Gå til innhold

Anbefaling: SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må bare si her at jeg føler at prisforskjellene i lista her faktisk er så liten at dette ikke er noe å tulle med for å spare noen hundre, å gå for mindre enn Intel 335 240 GB ville ikke jeg tenkt på engang.

Og en PCIe-SSD er vel og bra, men tenk på at når SSD-en skiftes går den gjerne "i arv" til Lapttop

en eller noe annet. Da er det ikke sikkert PCIe kan brukes !

Lenke til kommentar

Viste ikke at det var to forskjellige versoner av Samsung 840. :OTror jeg kjøpte den "non pro". Er det stor forskjell på de to da?

 

Det er vel først og fremst skrivehastighet som er 130 MB/s og på PRO er den 390 MB/s.

Fortsatt er den raskere enn mange HDDer. og spesielt raskere enn en HDD i en Laptop

Lenke til kommentar

Kingston HyperX 3K 240GB burde vel nevnes. Bruker denne på jobb og hjemme. I Anandtech's test (google "anandtech kingston SSD", siden er nede nå...) virker dette som en god all-round performer. Den klarer seg bra i alle testene.

 

Har forøvrig hørt (rykter om) at OCZ sine disker ikke er så pålitelige... noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Liker egentlig ikke å høre på slikt uten skikkelig belegg, men har litt ymse erfaring med OCZ fra tidligere...

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Sporssmålet er hvordan den fungerer i raid 0? Trim vil for exempel ikke fungere da ikke sant?

Trim i RAID 0 fungerer på 7 serien chipset. (Mulig du må oppgradere drivere for brikkesettet)

Fortsatt er den raskere enn mange HDDer. og spesielt raskere enn en HDD i en Laptop

Den er vel fortsatt langt raskere enn alle HDD'er. Skrivehastigheten har dessuten ikke allverdens betyding i "normal" bruk.

Lenke til kommentar

Kingston HyperX 3K 240GB burde vel nevnes. Bruker denne på jobb og hjemme. I Anandtech's test (google "anandtech kingston SSD", siden er nede nå...) virker dette som en god all-round performer. Den klarer seg bra i alle testene.Har forøvrig hørt (rykter om) at OCZ sine disker ikke er så pålitelige... noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Liker egentlig ikke å høre på slikt uten skikkelig belegg, men har litt ymse erfaring med OCZ fra tidligere...

 

Problemene for OCZ var først og fremst Vertex 2 serien og gikk på problemer med controlleren og firmware. Har selv en Vertex 2 som nå står i en Laptop og er rask og fin fortsatt. Min bror kjøpte samme disken samtdig med meg og den er tatt kvelden. Jeg har siste firmware, han hadde ikke... Så nummer 1 når en SSD ankommer i posten, oppdater firmware, helst før du tar den i bruk !!

Lenke til kommentar

Skjønner meg aldri på testene og anbefalingene til HW.no

 

Samsung SSD 840 Pro Series 512GB - 540/520 - les/skriv - kr.3.349,- (deal.no)

 

OCZ SSD Vector Series - 512 GB - 550/530 - les/skriv - kr.3.802,- (deal.no)

 

Tviler på du merker forskjell på disse to, og du sparer over kr.450,- på å kjøpe

Samsungen.

 

Hva vet forresten HW.no om hvor stor disk man trenger?

 

Beste man kan gjøre er å høyreklikke på systemdisken (vanligvis C:)

gå til properties og se hvor mye plass man har brukt. Har du allerede

installert det du mener du trenger, legg til minst 25% så vet du sånn

ca. hvor stor SSD du trenger. Selv har jeg for øyeblikket 350 GB

installert, og da har jeg alle spillene (Steam) på en annen disk.

Endret av Eagleizer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...