Gå til innhold

Studiespesialiserende eller yrkesfag?


Bassurs

Anbefalte innlegg

ah, takker for svar. Men hva kan jeg bli om jeg velger elektrofag eller TIP? Kan jeg ende opp i Nordsjøen?

Elektrofag gir deg utrolig mange muligheter egentlig.

Når du har fått fagbrev innenfor et elektrofag kan du f.eks gå videre på teknisk fagskole.  Det er 2årig,  da har du i prinsippet tatt 6 års utdanning, på samme måte som 3 år vgs og 3 år universitet for eksempel

 

Etter fagskole kan du f.eks ta installatørprøven og blir autorisert elektroinstallatør,  da kan du starte egen elektrobedrift eller være ansvarlig i noen annens bedrift,  liten som stor. 

 

Man kan også bli elektroingeniør eller en annen form for ingeniør, prosjektleder osv. 

 

Jeg har selv hatt denne retningen og jobbet som ingeniør og prosjektleder siden :)

 

Ønsker du har også noen fagskoler avtaler med universiteter om avkortning til Bachelorgrad,  jeg anbefaler dog da å kanskje finne noe annet enn elkraft, men kanskje nærliggende nok til å få utdanningen din godkjent, slik at du står bredere.  Alternativt gå for en Mastergrad.  

Hvorvidt dette gir deg noen flere muligheter er vanskelig å si da jeg ikke har hatt noen problemer med å få de jobbene jeg ville ha med den utdannelsen jeg har. Samme gjelder lønn,  kanskje i staten at det har noe for seg hvor det er faste lønnstrinn ut i fra en gitt utdanning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...