Gå til innhold

Studiespesialiserende eller yrkesfag?


Bassurs

Anbefalte innlegg

Hei jeg er usikker på hva jeg skal søke på. Jeg går nå i 10.klasse og skal søke innen 3. mars. Jeg er litt lei av vanlig skole og vurderer å gå yrkesfag.

 

Jeg interesserer meg for data og jeg kan tenke meg også å jobbe innenfor olje, men er jo usikker.

 

Anngående SP er jeg litt lei og vet ikke om jeg orker 3 år til med vanlig skole, men siden jeg er usikker og ikke vet hva jeg vil bli enda er vel SP den riktige veien å gå?

 

 

Er det noen her som har gått yrkesfag TIP eller elektro som kan gi positive og negative sider om Tip og elektro?

 

Er det noen her som har gått studiespesalisering som kan fortelle om dere har mye lekser og om hvordan overgangen er fra ungdomskolen til videregående. Gi også positive og negative sider om SP

 

 

Hva bør jeg velge? Hva kan være lurt? Er det lurt å gå sp om man er litt lei av skole?

 

Takk for svar! :D

Endret av Bassurs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du er veldig skolelei vil jeg ikke anbefale Studiespesialiserende da det fort kan gjøre vondt verre. Du må huske på at studiespesialiserende er forberedeler til nye studier igjen, altså enda mer skole.

 

Om du etter to år på yrkesfag finner ut at du ønsker studiekompetanse kan du alltids ta påbygg, noe som gjør at du har kommet like langt som studiespesialiserende bortsett fra de som tar spesiell studiekompetanse.

 

Først å fremst anbefaler jeg deg å glemme oljebransjen akkurat nå du er såpass ung og du må først finne ut hva du vil.

Du sier at du liker å jobbe med data. Kunne service- og samferdsel vært noe for så å havne på IKT-servicelinje?

Lenke til kommentar

Nei, tror ikke det. Men er Påbygg svært vanskelig? Har hørt at det er utrolig vanskelig.

 

Jeg er ikke veldig lei vanlig skole, men er heller mer redd for at jeg velger SP og så ender jeg med dårlig karakter etter 3 år.

Endret av Bassurs
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å velge studiespesialisering. Spesielt når du ikke er helt sikker på hva du vil bli.

Du som kanskje tenker på både olje og data, burde hvert fall gå studiespesialisering med realfag.

 

Jeg var utrolig skolelei da jeg gikk på ungdomsskolen. Karakterene mine var helt greie. Kunne fått bedre, men jeg gadd bare ikke. Jeg var på nære nippet til å velge yrkesfag, fordi jeg var skolelei, men i dag så har jeg en viss idé om hva jeg skal bli, og det krever studiespes. med realfag. Tenk så kjedelig om jeg måtte tatt opp alle de fagene nå...

 

Studiespesialisering var egentlig ikke så ille. Selvfølgelig er det mange drittoppgaver, men det er noe du kommer inn i og blir vant med, og da er det ikke så ille allikevel.

Og klassen min var veldig ålreit. Vi hadde det mye morro sammen. Spesielt siste året med alt russetida har å tilby. Synes studiespes. er en bra linje, jeg.

 

Det er ikke alt for vanskelig å komme seg gjennom studiespes. med greie karakterer.

Men gode karakterer kommer ikke av seg selv, uansett hva du velger. Du må jobbe litt uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan fint komme ut i oljebransjen uten å måtte gå studiespes. eller fra studiekompetanse, så jeg ville gått for yrkesfag.

IKT er ettertraktet i olje, energi, og gass-bransjen. Har du lyst til å gå ut offshore generelt gir VG2 Brønnteknikk(?) og VG2 Industrimekaniker svært gode muligheter.

 

Jeg tenker på Studiespes. som "ungdomsskolen om igjen" med mere lekser, flere prøver, og generelt strengere krav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde jeg fått velge på nytt, ville jeg tatt yrkesfag med påbygg. Da får du håndfast kompetanse du til og med kan bruke til å finansiere studiene med, og det er mye lettere for en yrkesfaglig å få studiekompetanse enn det er for en med studiekompetanse å angre seg og ta yrkesfag. Ikke tenk på at det tar litt lenger tid, de færreste kommer seg gjennom studiene fortest mulig uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare ikke gjør som meg, og velg elektro fordi du vil drive med data.

 

De eneste gangene vi drev med data var bittelitt på VG3, og det var oppsett av servere.

 

Ikke det at det gjord emeg noe nevneverdig, men det var derfor jeg i utgangspunktet valgte elektro.

 

Kan også legge til at elektro er sykt sløvt, har aldri lekser og kan nesten komme og gå som man vil uten anmerkninger og fravær.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Nei påbygg er ikke vanskelig, det er tunge dager, men stoffet er ikke vanskelig.

 

edit, jeg går på påbygg nå forresten.

 

edit 2: Det at det er 10 timer norsk i uka er egentlig null stress, slik vi har det er det 2 timer hver dag bortsett fra på mandag, men på onsdag er det 4 timer, og fredag er det 3 timer. Det er mye i førsten, men hvis man er motivert så går det bra og man blir fort vandt med all norsken.

 

Både matten og naturfagen er en vits, er ekstremt lett, historie kan være litt vanskelig til tider, men er ikke noe problem å få 4.

Endret av Ownbeef
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. Men er påbygg vanskelig?

 

Kommer helt ann på deg selv og hvor mye du gidder å lese, men generelt ikke så veldig. Det er veldig mye norsk, så være forberedt på det..

 

Vil bare si, utifra egen erfaring.. at hvis du er ganske lei skolen og ikke VET at du vil studere etter vgs, så ville jeg søkt yrkesfag.

Endret av koosepus
Lenke til kommentar

Tusen takk for svaret om påbyggning. Men om jeg burde valg yrkesfag er jeg ikke helt sikker på hvilke linje jeg burde valgt. Elektro eller tip? Hva gjør man i de fleste timene i elktro og hva gjør man i Tip?

Når du sier elektro, tenker du da kun på første året?

 

Jeg kan svare på hva vi gjorde de tre årene jeg gikk elektro (fra VG2 kan man velge mellom sterkstrøm eller svakstrøm. Jeg gikk svakstrøm):

 

VG1 Elektro: Her hadde vi en blanding av elektronikk, sterkstrøm og automatisering, slik at man skal kunne velge VG2 lettere.

VG2 Data og elektronikk: Her hadde vi om inbruddsalarm, brannalarm, adgangskontroll, GPS, analog elektonikk og digital elektronikk. Etter VG2 kan man gå ut som lærling i telekommunikasjonsmontørfaget.

VG3 Dataelektroniker: Her hadde vi om servere, digital elektronikk (programmering i PBASIC samt Assembly), analog elektronikk og et fag som heter bedriftslære. Etter VG3 kan man gå ut som lærling i dataelektronikerfaget.

 

VG3 har man ingen almennfag, kun programfag og gym.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Går tip nå jeg, akkurat som han over som sa at det er sløvt på elektro, det samme kan jeg vel si om tip. I timene våres har vi generelt lite fag som matte osv, og det vi har er lett å komme over. I de yrkesfaglige timene sveiser vi, bruker dreiebenker, håndarbeid, bruker fresemaskiner, har om hydraulikk og pneumatikk, litt elektro osv. Har også et fag som heter prosjekt i fordypning som vi har hele onsdagen hvor vi fordyper oss i et fag, fks produksjonsteknikk, cnc, sveising, landbruksmekaniker og går ut i bedrifter. Vil også si at hvis du vil ut å jobbe i nordsjøen er tip veldig bra valg, du har linjen brønnteknikk som er en bra linje for å komme seg ut, men har litt høyt karakternivå for å komme inn fordeom.

Lenke til kommentar

Tusen takk! Det var akkurat det jeg trengte å vite. Er fremdeles usikker. Vet ikke om tip er noe for meg (?) Elektro er jeg litt usikker på også. Men er det så stor forskjell fra ungdomskolen til SP? Det er jo det samme i 3år til, men er det verdt det? Er redd for at jeg vill falle i snitt om jeg går SP.

 

Hva om jeg angrer å gå på yrkesfag eller SP? Om jeg feks. Ikke vil gå yrkesfag og vil heller gå på SP etter at jeg er ferdig med første klasse i yrkesfag, må jeg da tilbake i første klasse for å ta SP?

 

Kan jeg ikke bytte før førsteklasse er ferdig, eller kan man bytte etter noen par uker?

Lenke til kommentar

Hva om jeg angrer å gå på yrkesfag eller SP? Om jeg feks. Ikke vil gå yrkesfag og vil heller gå på SP etter at jeg er ferdig med første klasse i yrkesfag, må jeg da tilbake i første klasse for å ta SP?

Ja.

Kan jeg ikke bytte før førsteklasse er ferdig, eller kan man bytte etter noen par uker?

Tror det er innen 2 måneder etter skoleåret er startet, men denne må noen andre bekrefte.

 

Også har du jo 3 år med skolerett også, vet ikke når disse blir brukt opp hvis man driver og skifter linje.

 

Skoleretten er slik at hvis du skal søke på en linje men ikke har skolerett lenger, havner du bak de som har stryk i alle fag og 1 år med fravær, men som har skolerett...hvis du skjønner :p

Lenke til kommentar

For å si det på en litt annen måte: Det er bedre å angre på yrkesfag enn å angre på studiespesialiserende. Gamle Norge vil helst at alle skal ta høyere utdannelse (for da stemmer de rødgrønt), så det er ingen sak å få seg studiekompetanse etter oppbrukt skolerett, det er bare koselig at yrkesfaglige ønsker å slutte seg til rekkene. Angrer du derimot på masteren i kulturvitenskap og skjønner at det var mekaniker du skulle blitt, skal du få smake andre boller.

Lenke til kommentar

Sånn jeg ser det, hvis du ikke allerede har gode karakterer på ungdomsskolen og ser fram til å gå på skole i veldig mange år til, velger du yrkesfaglig linje. Det er helst fordi jeg har sett alt for mange folk til nå dette året som går studie som aldri har vært på toppen i karakterene, hvor det bare går mer og mer ned for dem.

Men vi kunne hvertfall bytte til en annen linje hvis den vi gikk på ikke passet helt for oss helt til høstferien.

Lenke til kommentar

Du kan fint komme ut i oljebransjen uten å måtte gå studiespes. eller fra studiekompetanse, så jeg ville gått for yrkesfag.

IKT er ettertraktet i olje, energi, og gass-bransjen. Har du lyst til å gå ut offshore generelt gir VG2 Brønnteknikk(?) og VG2 Industrimekaniker svært gode muligheter. Altså VG1 TIP først.

 

Jeg tenker på Studiespes. som "ungdomsskolen om igjen" med mere lekser, flere prøver, og generelt strengere krav.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...