Gå til innhold

Nå må svenskene betale TV-lisens på PC-er og nettbrett


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Tja... Det er nå sånn at det er lov å være uenig. Men jeg valgte bort å ha TV, fordi jeg i de siste år aldri så på noe. Jeg ser aldri på NRK's nett-TV, og jeg vil ikke betale for tjenester jeg ikke bruker. Det blir som å betale veiavgift når man ikke har bil.

Jeg går ikke på skole og ikke har jeg vært på sjukehus i hele mitt liv. Burde jeg da få skattereduksjon ?

 

Jeg synes media i dagens samfunn er blitt minst like viktig som skole. Vi har et samfunn hvor alle bidrar til denslags grunnleggende tjenester og jeg mener det derfor blir helt galt at ikke nasjonal media blir finansiert på samme måte.

(Det betyr forøvrig ikke at jeg ønsker å beholde dagens NRK profil, men det er litt annen diskusjon.)

 

Men, selvsagt, det er lov å være uenig.

 

Det blir som å betale veiavgift når man ikke har bil.

Sammenligning bli noe feil siden du sikkert drar nytte av veiene selv uten bil, rimelig klønete og komme seg noe sted med buss uten veier. Ugreit å sykle blir det også. Varetransport blir en utfordring.

Sånn sett snylter jo forsåvidt alle som ikke betaler veiavgift (om vi nå later som veiavgiften brukes til veier).

 

Noe av problemet med disse avgiftene er at de skaper en slags falsk tro på at du faktisk betaler for å bruke noe. En slags unnskyldning for å dra inn ekstra skatter for felleskapets interesser. De burde heller økt skattene og kutta ut mye av disse andre greiene. Antagelig mer rettferdig i det lange løp.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For en papir mølle dette kommer til å bli. Som en nevnte, er vel bedre å logge på via SVT lisensens unike nr. enn evt. å pålegge alle som selger PC om å finne ut av om kunden bor på bolig med godkjent lisens. Evt.. studenter som midlertidig flytter ut. Er disse pliktig å betale o.l..

Hadde hvert gøy å se et regnestykke på kost/avanse med merkost på bedrifters omlegging av intern IT Software løsninger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Jeg synes dette virker meget godt uttenkt. Jeg har et forslag til neste: veiavgift for bussreisende og andre passasjerer.

 

Deretter er det på tide å se på boligskatt for alle som har fast adresse..

Lenke til kommentar

De kunne gjort det slik at man må betale om man ønsker å bruke pc og nettbrett til tv-titting, det er en latterlig åpenbar lett sak å få til.

 

Men her kan de altså bli tvunget på seg en lisens bare for å få tilgang til nettbanken i hjemmet. Hva er det? Jo det skal jeg si, det er BEVISST sleiphet! Hvorfor skal SVT (og NRK for den saks skyld) få slippe unna konkurranse? Mens alle andre må konkurrere får de sikret seg inntekt ved å tvinge lisens på folket med myndighetene på sin side. Dette er IKKE demokrati.

 

En laptop eller et nettbrett har utrolig mange bruksområder, ingen av de er spesielt rettet til tv titting, så dette bør være en valgfri tilleggstjeneste så brukerne slipper uønsket lisens.

 

For guds skyld, ikke irriter den mentale helsa til det norske folk ved å foreslå dette her til lands, for å si det slik..

Endret av morten-89
Lenke til kommentar

Morsomt hver gang noen nevner ordet TV-lisens. Da kommer alle trollene ut av hulene sine.

Kan dere egentlig tenke dere hvor viktig NRK har vært for folkeopplysning i dette landet?

Når dere stifter familie og får barn, skal de da ha tilgang til TV?

 

Jeg leste for ikke lenge siden om en nordmann som "ikke hadde hatt TV på 10 år" og dermed nektet å betale lisens. Det som kom fram etterhvert, var at han for to år siden hadde felt trær på naboens eiendom ulovlig. Årsaken var at han hadde problemer med å få inn skikkelige signaler til parabolen sin...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dette er IKKE demokrati.
En kan si mye om lisens, men de som sitter i regjering og støtter ordningen i Norge er vel strengt tatt folkevalgt, er de ikke?

 

Alle parti har saker man ikke er enige i, her må man prioritere de sakene man synes er viktigst. En annen ting er sikkert, gi det norske folk en avstemning og NRK-lisensen er vekk på et blunk..

Endret av morten-89
Lenke til kommentar
For guds skyld, ikke irriter den mentale helsa til det norske folk med dette skitet, for å si det slik..
Nå er forslaget kommet i et annet land enn Norge og det bør vel bety noe?

 

Jeg mente vell egentlig "vennligst ikke foreslå dette her til lands hvor folk har sterke meninger om TV-lisensen som allerede eksisterer".

Lenke til kommentar

Jeg mente vell egentlig "vennligst ikke foreslå dette her til lands hvor folk har sterke meninger om TV-lisensen som allerede eksisterer".

Ja jeg skjønner at mange ikke vil betale. Jeg har heller intet ønske om å betale utdanningen din eller sykehusopphold for deg. Det vil nok komme endringer i finansiering av NRK, men det blir nok ikke slutt på NRK de første tiårene. En mer rettferdig modell er betaling via skatteseddelen, slik at studenter og de med lavest inntekt får minimal belastning.

Lenke til kommentar
Jeg mente vell egentlig "vennligst ikke foreslå dette her til lands hvor folk har sterke meninger om TV-lisensen som allerede eksisterer".
Ja jeg skjønner at mange ikke vil betale. Jeg har heller intet ønske om å betale utdanningen din eller sykehusopphold for deg. Det vil nok komme endringer i finansiering av NRK, men det blir nok ikke slutt på NRK de første tiårene. En mer rettferdig modell er betaling via skatteseddelen, slik at studenter og de med lavest inntekt får minimal belastning.

 

Enig med den, betaling via skatteseddelen er en løsning jeg kan støtte.

Endret av morten-89
  • Liker 1
Lenke til kommentar

pust, nå er det endelig min tur.

 

Hele lisensen er ikke rettferdig uansett hvordan man snur og vender på det

 

Utgangspunktet er jo at alle skal ha tilgang til NRK sine programmer på grunn av viktig informasjon

 

Da blir det uheldig at man skal begrense det til bare dem som kan logge seg på.

 

Samtidig er det også uheldig på den ene siden må betale for en viss enhet som kan ta imot tv signaler mens man samtidig kan se det samme programmet via internert.

 

Allerede her har lisens regelen en liten selvmotsigelse.

Man må altså betale for en enhet som kan brukes til å se tv kanaler.

hvorfor skal bare NRK få disse pengen og ikke alle de andre kanalene ?

 

Hvordan kan man i det hele tatt tenke seg at alle som brukes en enhet beregnet mange ting men ikke spesielt til TV titting være påkrevd lisens ?

 

Her må noen bruke hue.

 

Angående hvorfor NRK har så "mange" kanaler så er det for at de har et stor område å dekke opp

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...