Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

trekke visdomstann med narkose?


madman88

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg sliter med tannlegeskrekk, der jeg ikke ønsker å dra til tannlegen for sjekk en gang, så jævlig syns jeg det er.

Jeg skulle helst tatt alt i narkose, både sjekking av tenner, fiksing +++ alt som er egentlig.

 

Jeg har noen spørsmål til dere der ute.

 

Har noen av dere trukket visdoms tennene med narkose?

1: Hvordan var dette?

2: Var det en lang prosess?

3: Var det dyrt?

 

Fins dette noe sted i akershus/Oslo/busekrud?

 

Eventuelt er dette mye billigere i utlandet?

 

Setter pris på svar, der jeg har prøvd å kontakte par tannleger,men det var ikke mange som hadde denne muligheten akkurat.

 

Svar settes pris på

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selve trekkingen i seg selv er ingenting å frykte, da du får så mye lokalbedøvelse som skal til for at du ikke kjenner noe. Fobi, eller ikke, av og til må man, og jeg ser ikke hvorfor det skulle være så mye bedre med narkose. Du må jo i stolen uansett, og dit må du gå selv. Narkose er risikabelt, og det må være en egen lege/sykepleier tilstede. Narkose er langt skumlere enn tanntrekking. Uansett ser det ut til at noen tilbyr det, bare å google "tannlege narkose". Noen tannleger tilbyr lattergass. Om du får dekket slikt over folketrygden er en annen sak.

 

Hvis selve trekkingen blir komplisert, kan den sortere under "operasjon". Da har du krav på refusjon. Jeg betalte bare 500 kroner sist jeg trakk visdomsjeksel, fordi legen måtte sette et sting etterpå.

Lenke til kommentar

Fobi er ikke rasjonelt, Isbilen, det handler jo ikke bare om hva som er farlig, men hva som oppleves verst for personen. Det er mange som er traumatiserte av tidligere tannlegebesøk.

 

Narkose hos tannlegen er som på sykehus. Du våkner når alt er gjort. Prosessen går raskere under narkose og tannlegen og anestesilegen forsøker å holde deg under kortest mulig, men det er altså dyrt, og ja, mye billigere i utlandet. Det finnes flere tannleger som tilbyr narkose i Oslo. Men i utlandet er det mulig du trenger tilleggsforsikring avhengig av land.

Lenke til kommentar

Jeg vet godt hva en fobi er. Men graden varierer, og det er mange som bare ved å ta seg sammen kan komme langt - det skader ikke å prøve å hjelpe dem i riktig retning. Ingen liker vel å gå til tannlegen. Skjønt, jeg liker jo tannlegen min - han er en kjempehyggelig fyr - så hvis han ikke må gå drastisk til verks er det ikke så verst å besøke ham.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Setter pris for svar.

 

Men har noen prøvd narkose før?

 

Jeg har aldri trukket en tann før ,der jeg kan tenke meg å trekke 1-3 tenner i samme slengen og fikse litt,dermed ville en narkose vært behagelig tror jeg.

Hva kan være farlig?

så lenge jeg ikke kjenner noe tror jeg at jeg tar den lille risken :)

Lenke til kommentar

Det farligste med narkose er at det ikke er alle som våkner opp igjen etter narkosen. Er nokså skjeldent, men skjer nok oftere enn at folk stryker med i et vanlig tannlegebesøk.

 

Har prøvd narkose (operasjon, ikke i sammenheng med tannlege), og har prøvd å trekke/operere visdomstann med lokalbedøvelse. For mitt vedkommende er det ingen tvil, jeg vil ikke ha narkose uten at det er høyst nødvendig. Med mindre du skal bytte store deler av ansiktet tror jeg ikke det er nødvendig.

Lenke til kommentar

Det farligste med narkose er at det ikke er alle som våkner opp igjen etter narkosen. Er nokså skjeldent, men skjer nok oftere enn at folk stryker med i et vanlig tannlegebesøk.

 

Har prøvd narkose (operasjon, ikke i sammenheng med tannlege), og har prøvd å trekke/operere visdomstann med lokalbedøvelse. For mitt vedkommende er det ingen tvil, jeg vil ikke ha narkose uten at det er høyst nødvendig. Med mindre du skal bytte store deler av ansiktet tror jeg ikke det er nødvendig.

 

Sjangsen for at man ikke våkner opp fra narkose med anestesi lege tilstede er ikke verdt å nevne engang, fordi det er så liten sjangse at noe går galt. Det er tusen ganger større sjangse for at du kræsjer med bilen og dauer på vei til tannlegen... Jeg har fått narkose intravenøst 2 ganger, og "gassen" 2 ganger når jeg trakk visdomstenner og noen vanlige. Etter hvert etter operasjonen kommer det til å gjøre vondt i munnen, og du får muligens paralgin forte, eller beskjed om å ta paracett.

Selv synes jeg smerten etterpå ikke er noe stress, det er bare operasjonen som jeg føler er ubehagelig uten den større narkosen.

Lenke til kommentar

Har nettop trukker visdomstennene selv, og har en viss grad av tannlegeskrekk. Dette nevnte jeg til tannlegen når jeg kom dit, og det hjalp. Han forklarte meg hva han kom til å gjøre, vistemeg røntgenbildene og forklarte. Flinkeste tannlegen jeg har vært hos.

 

Den verste delen av trekkingen er 5 timer etter du har vært der, og bedøvelsen går over. Fikk mye smertestillende og paragin forte med meg hjem, men det gikk over etter et par dager, og jeg var tilbake i normal modus :)

 

Så det er ingenting å grue seg til, fant jeg ut. Selve prosedyren er ikke vond i det hele tatt, lokalbedøvelsen tar seg av alt :D

Lenke til kommentar
Sjangsen for at man ikke våkner opp fra narkose med anestesi lege tilstede er ikke verdt å nevne engang, fordi det er så liten sjangse at noe går galt. Det er tusen ganger større sjangse for at du kræsjer med bilen og dauer på vei til tannlegen.

 

Ikkje tusen ganger større, men ca ti gongar større er meir korrekt.

Sannsynliheita for at ein nordmann dør i trafikken i løpet av eit år er ca 1:21 000.

For friske personer så er sannsynligheita for å dø under narkose ca 1:250 000.

Men uansett så er dødsrisikoen såpass liten at det ikkje er eit tungtvegande argument (sjølv om faren alltid er der).

 

Då hadde eg vært mykje meir bekymra for faren for at du er våken under narkosen, denne er anslått til å være 1:650.

 

På det grunnlag vil eg seie at lokalbedøvelse er eit mykje betre alternativ. For det fyrste så blir du bedøvd så mykje at du ikkje kjenner noke, og dersom du har fått litt lite bedøvelse så vil du være i stand til å seie i frå til tannlegen slik at du får meir.

Lenke til kommentar

Hei. Har nettop trekt begge mine 2 visdomstenner nede. Sjølve operasjonen med å få ut tennene er helt smertefritt, eneste du kjenner er ett par små stikk fra bedøvelsessprøyta. Vist du vil har du valget at tannlegen sender deg tabletter som heter Sobril, som du tar 1t før du møter opp. Desse får Alle musklene i kroppen til å slappe av. 1 gangen tok eg desse, men ikke 2. Gangen. Var mye mer anspent den 2. Gangen. Ellers, som sakt over her, smertene kommer ikke før bedøvelsen er gått ut. Og du vil ha problemer med å spise i ei veke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...