Gå til innhold

Windows 8 blir fem ganger dyrere


Anbefalte innlegg

Problemet er nok "MicroSoft Store" vil jeg anta. Dersom folk kan skru av muligheten for kjøp (ved å deaktivere Modern UI) blir det en lei strek i regninga for Apple wannabee's hos MS.

Hvor kritisk jeg enn er til Metro, så er det faktisk MS store som er hovedgrunnen til at jeg er mot å bruke W8.

 

Jeg mener det er prinsipielt uheldig å blande et operativsystem og en salgskanal for software. Drit i bundlet internettbrowser, hvis du vil se noe som er konkurransevridende, så er det dette.

 

Krysser fingrene for at forbrukermyndighetene i europa bestemmer seg for å ta en titt på det etter hvert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en del av oss som har lagt de nest viktigste programmene fast på startmenyen (De viktigste ligger på hovedlinja); så vi bruker da musen for starte programmet ... I løpet av en arbeidsdag så er jeg innom 7-12 programmer; i løpet av en uke, næremere 20.

 

 

Tomasi42? Who's that :p

 

Enda en skrivelef, Never mind den brukeren.

 

Ang antall programmer som brukes, så har jeg også selv noen få programmer nede på linja som jeg bruker ofte og en helt tom dekstop. LIker å ha det ryddig der.

Men er nok litt basert på bruksmønster etc. Selv er jeg fan av hurtigtaster og mousegestures. Så jeg er en Opera fanatiker og bruker windowstast + skrive navn på program for å starte programmer etc.

Windows treffer som regel på første forslag også.

Men ser jo problemstillingen om man ikke er vant til det.

Lenke til kommentar

I Windows XP brukte jeg Launchy for å starte programmer ved å skrive de første bokstavene.

I Windows 7 er dette innebygget.

I Windows 8 er dette innebygget.

 

Det oppfører seg dønn likt i 7/8. Apper og tiles bruker jeg ikke, så dette kunne jeg like gjerne skrudd av. Men mye tyder på at det mp gjøres noen hacks for å få til dette i 8'ern.

Lenke til kommentar

Microsoft har sørget for at man ikke får aktivert en ren installasjon med en oppgraderingsnøkkel. Skulle vel bare mangle? Dette er skrevet i artiklene du selv linker til, så skjønner ikke hvorfor du spør.

Sukk ..

På Kenneth's data blogg kan man lese følgende:

"Oppgraderingslisens til Windows 8 koster jo bare 249 kroner nå frem til 31.januar. En slik lisens har alle fordelene som en fullversjon lisens har, altså man kan bytte hardware, gjøre en «clean install» eller direkte oppgradering (fra Win7) og flytte lisensen mellom pcer osv.

 

Eneste bakdel er at du kan få problemer med å få aktivert produktnøkkelen etter installasjonen om du f.eks har lagt inn oppgraderingsversjonen på en helt ny pc, på en tom disk eller lignende.

 

Dette problemet hadde man i Windows 7 også, men ble løst veldig enkelt med en liten endring i registret. Den samme endringen fungerer også 100% i Windows 8." (min uthevelse)

 

Så, jo, du kan bruke oppgraderingsnøkkelen selv om du installerer på en PC med tom harddisk.

Lenke til kommentar

Hvor kritisk jeg enn er til Metro, så er det faktisk MS store som er hovedgrunnen til at jeg er mot å bruke W8.

 

Jeg mener det er prinsipielt uheldig å blande et operativsystem og en salgskanal for software. Drit i bundlet internettbrowser, hvis du vil se noe som er konkurransevridende, så er det dette.

 

Krysser fingrene for at forbrukermyndighetene i europa bestemmer seg for å ta en titt på det etter hvert.

Blir vel fort gratis reklame apps i windows også da....

Lenke til kommentar

OK takk for svar! Har du gjort dette før ?

 

Har du windows 8?

Ja, det er ingen grunn til at det ikke skal fungere. Du får jo tilsendt en Win8 nøkkel fra Microsoft som du kan bruke når som helst. Den går ikke ut på dato. Jeg har ikke testet veldig mye selv riktignok, men det jeg gjorde var å laste ned Win8 via upgrade assistenten, brenne ut til DVD og så brukte jeg DVD'en til å oppgradere ett par dager senere.

Lenke til kommentar

Selv har jeg kjøpt 3 Windows 8 lisenser til nå (alle til bærbare maskiner). Har svært god erfaring med dette operativsystemet, det er raskt, støtter enda mer hardware enn Windows 7 (som allerede er svært imponerende), og Windows Store har Netflix-app :-)

 

Vurderer sterkt å kjøpe en lisens til hjemmeserveren også, som nå kjører Ubuntu (fungerer både som filserver og mediespiller (XBMC)). Ved å bruke Windows 8 får jeg muligheten til å bruke Netflix, XBMC-opplevelsen vil bli mindre hakkete (vet dette fordi jeg har prøvd med Windows 7 tidligere på denne maskinen), og jeg vil få langt mindre problemer (trådløst nettverksoppsett i Ubuntu er noe herk!) (kommer flust med oppdateringer, men det er irriterende ofte problemer etter de er installert). Må da kjøre Ubuntu (server) virtuelt pga. at jeg bruker ZFS på filserveren, men det har fungert bra med Windows 7 tidligere.

Endret av jonny
Lenke til kommentar
OK takk for svar! Har du gjort dette før ? Har du windows 8?
Det fungerer veldig fint. Du kan tilogmed starte Upgrade Assistant på en annen pc, kjøpe Win8-lisensen, overføre filer til USB, legge USB-stikka i skuffen, vente en evighet, og så installere det på en valgfri pc, så lenge den har Windows fra før.

Det jeg derimot ikke klarte å gjøre, er å starte Upgrade Assistant på en pc som hadde Win8 installert fra før for å kjøpe en ekstra lisens.

 

Skrudde sammen en HTPC for litt siden, og hadde en WinXP-lisens jeg hadde tenkt å bruke. Men jeg hadde litt problemer med å installere WinXP siden jeg manglet CD-rom, og siden XP krever drivere for Intels siste chipsett-drivere på diskett... nLite klarte ikke å overføre drivere skikkelig. Så løsningen ble å bruke en jukse-Vista først og Clean Install av Win8. Nå fungerer det perfekt.

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Har. Prøvd Windows 8 siden det kom ut. Ettertid måneders bruk begynner det og dukke opp Bugs. Tenker da på lydkort problemer skjermkort med mere. Jeg kommer heller til og holde meg til Linux eller Mac OSX heretter da jeg har brukt dette i flere år uten problemer. Det virker litt rart at Microsoft først slipper noe til en billig penge forstå og skru prisen opp. For så og legge inn feil i systemet sitt for å tjene penger på den vanlige bruker for etter 90 dager må du betale for supporter hos Microsoft som koster ganske mye per gang.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...