenty, og til mitt bruk/mine ønsker så er mer lyd (høyere volum) viktigere enn 100% klar lyd. Er mer i retning av film-entusiast - samt liker å ha noe som kan overdøve gressklipperen, med hørselvern på. :)

 

Fullstendig sett (forsterker, høyttalere, kabling osv.) til ~10k er dyrt nok for meg.

Lenke til kommentar

Noe du ville funnet på vanlige, kommersielle konsertsteder. Line-array av god kvalitet, solide subber, fills, kvalitetsforsterkere beregnet på PA-bruk, osv.

 

Som sagt, PA produseres som regel etter litt andre brukerkrav enn studioutstyr og high-end hifi. Du finner selvsagt litt ulike filosofier, men ofte er PA-utstyr et kompromiss mellom lydgjengivelse og hardførhet.

 

 

Det finnes bare alltid noen som mener pa gir den beste lyden. hvordan forstår heller ikke jeg.

Lenke til kommentar

Nå har jeg konvertert roger waters amuzed to death til mp3 å her er det virkeli stor forskjell.

 

Tror nok ikke opptakene dine er helt på det nivået jeg kan få frem her.. ikke mistforstå meg de var uendelig mye bedre enn veldig mye som blir solgt komersielt på cd i dag.

 

men på en annen side så er det en helt annen musikk å det skal kansje være sånt men jeg hører hvertfall mye letter forskejll på roger waters enn den sangen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Godt tiltak! men, ...hrrmf, hvorfor så kort tidsfrist ?

Jeg vil ikke rekke dette innen søndag. Skal få lastet ned, men rekker neppe å få avgitt stemme (dvs lyttet).

 

Ett av klippene burde vært gjennom en konvertering via skikkelig håpløs MP3 bitrate, slik at en i praksis hadde sju stk å velge mellom. Teoretisk skulle da dette "dårlige" sporet ikke få en eneste stemme (... bortsett fra de som evt stemmer det frem på trass).

 

Å plukke ut en mp3 blant lossless bør du klare lett. Mener å huske at du kommenterte en gang med at spotify sin 320 kbit/s Ogg Vorbis q9 var noe som var, and i quote: "Sikkert greit på tlf med headset eller logitech utstyr". Dette må da være barnemat i forhold.

Lenke til kommentar

Nå har jeg konvertert roger waters amuzed to death til mp3 å her er det virkeli stor forskjell.

 

(...)

 

men på en annen side så er det en helt annen musikk å det skal kansje være sånt men jeg hører hvertfall mye letter forskejll på roger waters enn den sangen.

 

Hvilken bitrate kjørte du på MP3'en og hvilken enkoder bruker du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...