Gå til innhold

Hva skal jeg bli ? Lege eller ingeniør? :(


NeEeO

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg går 1.året på vgs, og jeg har ett veldig vannskelig valg foran meg. Jeg vet altså ikke hva jeg skal bli. Jeg har to yrker som jeg er spessielt intressert i, men velger jeg det ene, så mister jeg alltid noen fordeler.

 

Jeg har enten lyst til å bli lege eller ingeniør.

 

Grunnen til at jeg vil bli ingeniør:

jeg synes det er intressant å være med å forme byggninger ved hjelp av matematikk. Og jeg synes også at matematikk er et ganske intressant fag. + LØNN

 

Lege:

Jeg synes dette er et av de mest nyttigste yrkene som finnes, for mitt og andres liv. Det hadde vært fint å kunne hjelpe andre, i dagligtalen og ikke minst i nødsituasjoner. Å ha kunnskap op kroppen og hvordan den fungerer, og kunne gi informasjon til seg selv og andre er intressant.

+ LØNN.

 

Hadde vært fint om noen kunne gi meg råd og tips,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får sikkert mange fordeler av å jobbe som lege. Ellers kan det nok bli veldig stressende, jobbet med vasking på sykehus i en periode, kan gå fra å være tomt i venterommet, til fullt, på veldig kort tid.

Det er der problemet ligger. Jeg vil ha stor fordel av å jobbe som lege spessielt for mitt liv. Jeg vil ha kunnskap om hvordan jeg fungerer, og denne kan jeg også bruke i forbindelse med dagliglivet utenom jobb.

 

Ingeniør er ingeniør, du får ikke brukt så veldig mye av kunnspen der til utenom jobb.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å ta tiden til gode, du er enda veldig ung og har en stund før du er ferdig på vgs. Se hvordan du gjør det på skolen etter å ha fullført to skoleår, hvilket karakternivå du ligger på.

Ingeniørstudie er en del enklere å komme inn på enn legestudie med mindre det er aktuelt å studere i utlandet.

 

Ellers anbefaler jeg deg å se bort i fra lønn når du vurderer yrkesretning, lønn kan du heller kikke mot etter endt utdannelse og du ser etter en fast stilling.

Velg et yrke som du kan tenke deg å jobbe 8 timer om dagen i de neste 30-40 årene, et som får deg til å sprette opp av sengen når vekkerklokka durer. En ekstra stor flatskjerm og ekstra dyre fliser på badet kan ikke kompensere for det å grue seg til å møte på jobb hver dag.

 

De fleste yrker idag gir deg råd til bolig, bil, tv og hva enn som holder hodet ditt gående. Har du ikke kontroll på pengene dine får du like mye trøbbel om du tjener 400k eller 500k i året.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan vel bestemme deg etter vk1, veldig store valg må du ikke ta enda.

Velg matte R1, fysikk 1 og kjemi 1 som valgfag, da står alt åpent.

Skal du inn på medisin bør du ha meget god karakter i alle fag, og du må starte en enorm karakterjakt. Test om du takler det greit, det er noe økt nivå fra GK til VK1.

Lenke til kommentar
Det er der problemet ligger. Jeg vil ha stor fordel av å jobbe som lege spessielt for mitt liv. Jeg vil ha kunnskap om hvordan jeg fungerer, og denne kan jeg også bruke i forbindelse med dagliglivet utenom jobb.

 

Ingeniør er ingeniør, du får ikke brukt så veldig mye av kunnspen der til utenom jobb.

 

Akkurat det med å bruke yrkeskunnskapen i dagliglivet er eit toegga sverd. Det er klart at det er greit å vite ein del om kroppen og kunne være til hjelp dersom nokon treng det.

Men dette vil også føre til at det er alltid du som må avbryte resturantbesøket fordi nokon roper etter ein lege, du vil også garantert oppleve at du i festlige lag der du møter nye personer så vil enkelte av dei ha deg til å sjå på vorter, føflegger, oppsvulma drøvller og rare utvekster diverse utvekster på ulike delar av kroppen.

 

Av og til kan det være greit å ha ein jobb som du kan legge igjen på kontoret også.

 

 

Når det er sakt så er heller ikkje ingeniørutdanning unyttig i kvardagen. Kor mykje nytte du har av den vil være avhengig av kva type ingeniør du velger, her er det store variasjoner på både fagfelt og arbeidsoppgåver. Ingeniørutdanninga gir deg i tillegg til nemte problemløysningstrening også deg ein heilt anna forutsettning til å sette deg inn i og forstå teknisk informasjon.

Berre det å kunne lese og forstå innholdet av ein tilstandsrapport på ein bolig du ønsker å kjøpe vil være svært nyttig når du skal kjøpe bolig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg støtter også det mange har sagt. Vent litt med å bestemme deg for hva du skal. Mye kan skje i løpet av ett par år. Bare sørg for å ta fagkombinasjoner(og karakterer) som gir deg kompetanse til å fortsette videre til enten ingeniør eller lege når du er ferdig med 3. året.

Lenke til kommentar

Går Vg2 selv og har alltid tenkt(helt fram til nå) at ingeniør må være et veldig teoretisk og kjedelig yrke. Men etter å ha undersøkt litt, så er det faktisk veldig interessant. Egentlig uansett retning, fordi det er akkurat det med problemløsning som jeg er interessert i da. Bare min erfaring, altså.

 

Du finner ut mye mer om hva du liker iløpet av Vg2/Vg3, så ikke fortvil! :)

Lenke til kommentar

Ro deg kraftig ned med tanke på hva du skal velge av lege og ingeniør, det dukker nok opp av seg selv :) Du har forøvrig god tid, det å tenke på sånt nå vil nok ikke tilføye noe annet enn unødig stress.

 

Bare husk på å velg di rette realfagene, slik at når du faktisk bestemmer deg, så har du fortsatt muligheten.

 

-

Jobb er jobb, og fritid er fritid. Etter noen år i jobben, kommer du nok heller til å se det positivt at du kan koble av, dersom man surrer med det samme både på jobb, og i fritid vil nok di fleste bli relativt utbrente over tid.

Lenke til kommentar

Mulig litt lettere å drive med egne prosjekter på fritiden etc som ingeniør.

 

Begge retningene er ca like harde utdanningsvis, mulig at medisin er mer puggerelatert, mens ingeniør er mer matematisk rettet.

 

 

Hvis du er i tvil kan for eksempel bio-ingeniør/teknologi være noe for deg?

http://www.ntnu.no/bioteknologi

 

Vil anbefale enten uis eller ntnu, uis er relativt nytt, og er derfor enklere å komme inn på enn ntnu, som har høyere "rang" på grunn av alder/ansenitet.

Begge universitetene har like bra undervisning.

Sikkert flere gode utdanningsplasser, men de er de eneste jeg har personlig erfaring med!

Endret av Leif.ross
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...