Gå til innhold

Farvel, Minidisc


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil også si som andre sa her; problemet var at man måtte konvertere til ATRAC formatet (tok lang tid på maskinvaren man hadde).

 

Ellers var Minidisc overlegen mp3spillerne.

Jada, jeg hadde en DIamond Rio PMP300 (gikk i bosset i forrige uke faktisk!). RIOen var underlegen min Sony MZN-717. Men det var et hat å konvertere.

 

Byggkvaliteten på MD'en var overlegen, lydkvailteten var overlegen, batterilevetiden var overlegen, du hadde oppladbare batterier som fulgte med, der du på Diamond RIO måtte bruke AA batterier. (Man fikk jo de firkantede batteriene, som for øvrig også gikk an å bruke i Diamond Rio).

 

Minidisc var genialt til sykling.

Ellers var det synd at Diamond og 3dfx gikk dunken i de årene der, samt jeg tror orchid også gikk konk, og en del andre firmaer som var med å gi oss fete år med 3d-akseleratorer, mp3spillere og annet. Overgangen fra ATI Rage / mach 64 til 3dfx var helt insane... Det var litt som overgangen til Soundblaster AWE32.. Helt insane, fikk jo heavy metal i duke nukem 3d...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da får du ta til takke med det som finnes i dag.

Det er mange år til man får båndbredde nok til skikkelig kvalitet som BD har fremfor Netflix osv har i dag.

For de som lkke godt bilde og god lyd, så er det ikke noe alternativ. Og før båndbredden greier BD, så har både 4K og 8K formater for hjemme markedet kommet, og båndbredden ligger bak igjen.

 

Skal man over på nettbasert så må de aller fleste få fibernett med minimum gigabit (eller byte).

 

Samt at man kan ikke drive som Netflix osv driver i dag, hvor filmer er tilgjenglig litt, for så å forsvinne igjen.

Jeg går over til nettbasert den dagen man kan gå inn på IMDB.com og gå til så å si hvilken som helst film og se dem i 4 eller 8K format.

 

Not to piss on your parade, men mp3 formatet ble populært fordi det var enkelt å bruke for hvermansen, ikke fordi kvaliteten på lyden var den beste.

 

Den vanlige forbruker vil ta i bruk "lav kvalitets" streamingtjenester fordi det er mer lettvint enn BD disker med 4K+ oppløsning. Optiske disker kommer til å forbli et nisjemarket for entusiastene til båndbredden på netverkene er stor nok til å gjøre dem overflødige.

 

Det selges fremdeles flere DVD'er enn BD disker, for folk flest er 576p oppløsning greit nok. Massene kommer ikke til å storme til butikkene for å skaffe seg 4K tv'er og spillere.

Lenke til kommentar
Da får du ta til takke med det som finnes i dag. Det er mange år til man får båndbredde nok til skikkelig kvalitet som BD har fremfor Netflix osv har i dag.

For de som lkke godt bilde og god lyd, så er det ikke noe alternativ. Og før båndbredden greier BD, så har både 4K og 8K formater for hjemme markedet kommet, og båndbredden ligger bak igjen.

 

Skal man over på nettbasert så må de aller fleste få fibernett med minimum gigabit (eller byte).

 

Samt at man kan ikke drive som Netflix osv driver i dag, hvor filmer er tilgjenglig litt, for så å forsvinne igjen.

Jeg går over til nettbasert den dagen man kan gå inn på IMDB.com og gå til så å si hvilken som helst film og se dem i 4 eller 8K format.

Man trenger ikke stor båndbredde for å laste ned hverken FullHD eller QuadFullHD filmer. Bare planlegging. Noe som passer utmerket sammen med samlemanisyndromet. Stor båndbredde er en fordel for de utålmodige, men intet must for å se QuadFullHD.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Husker jeg fikk denne:

 

sharp_mt866_front.gif

Til bursdagen min da jeg sikkert var 11-12-13 eller no, gikk på ungdomskolen :) Var vel en av de dyrere modellen til Sharp med noe jeg tror er et magnesiumchassis (tålte MYE juling!). Bruke den flittig i mange år før jeg kjøpte iPod. Det fine med denne var at den hadde en detachable batteripakke for 1 stk AA batteri, som gav 30 timer total lyttetid med både det innebygde oppladbare + denne koblet til. Fjernkontrollen var også en drøm å bruke, et konsept jeg mer enn gjerne vil ha til dagens utstyr. Den var rett og slett genial.

 

Det som dog var mindre genialt med denne var den eneste måten å få musikk inn på var real-time recording via line-in. Har noen timer på nakken der jeg satt å hørte på alt som ble spilt inn, med fingeren klar på "cut" knappen for å manuelt indikere hvor et spor gikk over til et annet (ellers ville bare alt sammen bli tatt opp som ett spor på disken).

Endret av Feh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Minidisk var ikke engang et blaff, akkurat som Philips DCC.

Re: Simen1. Ikke godt å vite hvor lenge blu-ray vil være med oss, men jeg vil tro det er det siste optiske formatet som blir masseprodusert. Minnepinne virker mere realistisk bare prisen blir lav nok pr. MB.

Lenke til kommentar
Det må i såfall være den dagen alle har fiberbredbånd og VOD-tjenster er dønn stabile og billige, og selv da vil det finnes mange som har samlemani.

Hvorfor skal dette holdes tilbake til alle har fibergredbånd?

Hvorfor skal dette holdes unna bredbåndskunder uten fiber?

Stabilitet og pris er ikke noe problem i dag, hvorfor skulle det bli det i framtida?

Jeg er ganske sikker på at temmelig mange forumbrukere har samlemani på nettopp film de har på harddisk, skaffet via nettlinja si på lovlig eller ulovlig vis. Jeg tror denne typen samlemani vil leve godt i framtida også. Tror ikke du?

Lenke til kommentar

Hvem sier at nettbaserte tilbud skal "holdes tilbake" ? Det du spør om er når Blu-ray (og underforstått andre CD-formater) slipper taket.

 

Stabilitiet er fremdles et problem, og om du selv hevder at du aldri har hatt et problem med en strømmetjeneste så veier ikke det argumentet så mye.

 

Og sier det ikke seg selv at dette fungerer dårlig for de som fremdeles sitter på 4mbit?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at fiberbredbånd kommer til absolutt alle noen gang og at det kan ta flere tiår før 99% av oss har det. Likevel regner jeg med at Bluray faller kraftig i popularitet før den tid.

 

Poenget mitt er at det ikke er den bredbåndsmessig tregeste delen av befolkningen som bestemmer markedsutviklingen for Bluray.

 

Sammenhengen mellom Bluray og Minidisc kan bli at ikke alle tar steget innom den teknologien. Noen hoppet fra LP til kasetter til CD til netttjenester uten å være innom Minidisc. Noen vil hoppe rett fra DVD til nettbaserte videotjenester uten å være innom Bluray.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

MD som format var overlegent CD både hva brukervennlighet og holdbarhet gjaldt. Synd det aldri rakk å ta over for CD'en.

 

Man kunne gjøre opptak i god kvalitet på MD med en enkel og billig stasjonær stereo-komponent fra et hvilket som helst annet medium. Meg bekjent har det ikke vært lansert tilsvarende rimelige stereo-komponenter med opptaksfunksjon for CD hverken i før- eller ettertid (rett meg gjerne om jeg tar feil). Det var vel slik at det var mulig å kopiere digitalt via optisk kabel til MD, men ikke fra MD.

 

Man kunne ha fest uten å bekymre seg over riper i diskene. Navnene på sporene kunne man selv redigere og lese av direkte i displayet på enheten. Mener å huske man kunne flytte spor rundt på disken også.

 

Har fremdeles 3 stk. Sony MD-spillere liggende (stasjonær, mobil og bil), samt 150 MD'er. Skulle gjerne ha kopiert disse MD'ene over til harddisk nå, men det var vel på dette punktet det skortet for MD-formatet. Som andre har nevnt her tidligere var Sony, da som nå, veldig strenge med hensyn til DRM.

For det er vel fremdeles ingen mulighet for å kopiere digitalt fra MD?

Endret av Netfrog
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Not to piss on your parade, men mp3 formatet ble populært fordi det var enkelt å bruke for hvermansen, ikke fordi kvaliteten på lyden var den beste.

 

Den vanlige forbruker vil ta i bruk "lav kvalitets" streamingtjenester fordi det er mer lettvint enn BD disker med 4K+ oppløsning. Optiske disker kommer til å forbli et nisjemarket for entusiastene til båndbredden på netverkene er stor nok til å gjøre dem overflødige.

 

Det selges fremdeles flere DVD'er enn BD disker, for folk flest er 576p oppløsning greit nok. Massene kommer ikke til å storme til butikkene for å skaffe seg 4K tv'er og spillere.

 

Vet folk flest ikke bryr seg om kvalitet. Men de er sauer, så de kommer til å kjøpe 4K TVer selv om de ikke har bruk for det. Det er bare å se på hvor mange som kjøper TVer i dag og lar de stå på innstillingene de kommer med. Eneste de bryr seg om er hvor tynn den er å se på fra siden.

 

Håper 4K/8K format kommer, og det gjør meg ingenting om det forblir ett entusiast format. Har fortsatt alle mine LaserDisc filmer :D

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg liker disker jeg, og plater. :)

Hadde en som jeg brukte mye og nå vil jeg ha meg en god minidisc-spiller igjen, siden jeg som amatør-musiker ønsker å ta opp ideer, jammer etc. Noen som har en god model med record-knapp?

Er mest interesert i en toppmodell eller noe i den retning.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...