Gå til innhold

Ny med Linux (Ubuntu) - RAM, drivere, programmer og diverse


Anbefalte innlegg

Etter Windows 8 bestemte seg for å gå helt bananas har jeg nå gått for Ubuntu som eneste os til jeg kan forsvare kjøp av ny PC. Jeg har aldri prøvd Linux før, og aner egentlig ikke hva jeg holder på med, men samtidig virker det meste ganske greit.

 

Det jeg derimot sliter med er å installere drivere til grafikkort. Jeg har GeForce GT555M og Intel Graphics HD3000, som maskinen selv skal bytte mellom etter behov. Om det ikke lar seg gjøre er jeg uansett fornøyd med kun å bruke GeForce. Hvordan går jeg frem? Hvordan sjekker jeg at det ikke allerede fungerer?

 

Er det noen andre drivere jeg burde sjekke, eller er alt greit så lenge alt fungerer? Jeg tror i hvert fall alt fungerer...

 

Det neste problemet mitt er Wimp og Adobe Air. Slik jeg har forstått det så lar det seg gjøre, men er ikke rett frem. Noen som har en enkel guide?

 

Og mens jeg først er i gang; finnes det et program som kan erstatte Lightroom/Aperture?

 

Noe annet jeg burde tenke på?

 

Takker for svar...

 

Edit:

Jeg fikk Wimp til å fungere!

 

Edit 2:

Jeg gikk for 32bit versjonen da det sto "anbefalt" ved siden av. Nå er jeg usikker på om jeg valgte riktig, spesielt siden jeg har 8gb ram. Det virker imidlertid som om maskinen har fått med seg dette, men vil det også si at alle 8 gb er i bruk?

 

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Corel aftershot pro har egen Linux versjon og er tilsvarende lightroom/aperture. Du kan laste ned prøveutgave for å teste selv.

 

Jeg er skuffet over at ikke Adobe kan lage Linux versjoner av sine programmer, det er jo ikke mye som må til da de har mac utgave allerede.

Endret av Døgnvill
Lenke til kommentar

Det jeg derimot sliter med er å installere drivere til grafikkort. Jeg har GeForce GT555M og Intel Graphics HD3000, som maskinen selv skal bytte mellom etter behov. Om det ikke lar seg gjøre er jeg uansett fornøyd med kun å bruke GeForce. Hvordan går jeg frem? Hvordan sjekker jeg at det ikke allerede fungerer?

 

Les opp på Bumblebee og bbswitch. Det er en implementasjon av Optimus i Linux, siden Nvidia ikke har fått fingen ut.

Lenke til kommentar

Jeg gikk for 32bit versjonen da det sto "anbefalt" ved siden av. Nå er jeg usikker på om jeg valgte riktig, spesielt siden jeg har 8gb ram. Det virker imidlertid som om maskinen har fått med seg dette, men vil det også si at alle 8 gb er i bruk?

 

Grunnen til at 32bit er "recommended" er at historisk sett har det vært mindre problemer med 32bit-versjoner av plugins som Flash, Java og annet snacks. Det er også endel spill som kun fungerer på 32bit (eller fungerer veldig dårlig på 64bit). For en vanlig bruker vil man derfor kanskje dra mer nytte av 32bit enn 64bit, men det kan diskuteres.

 

Ubuntu oppdager automatisk om du har >4GB, og modifiserer Linux-kernel til å støtte PAE (hvis hardwaren din støtter det). Kort sagt betyr dette at ved litt triksing kan Ubuntu 32bit bruke mer enn 4GB ram, så ja, du får utnyttet 8GB :)

 

Forresten et lite tips ang. free; det er lettere å lese den med '-m' argumentet, altså:

$ free -m
		 total	   used	   free	 shared	buffers	 cached
Mem:		  7684	   4531	   3152		  0		432	   2347
-/+ buffers/cache:	   1751	   5933
Swap:		 1905		170	   1735
$ uname -a
Linux fluorescence 3.5.0-19-generic #30-Ubuntu SMP Tue Nov 13 17:48:01 UTC 2012 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux

 

For faktisk oversikt over ressursbruk i terminalen er pakken "htop" bedre.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Takker for godt svar, Occi!

 

Ubuntu oppdager automatisk om du har >4GB, og modifiserer Linux-kernel til å støtte PAE (hvis hardwaren din støtter det).

Kort sagt betyr dette at ved litt triksing kan du bruke mer enn 4GB ram på en 32bit Linux-kernel, så ja, du får utnyttet 8GB :)

Mener du her at det er nødvendig med litt triksing, eller har Linux allerede trikset for meg og jeg trenger ikke tenke mer på det?

Lenke til kommentar

Hei

 

Når det kommer til skjerm drivere og optimus så er det et mareritt.

 

du kan jo sjekke hvilke drivere som er aktive i terminalen.

 

først: lshw -c video

 

så ser du etter driver

 

så modinfo "driver"

 

hvor "driver" er hva som kommer opp etter DRIVER i første kommando.

 

 

 

Forklarte meg helt sikkert dumt her, men du får gjøre et forsøk.

Lenke til kommentar

Takker, Døgnvill. Skal teste ut Corel aftershot pro.

 

Kaymeerah:

Jeg fulgte en guide for å installere Bumblebee, men er usikker på om jeg fikk det til. Hvordan funker det?

 

https://wiki.archlinux.org/index.php/Bumblebee

 

Du finner mye god info om Bumblebee der, men som tidligere sagt så kan dette være ett rent helvete. Jeg har vært relativt heldig, men herregud jeg kjenner jeg blir irritert når Nvidia-kortet nekter å slå seg av fordi Nvidia-driveren oppfører seg snodig.

 

Dette skjer heldigvis sjelden.

Lenke til kommentar

først: lshw -c video

 

så ser du etter driver

 

så modinfo "driver"

 

hvor "driver" er hva som kommer opp etter DRIVER i første kommando.

 

Tror jeg skjønte det, men fikk jo opp ekstreme mengder informasjon jeg ikke skjønte noe særlig av. Jeg så uansett "intel" nevnt et par ganger, så jeg tipper det er HD Graphics 3000 som tar seg av grafikken for øyeblikket.

 

Tror jeg venter med å fikse det om det er et mareritt. Jeg er ikke en veldig krevende bruker når det kommer til grafikk.

 

 

Ellers må jeg si jeg liker Linux. Hadde trodd det skulle være mye mer komplisert, men mye minner meg om OSX, og ting fungerer stort sett "rett-ut-av-boksen".

 

Uansett, det har dukket opp et nytt spørsmål. Jeg har en SSD, og har lest mye frem og tilbake om Ubuntu automatisk fikser trim eller ikke. Jeg fant også en guide for å aktivere automatisk trim, i tillegg til en test for å se om det funket; det gjorde det. Jeg aktiverte trim ved å skrive inn "discard" i fstab, men i guiden jeg fulgte sto at også at jeg kunne bruke "noatime" i tillegg, men fikk ikke helt med meg fordeler/ulemper ved det. Så hva er egentlig forskjellen om jeg skriver "noatime"?

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å ta en titt på SSD-artikkelen på Arch Linux wikiet. Det er en ganske annerledes distro enn Ubuntu, men mye er ganske likt, blant annet fstab. Det står litt forklart hva noatime og discard er, med eksempler og bruk.

 

Arch Linux wikiet er nok den beste Linux wikien, så kan lønne seg å ta en titt på den når man lurer på noe, selv om du bruker en annen distro.

Lenke til kommentar

Edit 2:

Jeg gikk for 32bit versjonen da det sto "anbefalt" ved siden av. Nå er jeg usikker på om jeg valgte riktig, spesielt siden jeg har 8gb ram. Det virker imidlertid som om maskinen har fått med seg dette, men vil det også si at alle 8 gb er i bruk?

 

Det er ingen grunn til å ha 32bit i dag, såfremt maskinen ikke er >10 år gammel.

 

Grunnen til at det står "anbefalt" er at 32 -alltid- vil fungere (gitt x86), slik at idioter ikke gjør feilen og prøver 64-bit-install på en 32-bit-maskin, får problemer og flipper på Canonical.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Tror jeg skjønte det, men fikk jo opp ekstreme mengder informasjon jeg ikke skjønte noe særlig av. Jeg så uansett "intel" nevnt et par ganger, så jeg tipper det er HD Graphics 3000 som tar seg av grafikken for øyeblikket.

 

Det skal se lignende som dette ut på lshw:

 

*-display			  
   description: VGA compatible controller
   product: 2nd Generation Core Processor Family Integrated Graphics Controller
   vendor: Intel Corporation
   physical id: 2
   bus info: pci@0000:00:02.0
   version: 09
   width: 64 bits
   clock: 33MHz
   capabilities: msi pm vga_controller bus_master cap_list rom
   configuration: driver=i915 latency=0
   resources: irq:55 memory:f1400000-f17fffff memory:e0000000-efffffff ioport:6000(size=64)

 

Ellers må jeg si jeg liker Linux. Hadde trodd det skulle være mye mer komplisert, men mye minner meg om OSX, og ting fungerer stort sett "rett-ut-av-boksen".

 

Linux er UNIX-like, så det overrasker meg ikke særlig.

 

UNIX er ikke komplisert, det er pent, elegant og enkelt. :tease:

Lenke til kommentar

Ja, det så slik ut, men da jeg skrev modinfo [driver] fikk jeg opp temmelig mye.

 

Det er ingen grunn til å ha 32bit i dag, såfremt maskinen ikke er >10 år gammel.

 

Grunnen til at det står "anbefalt" er at 32 -alltid- vil fungere (gitt x86), slik at idioter ikke gjør feilen og prøver 64-bit-install på en 32-bit-maskin, får problemer og flipper på Canonical.

Burde jeg bytte? Føler jeg akkurat har kommet i gang nå, har fått tak i programmene jeg trenger, fikset instillinger og lignende og overført alle filmer, bilder og musikk, så er det verdt bryet?

 

 

Takker for tips, Occi. Virker som om jeg har gjort det riktig angående trim.

Lenke til kommentar

Angående Lightroom/Aperture. Det første du bør gjøre er å gjøre deg kjent med Digikam. Som digitalt fotoalbum er det suverent, men for mange vil alt kunne gjøres der. En av de mer ukjente sidene er behandling av raw bilder, les her: http://www.linux.com/learn/tutorials/436653-raw-magic-in-digikam-understanding-raw-photo-settings

Om du likevel skulle savne funksjonalitet for å editeringsbiten (jeg er ganske sikker på at digikam dekker alle behov på album biten) kan Darktable være verdt en titt. Hvis du gjerne bruker penger på den biten også, har jeg hørt skryt av Bibble.

Lenke til kommentar

Angående Lightroom/Aperture. Det første du bør gjøre er å gjøre deg kjent med Digikam. Som digitalt fotoalbum er det suverent, men for mange vil alt kunne gjøres der. En av de mer ukjente sidene er behandling av raw bilder, les her: http://www.linux.com...-photo-settings

Om du likevel skulle savne funksjonalitet for å editeringsbiten (jeg er ganske sikker på at digikam dekker alle behov på album biten) kan Darktable være verdt en titt. Hvis du gjerne bruker penger på den biten også, har jeg hørt skryt av Bibble.

 

Raw mulighetene i Digikam vil nok bli for små for en som ønsker noe som Lightroom/Aperture. Det finnes også noen flere gratismuligheter i Linux verdenen.

 

Men jeg anbefalte Corel Aftershot Pro da den kan levere et resultat på linje med de to omtalte programmene.

 

En liten ting til, Bibble ble kjøpt opp av Corel i starten av Januar 2012. Gjett hva det heter nå?

 

Corel Aftershot Pro.

Lenke til kommentar

Heh, det hadde jeg ikke fått med meg. Uansett, jeg vil gjerne utfordre deg på behovet for noe mer. Digikam alene dekker de flestes behov. Hvis man ønsker fokus på raw-editering kan man dra inn Darktable som et tillegg. Jeg vil gjerne se hvilke behov man da mangler dokumentert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...