Gå til innhold

Studiespesialiserende eller yrkesfag?


Bassurs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker som du generelt er i total vilreie, noe forøvrig di fleste er ut av ungdomskolen (selv om det kanskje ikke virker slik)

 

 

Dersom du utdanner deg innenfor noe direkte innenfor data, må du nok regne med at det blir landjobb. Hvorfor? jo enkelt og greit pga det er vanvittig dyrt å ha folk offshore, og det meste av slikt gjørest fra land. Derimot, er jo "data" ett ganske bredt fagfelt, så her må du nesten utdype.

 

Det er omtrent uendelige veger til olja, det du må tenke på er hvor mange relative jobbstillinger som faktisk ekisterer for hvert fagfelt. Klart man kan komme seg offshore gjennom ikt, men hvor stort er nåløyet? Jo for ikt er det relativt lite. Mekaniske fag, elektro & automasjon foreksempel, er alle disipliner som i langt større grad er reperesentert offshore, igjen pga det er langt mere arbeid knyttet direkte til di 3 disiplinene.

 

En annen ting, er at du skriver at du er skolelei. Derfor tenker jeg yrkesfag med en gang, enkelt og greit pga forandring av kvardag. Yrkesfag er akkurat det du gjør det til, og skal du komme deg offshore så må du legge like mye timer i det som dem som går studiespesialiserendes. Studiespesialiserendes kan du skaffe deg når tid som helst ved hjelp av privatisteksamener eller igjennom påbygg. Dersom det er ingeniør du tenker, er det flere ordninger som forkurs, tres, y-vegen.

 

Jeg såg det stod nevnt lengre oppe at det er lettere å angre på yrkesfag, enn å angre på studiespesialiserendes, det synest jeg egentlig er ganske greit forklart. Er selv offshorelærling som industrimekaniker, så det er mulig dersom man virkelig vil. (Mange av selskapene tilbyr også lærlingene støtte om privatundervisning igjennom sonans o.l til generel studiekompetanse, bare for å nevne det)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg går selv vg1 elektro i bergen no og vurderer å gå vg2 brønnteknik eller auto. i uken har vi: 3 timer matte. 3 timer norsk. 3 timer engelsk.2 timer naturfag. 2 timer gym. ca 15 timer praktisk elektro arbeid og ca 10 timer elektro teori. det er kansje litt sløvt som noen sier men det er sikkert veldig forskjellig fra skole til skole.

 

Jeg storkoser meg på elektro og det er kjempe kjekt, men du bør ikke velde elektro bare fordi det er lettere/ mer chill enn studie spes.

Lenke til kommentar

Jeg går selv vg1 elektro i bergen no og vurderer å gå vg2 brønnteknik eller auto. i uken har vi: 3 timer matte. 3 timer norsk. 3 timer engelsk.2 timer naturfag. 2 timer gym. ca 15 timer praktisk elektro arbeid og ca 10 timer elektro teori. det er kansje litt sløvt som noen sier men det er sikkert veldig forskjellig fra skole til skole.

 

Jeg storkoser meg på elektro og det er kjempe kjekt, men du bør ikke velde elektro bare fordi det er lettere/ mer chill enn studie spes.

 

Er det Bergen Maratim du går på?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg ikke finlest hele tråden, og jeg registrerer at du har fått råd i både den ene og den andre retningen.

 

Jeg vil iallefall sterkt råde deg til å velge yrkesfag dersom du er skolelei.

 

Jeg gikk selv i baret og valgte studiespes (allmennfag som det het for 13 år siden) mens jeg allerede var litt skolelei på ungdomsskolen.

Det gikk som det måtte gå, og 1.5 år senere sluttet jeg.

 

Istedenfor startet jeg på scratch på elektrofag og stortrivdes der. Etter to år tok jeg forkurs til ingeniørutdanning og startet ingeninørutdannelse mot automatiseringsteknikk.

 

Gikk på nok en smell, og sluttet etter første året og startet heller som lærling.

 

Nok en gang så stortrivdes jeg, og etter jeg fikk fagbrevet fikk jeg tilbud om jobb som serviceingeniør, og hverdagen ble fullstendig luksus, både med tanke på arbeidsoppgaver, utfordringer, reisemuligheter og ikke minst økonomisk.

 

Nå har jeg nok en gang startet ingeniørstudier og er halvveis i en bachelor innen elektro.

Samtidig som jeg studerer så jobber jeg fulltid, og begge deler stortrives jeg med.

 

 

Så, håper dette gir deg et bedre bilde av hvordan ting kan gjøres om man velger feil og vingler litt :)

Endret av Twinflower
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke finlest hele tråden, og jeg registrerer at du har fått råd i både den ene og den andre retningen.

 

Jeg vil iallefall sterkt råde deg til å velge yrkesfag dersom du er skolelei.

 

Jeg gikk selv i baret og valgte studiespes (allmennfag som det het for 13 år siden) mens jeg allerede var litt skolelei på ungdomsskolen.

Det gikk som det måtte gå, og 1.5 år senere sluttet jeg.

 

Istedenfor startet jeg på scratch på elektrofag og stortrivdes der. Etter to år tok jeg forkurs til ingeniørutdanning og startet ingeninørutdannelse mot automatiseringsteknikk.

 

Gikk på nok en smell, og sluttet etter første året og startet heller som lærling.

 

Nok en gang så stortrivdes jeg, og etter jeg fikk fagbrevet fikk jeg tilbud om jobb som serviceingeniør, og hverdagen ble fullstendig luksus, både med tanke på arbeidsoppgaver, utfordringer, reisemuligheter og ikke minst økonomisk.

 

Nå har jeg nok en gang startet ingeniørstudier og er halvveis i en bachelor innen elektro.

Samtidig som jeg studerer så jobber jeg fulltid, og begge deler stortrives jeg med.

 

 

Så, håper dette gir deg et bedre bilde av hvordan ting kan gjøres om man velger feil og vingler litt :)

 

Bare lurer på en ting. Jeg har tenkt å gå studiespesialiserende, og studere til å bli ingeniør senere. Har nokså gode karakter (5,3 i snitt til jul). Mens man studerer til å bli ingeniør, er det stor sjanse for å kunne jobbe samtidig som man studerer i et firma som Statoil, Aker osv..? Er hele veien bare teori, eller?

Lenke til kommentar

Bare lurer på en ting. Jeg har tenkt å gå studiespesialiserende, og studere til å bli ingeniør senere. Har nokså gode karakter (5,3 i snitt til jul). Mens man studerer til å bli ingeniør, er det stor sjanse for å kunne jobbe samtidig som man studerer i et firma som Statoil, Aker osv..? Er hele veien bare teori, eller?

 

Hvis motivasjonen er der, så klarer du det.

Min fordel er at jeg studerer elektro samtidig som jeg har fagbrev i det, og mengder av relevant erfaring fra jobben.

Jeg har også en fordel i at jeg jobber i rotasjon nå, altså 4 uker på jobb og 4 uker fri. Da er jeg fulltid på skolen når jeg har fri, og gjør skolearbeid på kveldstid på hotellet når jeg er på jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men om jeg ikke velger Sp har jeg faktisk tenkt å velge Elektrofag og andre året velger jeg brønnteknikk. Problemet er at man må ha 5.0 i snitt for å komme inn. Hvordan er det å få gode karakterer på elektrofag? Er det lettere enn SP?

 

Så lenge man gjør lekser, muntlig aktiv, øver til prøver og lærer seg kompetansemål, bør man ikke slite for å komme inn på brønnteknikk, tror jeg :)

Hva er fordel med å ha fagbrev egentlig? Hvis jeg uansett skal bli ingeniør?

Lenke til kommentar

Takk for svar! Visste ikke at man kunne ta brønnteknikk andre året med TIP. Men hvordan er prøvene på elektrofag? Hvordan ser prøvene ut? Hva inneholder de?

Er jo sikkert veldig mye annerledes fra skole til skole , men når det gjelder karakterer for å komme inn på brlnnteknikk er det ikke alltids så lett.. Fikk 98% på halvdagsprøve i siste semester i data og elektronikk og det ble en 5'er på karakterkortet (6 på nesten alle de andre prøvene)

 

Er sånn generellt lettere å få karakterer enn ungdomskolen. Spørs sikkert også litt hvor du går hen.

 

Kan sende deg noen bilder av noen av prøvene vi har hatt. Send meg en pm om du er interisert.

Lenke til kommentar

Er jo sikkert veldig mye annerledes fra skole til skole , men når det gjelder karakterer for å komme inn på brlnnteknikk er det ikke alltids så lett.. Fikk 98% på halvdagsprøve i siste semester i data og elektronikk og det ble en 5'er på karakterkortet (6 på nesten alle de andre prøvene)

 

Er sånn generellt lettere å få karakterer enn ungdomskolen. Spørs sikkert også litt hvor du går hen.

 

Kan sende deg noen bilder av noen av prøvene vi har hatt. Send meg en pm om du er interisert.

 

 

Ja, sendt deg en pm

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...