Gå til innhold

omnomnomnivore kjemper for livet!


Anbefalte innlegg

Helt enig med Assbear. Kanskje mer en livsstilslogg og det er DIN tråd - ingen kan diktere hva du skal skrive.

For min del syns jeg det blir drit kjedelig når folk KUN remser opp sett og vekter dag etter dag etter dag og ikke kommer med en eneste tanke i løpe av en side med innlegg..

 

Man leser loggene til de man engasjerer seg i og syns er interessante. De andre trådene trenger man ikke kommentere i, og hvertfall ikke prøve å diktere hva trådstarter skal skrive!

Beklager at jeg drar det mer OT, men.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om det for øyeblikket grenser til mer livsstilslogg enn treningslogg (som endres jo lengre han kommer), så er det fortsatt en av de mest interessante loggene her på forumet. Logger der det bare er vekter og sett som ramses opp er helt standard og byr ikke på noe særlig interesse med mindre du kjenner personen.

 

Her har man også mulighet til å hjelpe, da støtte (selv om det er via forum) kan bety mye, og er det noe ommnivore trenger så er det støtte gjennom den første fasen slik at han kan bli mer aktiv.

 

Og så er det så enkelt som at man kan følge med på trådene man vil, og resten kan man bare hoppe over. Finnes sikkert måter å skjule hele tråder her på forumet også. Synes det er mer syting fra Akse og Tommsern92 enn fra omnivore.

 

Får vel også unnskylde for å fortsette OT, men får noen kritikk får man veie det opp med støtte på andre siden.

 

Ellers, omni: Finnes det ikke badevekter som tåler mer enn 180 kg? For regner med det kan være vanskelig å gå ned 20 kg uten å vite om man får framgang eller ei. Hadde du hatt ei vekt som tålte 200kg for eksempel, så hadde du kunnet sett framgang kilo for kilo. :) Bilder kan hjelpe på å se forskjell, men forskjellige kameraer, forskjellig vinkel, forskjellig zoom osv kan gjøre at bildene lyver, begge veier.

 

Målebånd er en fint ting å bruke!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg ser at "omnon" sier han sliter med lavt energinivå, og lurer på hva som kan gjøres for å bedre den situasjonen. Da har jeg tidligere nevnt noe om avatar, men tror at ts ikke forstod hva jeg siktet til.

 

Det jeg mener er at når man skal jobbe med selvutvikling, og virkelig endre noe, ikke bare snakke om endringene, så er det veldig viktig å sørge for at man selv er så kompetent som mulig. Måten å bli kompetent på, er å få fantasien til å dra i samme retning som fornuften og viljen.

 

Altså, sørge for å gi seg selv enkle og tydelige beskjeder. Og når man på den ene siden har ett bilde "avatar" som trekker i motsatt retning av det man ellers formulerer i denne tråden/prosjektet, så tror jeg at man lager sin egen vei, litt vanskeligere enn det som er hensiktsmessig.

 

Omni sier egentlig dette: fornuft sier: det er livsviktig å slanke meg - fantasien sier: men jeg er jo bare en forvorpen dinosaur, og dinosaurer bruker å ete og ete og ete og ete ...

 

Man dobbeltkommuniserer med seg selv, og forvirrer seg selv, og tar energien fra seg selv osv osv.

 

go mandag, forøvrig

:)

Lenke til kommentar

Takk Jueliess, uTukt og PencilCase ;)

 

Håper jeg kan skrive en liten oppdatering uten at noen klager nevneverdig :tease:

 

Får i meg alt av mikronutrienter, men sliter med å spise nok. Ligger på under 1500kcal om dagen.

 

Har måttet dra inn beltet et hakk til. Mest skremmende er hvilepulsen som har gått ifra tachykardi på rundt 108 til 72. Skulle likt å finne en medisinsk forklaring på hvordan den kan forandre seg så radikalt i løpet av noen uker.

 

Det nye treningssenteret nær der jeg bor blir ferdig mye tidligere enn antatt. Mai måned, ikke høsten. Må tvinge i meg mat så jeg orker å trene igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gratulerer, og godt jobbet! Gode resultater dette her. Stå på videre. :)

 

Tusen takk :)

 

Panikkangsten har endelig gitt seg. Har innimellom noe angst, men det er levelig. Sliter fremdeles med forholdet, men skal aldri igjen la noe eller noen stå i veien for egne ambisjoner og egen helse. Jeg er litt skremt av hvor raskt kroppen min forandrer seg. Men det er vel logisk nok når man går ifra å spise 5-6000kcal om dagen til 1500. Regner med å treffe et platå etterhvert, men nå kan jeg hvertfall se forandringene på badevekta og la det motivere meg :)

 

Har også begynt å få tilbake energi. Kroppen tilpasser seg ketolyse. Har vært litt dårlig i magen men også dette har gitt seg etterhvert. Neste delmål er 170kg samt hjemmetrening!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fått i meg 700kcal så langt idag. Sprøtt å gå ifra én ekstrem til en annen. Men jeg er mer kvalm enn sulten. Og denne knuten i magen gjør det vanskelig å spise...

(PS: Har bare lest ~første side, men ville legge til noe som kanskje kunne være relevant. Kanskje har det blitt sagt før på side 2-4, men legger det til uansett i tilfelle :))

 

1) Vil bare legge til at det kan være imot sin hensikt å spise for lite. Dette setter kroppen i et sparemodus. Den sparer på all mat den kan få fordi kroppen ikke vet når den får mat neste gang. Så vil anbefale deg å spise ofte, og drikke masse vann (dette er veldig nødvendig for å forbrenne fett). Sukker aksellerer også fettopptaket, og mat før du legger deg sies å være dårlig. Frokost er også viktig, dette setter igang en rekke prosesser, blant annet forbrenning.

 

2) Angående trening så vil jeg anbefale å hovedsaklig gå, eller løpe om du får til det. :) Det å trene muskler øke vekten, men slik det ser ut så får du ikke i deg så mye proteiner. Du må også ha i bakhodet at fett ikke bare er fett. Det finnes sunt fett, og usunt fett. Fisk, rapsolje (f.eks. Odelia, denne er billig og er i glassflaske), så kom jeg ikke på flere eksempler fordi det er sent (skylder jeg på ihvertfall, haha). Så om du liker torsk, laks kan det være en enkel middag. Sleng det på pannen og kok noen poteter eller kapp potetene opp i biter og stek dem på panne eller i ovn (blir som pomet frites, bare uten frityroljen med fullt av transfett). Kan også være greit å få med seg at lett-produkter ofte har fjernet mye av det sunne fettet til fordel for kunstig fett, og ferdigprodukter har gjerne konserveringsmidler, dårlig fett (selv om det står rapsolje så kan det være av dårlig kvalitet) osv.

 

Det er ikke sikkert at alt her er relevant eller nyttig for deg, men i tilfelle så står det der. :)

 

3) Angående psyken, livsmotivasjonen, viljen så er det mulig å snu det. Selv om det virker umulig, så kan jeg forsikre deg om at det ikke er noe som heter umulig når det kommer til hjernen. :) Jeg sier ikke at det er enkelt, men det er mulig (så ikke mist håp). Du kan lure hjernen til å tro hva som helst, men du må kunne tro det selv. Jeg hørte for litt siden om en mann i India som har holdt hånden sin opp i luften siden 1973 (linker her og her). Du kan jo prøve å holde armen oppe selv, jeg og noen andre prøvde dette og du kjenner fort at du blir sliten i armen. Dette viser hvor mye hjernen er i stand til å påvirke, hvor mye viljen bestemmer og ikke det fysiske. Har også lest at hjernen, eller den psykiske helsen påvirker den fysiske helsen direkte og indirekte. En annen interessant ting med hjernen er at hvis den tror, eller er overbist om, at du er syk så gjør den deg syk. Det er også enklere å bryte seg ned, enn å bygge seg opp. Det er derfor lett å komme i en ond sirkel.

 

Kanskje kan du med denne informasjonen relatere litt til personlige ting og muligens bruke dette i livet på en eller annen måte. Hvis du spør meg, så er hjernen, måten du tenker på, nøkkelen til å komme deg videre og lykkes med tingene du ønsker å oppnå. Nå sier jeg ikke at dette magisk fikser alt enkelt som bare det, men en plass å begynne er det. :)

 

Lykke til videre.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Veldig fin fremgang du har hatt, synes der var interessant lesning, litt annerledes innhold her enn man er vant til, som jeg bare synes er positivt. Det kan være herlig å bare få skrevet ned tankene sine, og av og til få noen innspill, så det synes jeg du skal forsette med.

 

Litt usikker hva du mener med denne setningen Stian Aarskaug:

 

2) Angående trening så vil jeg anbefale å hovedsaklig gå, eller løpe om du får til det. :) Det å trene muskler øke vekten, men slik det ser ut så får du ikke i deg så mye proteiner.

 

Mener du at han ikke bør trene styrke for da blir han større og legger på seg? I så fall er det litt bak mål.

 

http://www.dn.no/dna...icle2333498.ece

 

http://fitnessblogge...r-mer-enn-fett/

 

Så styrketrening er kun positivt, ja egentlig i de fleste situasjoner.

Endret av Everket
Lenke til kommentar
Litt usikker hva du mener med denne setningen Stian Aarskaug:

 

2) Angående trening så vil jeg anbefale å hovedsaklig gå, eller løpe om du får til det. :) Det å trene muskler øke vekten, men slik det ser ut så får du ikke i deg så mye proteiner.

 

Mener du at han ikke bør trene styrke for da blir han større og legger på seg? I så fall er det litt bak mål.

 

http://www.dn.no/dna...icle2333498.ece

 

http://fitnessblogge...r-mer-enn-fett/

 

Så styrketrening er kun positivt, ja egentlig i de fleste situasjoner.

Ordet jeg brukte var hovedsaklig, så nei. ;) Ingenting galt med styrketrening, men målet hans var vel å gå ned i vekt. Ifølge det jeg har lest, og som det også står i den ene artikkelen du linker til så veier kjøtt mer enn fett. Så jeg tenkte som så at han kanskje klarte målet sitt bedre hvis han fokuserte på mye utholdenhetstrening også.

 

Men det ser ut som det går veldig bra slik han gjør det nå, har jo tatt av ~20 KG. Veldig bra jobba! :D

Lenke til kommentar

Kanskje kan du med denne informasjonen relatere litt til personlige ting og muligens bruke dette i livet på en eller annen måte. Hvis du spør meg, så er hjernen, måten du tenker på, nøkkelen til å komme deg videre og lykkes med tingene du ønsker å oppnå. Nå sier jeg ikke at dette magisk fikser alt enkelt som bare det, men en plass å begynne er det. :)

 

Lykke til videre.

 

Takk Stian, og beklager at det har tatt litt tid å svare. Har slitt med å få ting til å gå rundt i det siste. Det psykiske har vært det vanskeligste, og jeg har vært nødt til å forholde meg til skole og jobb og familie og greier. Hadde håpet jeg skulle få et avbrekk med SimCity, men det har også bare blitt stress :p

 

Jeg har nådd et platå litt under 180kg. Det var vel kanskje ikke helt uventet med tanke på hvor mye jeg urinerte en stund, og hvor lite mat jeg faktisk fikk i meg. Det var ingenting som kunne holde på vannet. Selv om vekten nå står fast på rundt 178kg så har jeg dratt inn beltet totalt fire hakk, cirka 20cm rundt magen, og boksernshortsene har begynt å bli vel løse. I tskjortestørrelse er jeg nå nede i 4-5 X'er kontra 8 tidligere.

 

Akkurat nå er det litt råttent å finne motivasjon, men jeg har jo ikke noe valg. Som du sier så ligger nøkkelen i hjernen. Jeg tror 95% av slanking er psykisk i forhold til kosthold. Akkurat nå er jeg vanvittig lei av frukt, grønnsaker og korn. Har spist en del salt mat som grandiosa og pasta som har mye proteiner men også stivelse og sukker og salt og tror jeg har lagt på meg en del vannvekt igjen. I en periode urinerte jeg så mye at jeg ble bekymret. Nå urinerer jeg nesten ikke overhodet.

 

Er det noen som vet om noen måte jeg kan passe på/sjekke elektrolyttbalansen?

Lenke til kommentar

Veldig fin fremgang du har hatt, synes der var interessant lesning, litt annerledes innhold her enn man er vant til, som jeg bare synes er positivt. Det kan være herlig å bare få skrevet ned tankene sine, og av og til få noen innspill, så det synes jeg du skal forsette med.

 

Takk Everket :) Det er noen som har klaget på at jeg postet i denne kategorien, men som sagt er det ingen annen relevant kategori som eksisterer. Og jeg føler det akkurat som du skriver over, at det er deilig å lufte tankene, få hjelp, og forholde seg til folk som på en måte "følger" en opp og man blir holdt litt i skinnet.

 

Jeg er som sagt over temmelig sikker på at jeg fremdeles går ned i vekt (midjen krymper fremdeles) og jeg er definitivt i et stort kaloriunderskudd, men har spist en del salt mat og hvetemel som det virker som gjør at jeg legger på meg mye vannvekt igjen.

 

Når jeg spiste bare frukt, grønt, korn og legumer osv. så måtte jeg tisse omtrent hvert 30 minutt i et par uker. Nå som jeg har spist salt og søt mat så er det normalt igjen, men jeg går heller ikke ned.

 

Har jeg fått i meg for lite salt? Eller for lite mat? Når kroppen har utskilt så mye urin?

Lenke til kommentar

En hel grandiosa innholder noe sånt som 1200 kalorier, ikke akkurat å anbefale, det er heller ikke såååå mye proteiner i forhold til kalorier. Hva med litt kjøtt ? Eller egg? Egg er fantastisk, og bra med proteiner.

 

Det er din tråd, og strengt tatt du som bestemmer ;)

Endret av Everket
Lenke til kommentar

En hel grandiosa innholder noe sånt som 1200 kalorier, ikke akkurat å anbefale, det er heller ikke såååå mye proteiner i forhold til kalorier. Hva med litt kjøtt ? Eller egg? Egg er fantastisk, og bra med proteiner.

 

Det er din tråd, og strengt tatt du som bestemmer ;)

 

Er egentlig ikke spesielt fan av verken kjøtt eller egg, noe som gjør det litt vanskelig. Men jeg er jo så lei av frukt, grønt og korn nå at jeg tror jeg kjøper opp det de har av biff på Kiwi neste gang de har tilbud ;)

 

Går gjennom et samlivsbrudd selv for tiden og forstår virkelig hvor vanskelig det kan være med motivasjon. Godt å lese at du kommer deg videre, litt for litt :) .

 

Det var trist å høre, Julie. Det vanskeligste her er at situasjonen ikke er løst. Vi er nødt til å bo sammen en stund, noe jeg finner utrolig vanskelig å forholde meg til. Må bare ta tiden til hjelp og være egoist og tenke på meg selv, tror jeg :hm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...