Gå til innhold

Finnes det noe negativt om Sveits?


Anbefalte innlegg

En av nasjonalretten deres er Oste-Fondue, som er en diger gryte med ost du dypper brød i. Det lukter ost av alle klærne dine i dager etterpå, og er ikke spesielt godt heller (hverken da eller dagen etterpå!)

Og de har 4 forskjellige spåk, noe som kan få det til å gå i spinn for hvem som helst.

Men ellers ser det jo ut som ett flott land å bo i :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sveits er et av de landene i verden med mest økonomisk frihet. "Index of economic freedom, 2013" viser at Sveits ligger på 5. plass, mens Hong Kong ligger på førsteplass, deretter Singapore, Australia og New Zealand. Norgde derimot ligger på 31. plass.

 

Når et land har stor økonomisk frihet, så vil kapitalister søke seg til disse landene (fordi det er lettere å gjøre business, dekke behov i samfunnet, skape arbeidsplasser etc.), derfor er blant andre Sveits et rikt land. Her er altså et lite bevis på at der hvor kapitalistene samles, der heves også velferden og velstanden til alle rundt betraktelig. De er en enorm verdi for samfunnet.

 

Eg vil gjere deg oppmerksam på at Noreg er på 6. plass på Ease of doing business index, laga av Verdsbanken. Det er ikkje så vanskeleg å vere kapitalist i Noreg som mange vil ha det til.

Lenke til kommentar

In 2011, the federal income tax varied from a bracket of 1% (for single tax payers) and 0.77% (for married taxpayers) to the maximum rate of 11.5%.

http://en.wikipedia....land#Income_tax

Det er den statlige inntektsskatten, i tillegg har kantonene og kommunene forskjellige satser: http://www.taxrates.cc/html/switzerland-tax-rates.html

 

Er ikke bare positive ting å si om Sveits, i likhet med Norge støtter de kraftig opp om landbruket, som gjør at kjøtt er dyrt. De hadde også veldig dårlig konkurranse på mobilmarkedet når jeg var der i 2009/10, var nesten umulig å få et abonnement uten bindingstid (selv om man hadde med egen telefon...) De har heller ikke noe særlig til søndagsåpne butikker, og åpningstidene er ikke like bra som i Norge heller. I noen kantoner må matbutikkene stenge 1830!

 

Men ja, hadde ikke hatt noe imot å bo i Sveits igjen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er den statlige inntektsskatten, i tillegg har kantonene og kommunene forskjellige satser: http://www.taxrates....-tax-rates.html

 

Er ikke bare positive ting å si om Sveits, i likhet med Norge støtter de kraftig opp om landbruket, som gjør at kjøtt er dyrt. De hadde også veldig dårlig konkurranse på mobilmarkedet når jeg var der i 2009/10, var nesten umulig å få et abonnement uten bindingstid (selv om man hadde med egen telefon...) De har heller ikke noe særlig til søndagsåpne butikker, og åpningstidene er ikke like bra som i Norge heller. I noen kantoner må matbutikkene stenge 1830!

 

Men ja, hadde ikke hatt noe imot å bo i Sveits igjen :)

 

Vel ja, men slik jeg har forstått det er den gjennomsnittlige Kantonale skatten 5%, noen steder mer andre steder mindre. Men betaler ikke-nøytraliserte personer kantonal skatt?

 

Jeg kan ikke si jeg hadde det problemet i Lugano i 2012, alt inkludert kjøtt var naturligvis mye billigere og de fleste mindre butikker holdt åpne, men de har fortsatt noen problemer med søndags reguleringer, slik som her. Migros var åpent til 22.

Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke, men ville trodd det fulgte bosted og inntekt fra Sveits.

 

Sammenligner du kjøttprisene med andre steder i Europa, så er de høyere. Mulig ting har bedret seg litt siden jeg var der, jeg bodde også på studenthjem uten fryser så måtte kjøpe små forpakninger. Norsk laks var ihvertfall betydelig dyrere enn her hjemme ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sosialisten i meg misliker direkte demokratiet dems. Hvordan skal myndighetene overkjøre viljen til resten av befolkningen hvis de bare kan få mange nok til å stemme mot lover som er vedtatt for å få en folkeavstemning?

 

Newsflash: Det er dette et demokrati handler om.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det værste ved Sveits er de høye skattene og det store byråkratiet :)

 

Norge har mye høyere skatte prosent enn sveits! I sveits så har den største prosenten av befolkingnen, lavere brutto inntekt, men høyere netto inntekt enn samme prosent i norge.

 

Feil å si at sveits har høyt avgiftsnivå!

 

Bilavgiftene er normale i sveits => hvis du kjøper en ny volvo i sveits til ca 140000 i norske kr => så må du ut med rundt 500 000 kr - 600 000 kr for samme bilen i norge.

 

Byråkratiet i sveits er sånn at regjeringen behandeler lover og regler(samme som i norge)....men her er forskjellen: befolkningen har mulighet til å sanke inn stemmer for å endre på lover, som befolkningen syntes er urimelige! Ingen ting som er bedre enn det!

Lenke til kommentar

Newsflash: Det er dette et demokrati handler om.

 

At politikere i et "demokrati", etter dagens faktiske spilleregler, kan "advare" mot "muligheten" for at "demokrati" kan framstå som et "flertalldiktatur".....

 

 

"Grab the mike, Murray Rothbard!"

 

----

 

"The useful collective term "we" has enabled an ideological camouflage to be thrown over the reality of political life. If "we are the government," then anything a government does to an individual is not only just and untyrannical but also "voluntary" on the part of the individual concerned. If the government has incurred a huge public debt which must be paid by taxing one group for the benefit of another, this reality of burden is obscured by saying that "we owe it to ourselves"; if the government conscripts a man, or throws him into jail for dissident opinion, then he is "doing it to himself" and, therefore, nothing untoward has occurred. Under this reasoning, any Jews murdered by the Nazi government were not murdered; instead, they must have "committed suicide," since they were the government (which was democratically chosen), and, therefore, anything the government did to them was voluntary on their part."

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Eg vil gjere deg oppmerksam på at Noreg er på 6. plass på Ease of doing business index, laga av Verdsbanken. Det er ikkje så vanskeleg å vere kapitalist i Noreg som mange vil ha det til.

 

"Ease of doing business" høres umiddelbart ut som en gruppe med faktorer det er lett å manipulere, mens en økonomisk frihetsskala umiddelbart både inuitivt og ved fakta forteller hvor lett eller vanskelig det FAKTISK er å drive business. Her går man altså ut i fra at jo større økonomisk frihet man har, jo større velstand er i stand til å skapes. Kan du isåfall argumentere for hvorfor økonomisk frihet IKKE fører til velstand? For det er det spørsmålet egentlig er i begge tilfeller.

Endret av 00005
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...