Gå til innhold

Utskrift av egne bilder-tråden!


Anbefalte innlegg

Så langt synes jeg denne tråden har utviklet seg til det positive og her er det mye nyttig å få med seg :)

 

Den absolutt største utfordringen jeg får er å få utskriften til å ligne det jeg ser på skjermen. Da må det kalibreres i bauger og kanter samt at riktige ICC profiler benyttes.

 

Bestillte meg uansett ett sett ekstra med blekkpatroner i dag i tillegg til de som følger med, så nå skal jeg være rustet :) Jeg venter også fotopapirene i posten i morgen fra Interfoto.

 

Blekkpatronene til Pro-1 har en kapasitet på 36ml og dem inneholder dermed nesten 4x så mye blekk som de jeg bruker til min MG8150 multiskriver fra Canon. Blekkpatronene koster i tillegg "kun" 249,- pr.stk. så dem er så absolutt mer økonomiske.

 

Jeg kommer nok sjelden til å skrive ut i A3+ format kant til kant. Det som er genialt med A3+ er at man kan skrive ut størrelser som feks. vanlig A3 og enda få plass til en hvit ramme rundt.

 

Skjærebrett og skalpell skal også kjøpes, men i første omgang har jeg nok å slite med når det gjelder tillpassingen av skriveren etc. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har Epson selv, men nysgjerrig som jeg er så jeg en video om Canon Pro-1. I motsetning til Epson, og kanskje andre skrivere, så tipses det om å la driveren ta fargestyringen, og ikke la for eksempel Lightroom/Photoshop styre dette (altså skru av Color Management i LR, og PÅ i driveren).

 

Dermed skulle visst Canon treffe godt på fargene.

 

 

Ikke vet jeg, og ikke har jeg lest hele tråden. Men kan jo være verdt å prøve...

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har skjønt det samme rogkas, men har jo så klart ikke testet dette i virkeligheten ennå.

Dette blir uansett en av hundre ting jeg skalteste ut når jeg henter skriveren tidligst i morgen ettermiddag.

 

Siden Pro-1 er et stort beist av en skriver, så må jeg også av gårde i morgen å kjøpe en skjenk jeg kan ha skriveren på. Den kan nok ikke stå på skrivebordet mitt da den er 70cm. bred og 46cm. dyp og veier 27kg. I praksis er den nesten dobbelt så dyp som 46cm. hvis man slår ut den fremre og den bakre skuffen.

 

Jeg har ikke noe i mot Epson da jeg aldri har prøvd det, men har hatt Canon skrivere i stort sett hele mitt liv og jeg har aldri opplevd problemer. Jeg er også vant til driverene derfra og jeg antar at mye er likt. Det er heller ingen tvil i mine øyne at designet også har spilt en bitte liten rolle :)

 

Jeg tror nok dette blir bra, og jeg gleder meg som en liten unge til å teste Ilford Gold Fiber Silk og Ilford Smooth Pearl papirene! Disse føles langt mer eksklusive enn de kjedelige "kartong"-papirene med overdreven glossy overflate fra Canon. :)

Lenke til kommentar

Jeg har Epson selv, men nysgjerrig som jeg er så jeg en video om Canon Pro-1. I motsetning til Epson, og kanskje andre skrivere, så tipses det om å la driveren ta fargestyringen, og ikke la for eksempel Lightroom/Photoshop styre dette (altså skru av Color Management i LR, og PÅ i driveren).

 

Dermed skulle visst Canon treffe godt på fargene.

 

Jeg har skjønt det samme rogkas, men har jo så klart ikke testet dette i virkeligheten ennå.

Dette blir uansett en av hundre ting jeg skal teste ut når jeg henter skriveren tidligst i morgen ettermiddag.

 

 

Dette gjorde jeg med min gamle HP (A3+) skriver, men har av en eller annen grunn ikke tenkt tanken når det gjelder min nåverende Epson. Eller var det omvendt? Kanskje det var en "Plug in" som lot Photoshop (det var før jeg gikk over til LR) overstyre skriverens innstillinger? Eller var det for å "overstyre" skjermkortets "fargerom". Nå ble jeg meget usikker, det er mange faktorer inblandet. Uansett plug-in'en var i allefall utstedt av HP.

 

Men siden Epson tydeligvis er "i lomma" til Adobe :p så er det kanskje ikke nødvendig å tenke på slike saker :fun:

Lenke til kommentar

Jeg kommer nok sjelden til å skrive ut i A3+ format kant til kant. Det som er genialt med A3+ er at man kan skrive ut størrelser som feks. vanlig A3 og enda få plass til en hvit ramme rundt.

Hvis du skal kjøpe ferdige rammer er det ofte lurt å undersøke hva dimensjoner du får tak i før du skriver ut. For meg virker det som om ferdigrammeprodusentene har ofte sine egne mål mens arkstandarden er en annen.

 

A4 er det mye å velge i, så den er safe, det samme med småformatet 13x18. A3+ er det f.eks knapt noen rammer som passer hvis jeg ikke husker feil. Selv har jeg problemer med A2. Jeg husker heller ikke i farten hvordan det er med ren A3.

 

Ofte blir det å handle inn diverse rammer i forskjellige størrelser for så å tilpasse utskriften til rammen. Selv har jeg en haug med forskjellige rammer liggene både her og der, handler rett som det er noen rammer hvis jeg kommer over noen jeg liker. Ikea har et brukbart utvalg samt endel større møbelforretninger. Nille kan faktisk og ha endel brukbart i perioder. Men felles for alle er stort sett samme problem med for blankt glass.

 

Man vet liksom aldri hvor det kan dukke opp interessante rammer, f.eks hadde europris en periode bra utvalg av kvadratiske rammer, både flate og opphøyde (kasserammer).

 

Tor

Lenke til kommentar

Nå ble jeg meget usikker, det er mange faktorer inblandet.

Min følelse er at fotoprinterverden går litt feil vei, blir bare mer komplisert med årene, det burde vært motsatt. Men forsåvidt gjelder vel det hele pc-konglemoratet med dets softwarebander og evige oppdateringer som dukker opp til forbannelse hver dag og spiser tid.

 

Tor

Lenke til kommentar

Printerverden kan være en fryktet og uviss verden, men det trenger ikke være så himla vanskelig for det. Jeg har noen enkle "leveregler" når det gjelder arbeidsflyt fra import i Lightroom/Photoshop til det ferdige bildet ligger til tørk i printerskuffen.

 

En viktig ting er skjerm vs papir. Sistnevnte reflekterer lys og skjerm lyser direkte. Dette har stor betydning for hvordan utskriften ser ut da det påvirkes av lysnivå, fargetemperatur på belysning og ikke minst egenskapene til papiret.

 

Jeg vil påstå så mange som 9 av 10 har for lyse skjermer når de jobber med print. Jeg har jobbet mye med egne bilder og hatt mye kontakt med (profesjonelle) printfirma og bl.a. ProfilData (Per Arnfinn Persen). En gjengs oppfatning er at ca 80cd/m2 lysstyrke fra en OK skjerm (f.eks Flexscan-serien) tilfredstiller de flestes krav om "akseptabelt" resultat mellom skjerm og papir.

 

Min anbefaling er derfor å vurdere utskriften i et godt belyst og forholdsvis nøytralt miljø, og ikke inne i hjemmekontoret med dunkel belysning.

 

 

En annen ting er at mange har feil fokus på hvor "feilen" ligger når resultatene ikke tilfredstiller. Det er vel ikke skivebom å si at kjeden fra råfil til ferdig print ikke er bedre enn svakeste punkt.

 

Ofte er det skjermens fargerom og lysstyrke som er det største hinderet når folk jobber på en 1500krs skjerm fra Lefdal. Når råfila, programvaren og skjermen ikke er problemet er det som oftest fargerommet og presisjonen til blekket i printeren ikke takler.

 

Derfor er det ikke vits å jobbe med a(dobe)RGB fargerom i LR/PS når verken skjerm eller printer utnytter mulighetene fullt ut. Det blir bare dårlige resultater av slikt. Om èn av delene i kjeden ikke støtter fargerom større enn sRGB så må det jobbes med sRGB hele veien for å få et tilfredstillende resultat.

 

Det er ikke sånn at man prøver å kalibrere en printer, men heller å tilpasse bildene til papiret, printeren og dens blekkegenskaper. Derfor er det viktig å "soft proofe" bildene man jobber med slik at eventuelle fargestikk eller lav kontrast kan rettes opp før print. Typiske forskjeller er samme bilde på matt og glossy papir ser svært forskjellig ut.

 

 

Enkelt oppsummert:

 

- Jobb i det fargerommet programvare/driver, kamera/råfil, skjerm og printer klarer å utnytte.

- Riktige innstillinger i printerdriver (papirtype, kvalitet, størrelse)

- Riktige innstillinger i programvare (fargerom, la programvaren styre fargene, soft proofe med riktig papirprofil)

- Riktig kalibrert skjerm - lysstyrke!!, fargekanalene i skjermen er matchet mot et fargerom (vanligvis sRGB).

- Betraktning av bildene skjer i så nøytrale omgivelser som mulig - ikke ved siden av skjermen.

 

Edit: PS: Papir har sin egen hvitbalanse og dynamiske rekkevidde, akkurat som bildebrikker og skjermer. : -)

Endret av Shocktrauma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er så mange fargepatroner og nyanser i skikkelige fotoskrivere at de støtter nok aRGB de fleste av de. Så hvis noe er begrensningen kan det kanskje være skjermen som kan slite litt med større enn sRGB. Men selv om det som sies et par hakk lenger opp her sikkert er faglig korrekt, så har jeg for min del hoppa elegant over den problematikken.

 

For noen år siden drev jeg også å kalibrerte skjerm og styra og ordna fælt for å få skjerm og utskrift til å bli så like hverandre som mulig. Gu'bedre som jeg styra. Så gikk PC'en i stykker og jeg måtte ha en ny en. Der fikk jeg av en eller annen grunn ikke installert programvaren til kalibreringen, så jeg droppa det. Og jammen fikk jeg fortsatt ut utskrifter jeg var akkurat like fornøyd med.

 

For meg er det sånn at kalibrering inngår som en del av de mye større prinsippet i Color Management. Og å holde kontroll på at HELT riktig farge blir med helt fra opptak til utskrift blir for mye styr for min del. Men nå lever ikke jeg heller av dette og kan tillate meg å lage noe JEG liker, og trenger ikke tenke på å lage noe ANDRE liker.

 

Så min arbeidsflyt er slik:

 

Knipse bilde i RAW

Inn i Lr, bearbeide til fornøyd

Skrive ut til Epson, Lr styrer fargene

Snuse på, se på, holde på og smile av utskrift jeg er happy med

 

Når noe havner i glass og ramme henger det på vegg. Til man enten blir lei det eller fargene har falmet (noe som ikke har skjedd enda). Hvis en av de nevnte skulle inntreffe, skrives det ut et nytt bilde. Enten et nytt av samme bilde, eller et helt annet ett.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare legge til bittelitt...:

 

Om utskriften er helt lik det som er på skjermen er jeg ikke så veldig opptatt av. Det bør være i nærheten siden man fremkaller og etterbehandler til man er happy. Men er utskriften fin, så er den de selv om den ikke er identisk med det jeg ser på skjermen.

 

Som noen andre har sagt. En skjerm lyser mot deg, et papir må reflekter det lyset den får på seg. Litt ulike forutsetninger altså...

Lenke til kommentar

Ikke sluttproduktet, men det fargerommet som den svakeste delen av riggen din kan vise. Som regel er dette skjerm og/eller printer. Med mindre du har en nyere FlexScan (2012->), ColorEdge eller SpectraView skjerm så viser som regel ikke skjermen din noe særlig mer enn sRGB.

 

Ei heller om du ikke eier en Epsonprinter med UltraChrome K3 eller aller helst UltraChrome HDR (12-ink). Sistnevnte kan matche eller akkurat overgå aRGB i noen tilfeller. Det samme gjelder de større printerne til Canon med LUCIA (12-ink) blekk. De fleste normale printere ligger rundt sRGB.

 

Tredje og siste del er selvfølgelig papiret det printes på. Det er svært mange variabler som jeg ikke har svært god kunnskap på, men det går på grovhet (glossy, matt), coating m.m som gir papiret forskjellig "dynamisk omfang". Prøv å softproofe f.eks Canon Matte Photo Paper og Ilford Galerie Smooth Pearl i Photoshop :-)

 

Enkelte vil nok si at man mister mange farger og informasjon om man begrenser seg til sRGB i arbeidsflyten kontra større fargerom siden man kan "skalere ned" fargerommet før print. Men det hjelper uansett like lite når printeren bare spytter ut sRGB uansett. ;)

 

 

Hvis jeg gjentar meg selv eller noe så får jeg skylde på lite søvn i natt...

Lenke til kommentar

Da har jeg vert og kjøpt meg skjærebrett på Staples samt skalpell, slik at jeg får skjert til bildene mine riktig. Fotoarkene skal hentes på posten i dag og skriveren kommer i beste fall senere i dag og helt sikkert i morgen :)

 

Nå mangler jeg bare noen bilderammer og disse tenkte jeg at jeg skulle kjøpe på Ikea litt senere. Jeg skal også kjøpe meg en skjermkalibrator, men dette haster ikke riktig ennå. En ting av gangen osv. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...