Gå til innhold

[Løst] Blåste rødt, beholdt førekort.


Vilkårlighet

Anbefalte innlegg

Hei

 

Før noen kommer med at jeg fortjener å miste lappen på livsstid, så er jeg fullstendig klar over feilen min og ingen, tro meg INGEN ville heller vært foruten hendelsen enn meg.

 

 

Historien:

Skulle til Trysil søndag morgen, og hadde vært ute lørdagen. Hadde sluttet å drikke i 01:00 tia og tok meg en pils på ett nach ca. halv 4..

Når jeg sto opp drakk jeg 1l cola samt vann, pussa tenna og gikk 1 times tur til der jeg hentet bilen. 1km fra der jeg henter bilen blir jeg stoppet i kontroll og blåser rødt(0,3) fikk beskjed om å gå ut av bilen og blåse en gang til. Da blåser jeg 0,4.. Så venter politimannen litt til og henter sin kollega der jeg blåser på han sitt apparat til 0,3 igjen.

 

Dette resulterer i at jeg blir med på sykehuset for å ta 2 blodprøver for å finne ut eksakt promilla.. Jeg følte meg helt fin før jeg satte meg i bilen og følte meg klar i hodet, derfor jeg trodde jeg var klar til å kjøre bil.

 

Min store skrekk nå er det at jeg får ett forelegg som kommer på rullebladet og gjør at jeg ikke kan bli det jeg ønsker mest å bli..

 

Det kjipe med denne opplevelsen er jo det at jeg blåser 0,3... 0,1 over grensa.. Det er jo forsatt over lovlig grense, men som politiet sa: "lavutslag".

 

Tok første blodprøve ca. 30 min etter at jeg blåste første gang og andre blodprøve ca. 1 time etter jeg blåste første gang.

 

Tror du/dere det er mulig at jeg er under grensa? Eller vil blodprøven vise en faktisk høyere promille alkohol i blodet enn en blåseprøve?

 

Evnt. hva er strafferammen for en hendelse som dette? Som overskriften sier var jeg så lite over at politijuristen lot meg beholde førekortet på stedet, hva videre etterforskning resulterer i vet jeg ikke.

 

- Shamru

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

tja, uten å vite eksakt hva og hvor mye du drakk kvelden før så vil jeg tro at du ikke kommer til å få store utslaget. hva har du tenkt å bli btw? det verste som kan skje er at du blir fotgjenger et par 3mnd'er, i beste fall skjer ingenting, noe jeg forsåvidt vil tro skjer.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke du fortjener å miste lappen på livstid. Men det vil nok svi likevel.

http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=15

Ser ut som du ligger an til å få seks lapper i bot, førerkortinndragelse samt å måtte kjøre opp på nytt. En heftig lærepenge. Tolvtimersregelen fra nå av? Personlig kjører jeg ikke dagen etter ei fyllekule i det hele tatt, men det kan jo jeg si, som bor sentralt.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil de ta førekortet i etterkant når jeg beholdt det på stedet? De snakket med politijuristen på stedet.

Lærepenge ja, i høyeste grad. Skulle gjerne endra mye sett tilbake, jeg er vanligvis en fyr som sjeldent gjør noe ulovlig.. Men akkurat den morningen der var jeg idiot.

 

La oss bare si at det jeg vil bli krever plettfri vandel, Lord Nuker :)

 

P.S.

Spurte konstablene hva grensa lå på for inndragelse, de snakket om ca. 0,5

Endret av Shamru1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

vel, burde ikke by på store problemer uansett, får du det mot all formodning på rullebladet er det ikke verre enn at du forklarer hvorfor skriftlig/muntlig om hvorfor du har det du har. alle kan ta feil engang iblant, og en dagen derpå bot burde ikke veie mye mot hvis du ellers er skikket til hva du enn vil bli :)

Lenke til kommentar

Sidan du har blåst både 0,3 og 0,4 så betyr nok dette at du hadde promille i området 0,35 -0,45.

Ein vanlig tommelfingerregel er at forbrenner 0,15 promille i timen (skal visstnok variere frå 0,10 - 0,25 fra person til person).

 

Så dersom vi tar utganspunktet i at promillen din låg på akkurat 0,4 då du blåste og du tok blodprøve 30 minutter etterpå så vil nok den blodprøve vise at du har promille på 0,325 og blodprøva som var tat etter 1 time viser nok 1,25. Dette med utgangspunkt i at du forbrenner 0,15 i timen.

 

Har du derimot ei litt raskare forbrenning slik at du forbrenner 0,2 i timen så vil blodprøve 1 vise 0,3 og blodprøve 2 vil vise 0,2.

 

 

Eg er usikker på korleis bevisførselen blir dersom den eine blodprøva er over grensa og den andre ligger under, men eg antar at det held med ei blodprøve for å ta deg for fyllekjøyring. Blodprøve nummer to er nok for å stadfeste om du var på stigande eller synkande rus (stigande rus vil nok være straffeskjerpande).

 

 

Grunnen til at du ikkje måtte gi frå deg førerkortet er nok at dette er eit vedtak som du får når du (eventuellt) blir dømt for promillekjøyringa. Politiet antok nok at gjenntakelsesfaren var liten, personer som blir tatt for andre gang skal f.eks alltid få førerkortet beslaglagt i påvente av dom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sidan du har blåst både 0,3 og 0,4 så betyr nok dette at du hadde promille i området 0,35 -0,45.

 

Dette er selvfølgelig helt feil. Denne testen er så unøyaktig at den har en feilmargin på 50% når den blir tatt korrekt, så promillen til trådstarter kan ha vært alt mellom 0,15 og 0,45. Politiet vet naturligvis også hvordan testen kan manipuleres til å gi et høyere resultat enn det den skal (eksempelvis ved å be noen blåse hardere og lenger enn nødvendig), så det er da åpenbart helt idiotisk av deg å anta at promillen til trådstarter lå i et høyere intervall enn det testene tilsa.

 

Til trådstarter, jeg tviler ikke på at promillen din lå godt under 0.2 og det var dermed veldig lurt av deg å ta en blodtest for å bekrefte dette. Du var også veldig heldig som ikke møtte en av de typisk maktsyke jævlene du vanligvis finner i politiet, som heller vil ha domfellelser fremfor rettferdighet. Overrasker meg derfor at du fikk vite om blodtesten i hele tatt.

Endret av Toron
Lenke til kommentar

går nok bra kommer tilbake som oftest etter blodprøve ca 0.1 under blås, hadde jeg vært deg hadde jeg utsatt det med alle mulig grunner i minst 20min til, som eks gått på do og hatt en private maraton der inne..

skal sies at en av få ganger jeg tar opp tlf ringer politiet er hvis jeg ser fyllekjørere.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Promillekjøring med inntil 0,4 i promille medfører normalt ikke tap av førerrett. http://www.paragrafen.no/?id=171

 

Jeg skjønner derfor ikke hvorfor noen skulle synes at du fortjener å miste lappen på livstid.

 

Videre så følger det av av Riksadvokatens rundskriv fra 2009 (nr. 3) at promille fra 0,21 til 0,40 gir forelegg på 6000, -. http://jareld.no/def...sp?pageid=18189

 

Forelegg er ikke bot. Forelegg er heller ikke det samme som "forenklet forelegg".

 

Her kan du lese om kriteriene for plettfri vandel ved opptak til Politihøgskolen:

http://www.phs.no/St...skrav/plettfri/

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Sånn til senere bruk: Hva du drikker(av alkoholfritt) eller gjør etter siste drink har ingen som helst innvirkning på promillen.Om du drikker 1dl cola eller 3liter cola spiller ingen rolle. Å ta seg en times gåtur er bra fordi da får man enda en time med alkoholforbrenning før du kjører, men du kunne like gjerne ligget på sofaen for samme effekt. Om du er i tvil men likevel ønsker å kjøre så er det lurt å skaffe seg en egen alkotester. Disse er vel lett og relativt billig tilgjengelige nå vil jeg anta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...