Gå til innhold

Den norske nettleseren Opera vraker egen motor


Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg hvorfor de mener at nettlesere blir like hvis de benytter samme motor? Det er vel det som er på dashbordet som er interessant i en browser?

 

Ja, jeg skjønner ikke dette helt selv? Kan noen som faktisk har litt greie på dette hjelpe en stakkar med å forstå hva som blir forskjellen i praksis? Det er vel ingenting som tyder på at alle de fine funksjonene i opera forsvinner?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er litt merkelig er at Opera 12.x har blitt tregere og tregere, spesielt ved oppstart. Det har også vært stabilitetsproblemer når en fane lukkes med "mouse gesture" (høyreklikk og tegn en L) . Da kræsjer hele Opera, og vil sende feilmelding med websiden en var på, problemet er bare at dette skjer ofte uansett nettside, og like gjerne lokal routers web GUI.

Jeg mener at noe har skjedd med Opera da versjon 12 kom (og kanskje også versjon 11) . De har gått over til en "M$ filosofi", det vil si at brukerens opplevelse ikke er sentrum lenger, så slikt som fart og stabilitet kommer langt ned på lista. At en nærmest kan telle objektene som kommer opp på skjermen når nyeste Opera starter kan vel bare sies å være en skam !

For ikke å snakke om Opera 12.13 som ofte kræsjet på speeddial og restartet i det uendelige, men bare i Windows, ikke Ubuntu...

Der rare er at Opera faktisk er hakket raskere og MYE mer stabil i Linux versjonen !! :) (Ubuntu)

Lenke til kommentar

Skal man nå gå tilbake til et monopol der alle bruker samme motor ?

Er det ikke bra med skikkelig konkurranse lenger ?

Tja, både og. På en side kan det føre til mer konkurranse, siden webutviklere ikke trenger å teste mot flere motorer og at sidene blir tolket likt på flere browsere. I teorien kan konkurranse på hastighet bli svekket, siden "alle" har samme motor, men forskjellene nå er i realiteten så ubetydelig for de fleste at det nok ikke vil gjøre stort. Webkit er en bra motor som scorer best i webstandard-tester.

Lenke til kommentar

Syns dette virker positivt. Opera var browseren jeg brukte mest før, men nå går det kun i Chrome.

 

Går den over til WebKit og Chromium så bytter jeg kanskje tilbake til Opera igjen. Liker å kunne støtte Norske selskaper.

 

Forhåpentligvis kommer de med en forbedret Android/iOS app også.

Lenke til kommentar

Ja, jeg skjønner ikke dette helt selv? Kan noen som faktisk har litt greie på dette hjelpe en stakkar med å forstå hva som blir forskjellen i praksis? Det er vel ingenting som tyder på at alle de fine funksjonene i opera forsvinner?

 

AtW

Nei, browseropplevelsen vil etter alt å dømme bli den samme, men nå kan Opera fokusere på å utvikle sine unike funksjoner og forbedre disse, fremfor å hele tiden sørge for at Presto holder tritt med WebKit. For den jevne nettsurfer vil dette være en god ting.

Lenke til kommentar

Det som er litt merkelig er at Opera 12.x har blitt tregere og tregere, spesielt ved oppstart. Det har også vært stabilitetsproblemer når en fane lukkes med "mouse gesture" (høyreklikk og tegn en L) . Da kræsjer hele Opera, og vil sende feilmelding med websiden en var på, problemet er bare at dette skjer ofte uansett nettside, og like gjerne lokal routers web GUI.

Jeg mener at noe har skjedd med Opera da versjon 12 kom (og kanskje også versjon 11) . De har gått over til en "M$ filosofi", det vil si at brukerens opplevelse ikke er sentrum lenger, så slikt som fart og stabilitet kommer langt ned på lista. At en nærmest kan telle objektene som kommer opp på skjermen når nyeste Opera starter kan vel bare sies å være en skam !

For ikke å snakke om Opera 12.13 som ofte kræsjet på speeddial og restartet i det uendelige, men bare i Windows, ikke Ubuntu...

Der rare er at Opera faktisk er hakket raskere og MYE mer stabil i Linux versjonen !! :) (Ubuntu)

 

Den henvisningen din til "MS filosofi" skader din troverdighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har brukt opera siden versjon 3 på mine maskiner, og har stort sett alltid vert fornøyd. Men de siste årene har jeg sett hvordan den bare har blitt dårligere og dårligere, med bugs som ikke har blitt fikset på etter mange år, og drøss med folk som sliter. Håper dette betyr at dette blir endelig fikset, for blir det værre nå er det ikke spørsmål om jeg bytter eller ikke, bare når.

Lenke til kommentar

Då kan i alle fall ikkje Google blokkere tenester frå å fungere i Opera pga. "inkompatibilitet" lenger.

Indeed. Synes det er helt patetisk av de store aktørene å aktivt fryse ut mindre nettlesere som Opera. Er møkklei av å komme til nettsider som forteller meg at jeg må oppgradere til en "moderne" browser (som tydeligvis Opera og Firefox ikke er) for å bruke alle funksjonene, påfulgt av en stor Chrome-logo og link til nedlastingen.

Men det er vel på akkurat samme måte som hvor mange Microsoft-sider og produkter ikke fungerer optimalt i andre nettlesere enn IE.

 

Plugins i Chromium skal slutte å fungere fordi Opera går over til Webkit? :dontgetit:

 

Går ut fra at han mener Opera sine plug-ins.

Endret av Optimuz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...