Gå til innhold

Fastfryst autofokus på Sigma 30mm f1.4?


Anbefalte innlegg

Jeg var ute en tur å tok bilder med Sigma 30mm f1.4 her. Vanligvis så bruker jeg autofokus. Tidligere så har jeg observert at noen bilder er ute av fokus. Men ikke tenkt så mye over det.

Her om dagen så oppdaget jeg at kameraet ikke klarte å få objektivet i fokus.

Det bare kom noen klikkelyder fra huset. Som om noe satt fast.

Alle bildene ble ute av fokus.

Jeg måtte over på manuell fokus. Dette objektivet har ikke fokus motor.

Ellers har objektivet en rar lyd når man fokuserer. Som om det lugger borti noe inni. Kan det være at noe inni har fryst fast? Eller er det tempen som har fått delene inni til å krympe slik at de ikke går fritt lenger?

Hva kan dette være? Objektivet ellers, lager sylskarpe bilder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det vært mekanisk feil på det skulle det vel ikke gått ann å fokusere på det manuelt heller..?

 

Jeg klarer fint å fokusere manuellt. Det er autofokus som ikke virker. Når objektiv og kamera er i inne temperatur, så fungerer alt greit. Om det er kamerat som streiker eller objektivet, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Har også Sigma 30mm f1.4 og har opplevd noe av det samme.

Ville ikke fokusere og lagte bare litt ulyder.

Tok linsa av, satt på en annen linse og sjekka at kamera va iorden.

Og når eg satt det på igjen så va det iorden igjen.... Har ikke opplevd noe mer med det.

 

Dette på et canon 50D

Lenke til kommentar

Har også Sigma 30mm f1.4 og har opplevd noe av det samme.

Ville ikke fokusere og lagte bare litt ulyder.

Tok linsa av, satt på en annen linse og sjekka at kamera va iorden.

Og når eg satt det på igjen så va det iorden igjen.... Har ikke opplevd noe mer med det.

 

Dette på et canon 50D

 

Jeg prøvde å ta objektivet av og på flere ganger, men til ingen hjelp. For meg så virker det som om den lave temperaturen har fått noe til å krympe inni objektivet, slik at det sitter fast. Det er vel kansje derfor den rare ulyden i objektivet er der og. Den oppstår når jeg peker objektivet opp eller ned. Det høres ut som noe som lugger i hverandre, og en vibrasjon oppstår. Jeg ser også at andre har dette på denne linsa. Ingen andre objektiver jeg har, låser autofokus i kulda. Så det må være dette objektivet som er synderen. At Sigma kan levere noe slikt, er merkelig. Virker ikke mye profft. Men det lager fine bilder.

Endret av Meier
Lenke til kommentar

Sigma garanterer bare at autofokus fungerer ned til 0 grader, så hvis det fortsetter i + grader må du levere det inn til rep.

 

Ok, jeg ser også at andre har samme problemet. Så da er det vel bare sånn. Jeg trodde utsyr produsert i dag skulle klare litt kuldegrader. men da vet jeg det.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...