Gå til innhold

H og Frps måte på å bekjempe fattigdom


Anbefalte innlegg

Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

La meg se: Dere bor i A4 Husbankhus som banken eier, kjører liten, gammel og dårlig bil som dere kjøpte for det samme som man i andre land får en ny Mercedes for, videre har dere nesten ikke råd til å kjøre noe sted bortsett fra til jobben fordi bensinen er så dyr, spiser mat som er lite smak i vanligvis hjemme fordi restauranter er for dyre, sender barna på statlig skoler av varierende kvalitet, har ikke råd til å ha hushjelp, .....

 

Men på ferie er dere rike da, forutsatt at dere ikke ferierer i Norge ;)

 

Jeg er singel og jobber i det som tradisjonelt regnes som et lavtlønnsyrke. Allikevel stemmer ingen ting av det du har sagt på min livssituasjon. Bortsett fra dette med hushjelp, men nå er ikke det noen målestokk jeg bruker for å beregne min livskvalitet.

 

Det er klart, nå er jeg litt oppe i årene og har jobbet meg frem til min egen velstand, beskrivelsen din hadde passet mer på min situasjon når jeg var i begynnelsen av 20 årene.

 

Morsomt dog at du prøver å fremstille Norge som den reneste ghettoen bare fordi vi pr. dags dato har mer en gjennomsnittlig stor statlig styring kontra resten av Europa ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morsomt dog at du prøver å fremstille Norge som den reneste ghettoen bare fordi vi pr. dags dato har mer en gjennomsnittlig stor statlig styring kontra resten av Europa ;)

Bare hyggelig, men jeg baserte meg på en tur til Norge i julen. Norge består såvidt jeg kan se av en relativt rik Stat og en relativt fattig befolkning.

 

Dog, det ER riktig at det er "bra" å være fattig i Norge sammenlignet med andre land, faktisk er det så bra at landet virker som en magnet for fattige fra andre land.

 

For "rike" er det desverre motsatt, men de er jo i mindretall, og det blir stadig færre av dem.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Bare hyggelig, men jeg baserte meg på en tur til Norge i julen. Norge består såvidt jeg kan se av en relativt rik Stat og en relativt fattig befolkning.

 

Ja, jeg forstår jo at du synes Norge er et fattig land når du kom på besøk og registrerte hvor lite hushjelper det var å oppdrive her i landet ... (!)

 

Men anser du meg som fattig da? Jeg er jo en av de stakkarne med minst å rutte med inntjeningsmessig her i landet så da må jeg være fattig, ikke sant?

Lenke til kommentar

 

Nei, for guds skyld. Den vanlige vestlige mann sitt ekstreme overforbruk er ikke noe å bekymre seg for. Den hvite mann bare tryller dette frem helt uten videre, mens resten av verden sulter. Ganske spesielt dette.

 

 

At folk i Asia og Afrika sulter har helt andre årsaker, og er resultat av en bevisst politikk fra vestlige regjeringer. Du kan ikke skylde på folket for det regjeringene gjør.

Det står heller ikke så dårlig til med landene i Asia og Afrika, men det er også en bevisst politikk å la folk tro det, fordi det da som sagt er lettere å manipulere folket pga folks skyldfølelse.

 

Nå er det forøvrig økende fattigdom og sult også i vestlige land, i europa øker fattigdommen og folk dør av sult i hellas og spania, og i USA har antallet fattige som mottar matkuponger nå oversteget 50 millioner.

Alt dette er også et resultat av en bevisst sosialistisk politikk fra vestlige lands regjeringer, og dem som står bak regjeringen og trekker i trådene.

 

Du kan ikke skylde på folket i noe land for dette, men på sosialismen, på dem som skapte sosialismen og på dem som kaller seg sosialister i dag og er med å støtte opp om denne onde ideologien.

Lenke til kommentar

. Sosialismen har ikke noe virkelig grep på verden, det har kristendommen.

 

Hvor har du vært de sise 200 år ?

 

Sosialismen ble skapt for å ødelegge land og bryte ned samfunn.

 

Det begynte med eksperimenter under den franske revolusjonen, og fortsatte med odeleggelse av tsarens Russland, med noen hundre millioner døde.

Deretter fortsatte det med kina og mao osv. og nå er turen kommet til USA og vesten.

 

Og det er rike familier i USA som har finansiert det hele.

 

Målet var hele tiden ogå å ødelegge kristendommen, noe som de nå langt på vei har klart. Kristendommen har uansett ikke hatt noen inflytelse på verden.

Du forveksler nok kristendommen med den katolske kirke, men den katolske kirke er ingen kristen kirke.

 

Kristendommen har ikke hatt noen inflytelse på det som skjer i verden siden kirkemøtet i nikea i år 325 da den katolske kirke tok over.

Lenke til kommentar

Det er lett å se at du er oppdratt og formet av de vestlige systemet når du tror at samfunnsalternativene vi har er kapitalisme, sosialisme og kommunisme.

 

Fattigdom er ikke det samme som at folk lider, folk sulter og at folk dør unødig. Kapitalisme forhindrer kanskje fattigdom, men den forhindrer på ingen måte krig, sult og unødig lidelse. Det finnes viktigere ting her i verden enn penger.

 

Det som er årsaken til alle lidelsene vi ser i dag er nettopp sosialisme, dva plitikere og ledere som fører en bevisst og planmessig sosialistisk politikk.

Lenke til kommentar

Det er vanskelige tider i Sør Europa ja. Men at de dør direkte av sult, tviler jeg på. En kombinasjon inkludert underernæring, kanskje. Hellas og Spania er eksempler på land der de prøvde å bygge en velferdsstat uten å ha dekning for det. De har ikke enorme petroleumseksporter slik vi har, og de sluntret unna skatten. Ikke rart det gikk dårlig. Vi hadde sikkert hatt det enda værre en Hellas uten petroleum.

Lenke til kommentar
Men anser du meg som fattig da? Jeg er jo en av de stakkarne med minst å rutte med inntjeningsmessig her i landet så da må jeg være fattig, ikke sant?

Vel, nå kjenner jeg jo ikke deg personlig, så det er jo noe vanskelig å si noe konkret om din situasjon. Om du er "Ola Nordmann" er du ikke "fattig", men du er langt fra "rik" og det var påstanden om at Norge var ett rikt land jeg besvarte. Dog, bør jeg vel gjøre oppmerksom på at jeg ikke anser det som noe foraktelig å være fattig, selv om det ikke er noe de fleste har noe sterkt ønske om å bli.

 

Faktisk vil jeg si at forståelsen av virkelig fattigdom (der ditt liv er på spill) er svært dårlig i Norge.

 

Sett fra det standpunkt er der ingen fattige i Norge, og om man virkelig hadde noe ønske om å "bekjempe fattigdom" hadde man åpnet grensene på vidt gap, samt sent all sosialhjelp til andre land hvor pengene trengs mer.

 

Så får jeg bare vente på at hushjelpen kommer imorgen da for å jobbe til sultelønnen jeg betaler (under lovfestet minstelønn). Gartneren sa opp for to uker siden så jeg måtte gjøre litt selv idag, det føltes nesten "norskt" ut, bortsett fra snømangelen :)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Vel, nå kjenner jeg jo ikke deg personlig, så det er jo noe vanskelig å si noe konkret om din situasjon. Om du er "Ola Nordmann" er du ikke "fattig", men du er langt fra "rik" og det var påstanden om at Norge var ett rikt land jeg besvarte. Dog, bør jeg vel gjøre oppmerksom på at jeg ikke anser det som noe foraktelig å være fattig, selv om det ikke er noe de fleste har noe sterkt ønske om å bli.

 

Faktisk vil jeg si at forståelsen av virkelig fattigdom (der ditt liv er på spill) er svært dårlig i Norge.

 

Se der ja, da fant vi noe vi kunne være enige i også. Men fraværselen av denne forståelsen er egentlig et luksusproblem i ordets rette forstand, da dette fraværet beviser at vi stort sett og for det meste selv ikke lever i virkelig fattigdom. Ergo motsier du deg litt.

 

Det er godt å se at du innrømmer at vi ikke er så fattige allikevel ;)

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Problemet her til lands oppstår når intencivet til å jobbe blir hvisket ut av at man kan bli trygdet og fortsatt ha nok til mat, bolig og det man trenger for å leve. Når en mann i 30-årene jobber i en fabrikk og han tjener en helt vanlig industrilønn på la oss si 300 000 kr, men betaler så mye i skatt og avgift, pluss at kostnadsnivået er så høyt, at han kan slutte i jobben og skaffe seg trygd og barnebidrag og alle andre tillegg man kan få fra staten og fortsatt leve bra.

 

Han er avhengig av bilen fordi kollektivtilbudet er elendig, og han betaler masse i bensin på den 20 år gamle familiebilen. Itillegg betaler han masse i bompenger hver vei. Hvis han slutter i jobben sin og begynner å leve på staten istedenfor, kan han selge bilen sin og spare masse penger på å unngå utgiftene som den medfører.

 

Hvorfor jobbe når kostnadsnivået øker mer enn lønnen, og trygda er så høy? Spesielt hvis han vi snakker om er delvis syk, altså vil han mest sannsynlig tjene mer på å gå på trygd enn å jobbe 50%.

 

Hadde man latt folk få styre økonomien sin mer selv, altså betale for det man trenger og/eller vil ha, velge forskjellige forsikringer, tjene mer på å jobbe, mindre skatt, mindre avgifter, mindre i trygd, så ville mange fler vært i arbeid uten å måtte tape på det.

 

Jeg betaler f.eks. i dag for at alle skal få den behandlingen de forlanger på et norsk sykehus, mens jeg har selv aldri vært innlagt på sykehus, untatt da jeg ble født. Det blir altså helt feil at jeg skal sponse la oss si en som røyker 20 sigaretter for dagen, eller en ekstremsportutdøver som koster samfunnet millioner, mens jeg gjør det jeg kan for å holde meg frisk. Da er det bedre å ha forsikringer der man kan vise til at man er frisk og dermed har mindre risiko for å koste mye penger. En som er frisk vil da kunne få dekket hva det enn måtte være på de beste sykehusene som finnes, hvis han vil betale for det, og det blir mindre dyrt om man kan vise til god helse. Dette vil også skape friske folk og bedre kontroll over egen økonomi.

 

Hvor mye jeg får tilbake for skattepengene jeg betaler i løpet av mitt liv vet jeg ikke, men jeg tviler på at jeg får tilbake halvparten en gang.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Se der ja, da fant vi noe vi kunne være enige i også. Men fraværselen av denne forståelsen er egentlig et luksusproblem i ordets rette forstand, da dette fraværet beviser at vi stort sett og for det meste selv ikke lever i virkelig fattigdom. Ergo motsier du deg litt.

 

Det er godt å se at du innrømmer at vi ikke er så fattige allikevel ;)

Bare hyggelig å bli enige iblandt, men gjør oppmerksom på at jeg aldri påsto at Nordmenn er fattige i en reell forståelse av ordet.

 

Det jeg gjorde var kun å tilbakevise påstanden om at Nordmenn er rike, som ble fremsatt slik:

Det finnes dog få folk som er rikere enn oss.

I min forståelse av ordet "rik" ligger dere Nordmenn ikke an til noengang å bli, med unntak av noen politikere og deres støttespillere. Men det at man ikke er rik, betyr ikke at man automatisk er fattig, der er ett relativt stort område i mellom disse "ekstreme" ytterpunktene.

Lenke til kommentar
Hvor mye jeg får tilbake for skattepengene jeg betaler i løpet av mitt liv vet jeg ikke, men jeg tviler på at jeg får tilbake halvparten en gang.

I og med at 2/3 av befolkningen lever stort sett av det den 1/3 som jobber i privat virksomhet betaler i skatt sier det seg selv at du umulig kan få tilbake stort av det du betaler inn (om du jobber i privat virksomhet).

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Bare hyggelig å bli enige iblandt, men gjør oppmerksom på at jeg aldri påsto at Nordmenn er fattige i en reell forståelse av ordet.

 

Det jeg gjorde var kun å tilbakevise påstanden om at Nordmenn er rike, som ble fremsatt slik

 

Dette blir jo et definisjonspørsmål. Og som vi har vært inne på allerede er jo alt relativt. Hvis man kun måler rikdom etter materielle goder er jeg enig med deg. Vi nordmenn er på ingen måte rike i ordets rette forstand. Det er ikke jeg heller selv om jeg sitter relativt godt i det. Men hvis vi måler rikdom etter gode gamle Maslovs målestokk er vi Nordmenn relativt sett meget velstående.

Lenke til kommentar

Dette blir jo et definisjonspørsmål. Og som vi har vært inne på allerede er jo alt relativt.

Tja, men så er ikke ALT relativt.
Hvis man kun måler rikdom etter materielle goder er jeg enig med deg. Vi nordmenn er på ingen måte rike i ordets rette forstand. Det er ikke jeg heller selv om jeg sitter relativt godt i det. Men hvis vi måler rikdom etter gode gamle Maslovs målestokk er vi Nordmenn relativt sett meget velstående.

Dere har det stort sett OK, men jeg kan ikke se at dere har det vesentlig bedre materielt (eller spirituellt) sett enn folk flest i VestEuropa eller nordamerika. Om man sammenligner med Afrika, Kina eller India er dere derimot "rike". ;)

Lenke til kommentar

Det er vanskelige tider i Sør Europa ja. Men at de dør direkte av sult, tviler jeg på. En kombinasjon inkludert underernæring, kanskje. Hellas og Spania er eksempler på land der de prøvde å bygge en velferdsstat uten å ha dekning for det. De har ikke enorme petroleumseksporter slik vi har, og de sluntret unna skatten. Ikke rart det gikk dårlig. Vi hadde sikkert hatt det enda værre en Hellas uten petroleum.

 

Jeg har selv sett artikler med bilde av folk som døde av sult, men bokmerket dem ikke og nå kan jeg ikke finne dem .

Dette er imidlertid ikke så viktig, for før eller senere vil mange flere dø av sult, for krisen i Spania og Hellas vil ikke bli bedre, bare verre, og den vil spre seg til hele Europa.

Og det er heller ikke mange aviser som skriver om dette, for dette er resultatet av en styrt og planlagt sosialistisk politikk som startet allerede da sosialismen ble skapt. De som har skapt denne krisen kontrollerer også det meste av media.

 

De som skapte sosialismen gjorde det nettopp for å skape slike resultater som vi nå ser i Hellas og Spania, og dette vil spre seg til alle land i europa og til USA, for alle land fører nå den samme skadelige sosialistiske politikken.

Lenke til kommentar

Jeg har selv sett artikler med bilde av folk som døde av sult, men bokmerket dem ikke og nå kan jeg ikke finne dem .

Dette er imidlertid ikke så viktig, for før eller senere vil mange flere dø av sult, for krisen i Spania og Hellas vil ikke bli bedre, bare verre, og den vil spre seg til hele Europa.

Og det er heller ikke mange aviser som skriver om dette, for dette er resultatet av en styrt og planlagt sosialistisk politikk som startet allerede da sosialismen ble skapt. De som har skapt denne krisen kontrollerer også det meste av media.

 

De som skapte sosialismen gjorde det nettopp for å skape slike resultater som vi nå ser i Hellas og Spania, og dette vil spre seg til alle land i europa og til USA, for alle land fører nå den samme skadelige sosialistiske politikken.

 

Hva har fått deg til å tro at sosialismen er skyld for problemer i sør-europa? Det har jo nesten ikke vært mulig å lese aviser eller se på TV uten å få med seg at problemet skyldes at flere tiår med lån har gjort at grekere, spanjoler osv. har levd i en boble! Hvis du noensinne har besøkt et av landene er det ganske tydelig at de ikke kan ha verdiskapning nok til velstanden sin.

Lenke til kommentar

Hva har fått deg til å tro at sosialismen er skyld for problemer i sør-europa? Det har jo nesten ikke vært mulig å lese aviser eller se på TV uten å få med seg at problemet skyldes at flere tiår med lån har gjort at grekere, spanjoler osv. har levd i en boble! Hvis du noensinne har besøkt et av landene er det ganske tydelig at de ikke kan ha verdiskapning nok til velstanden sin.

 

Det pengesystemet som vi har i dager skapt av de samme folkene som sto bak og planla og finansierte sosialismen, og det er som et pyramidespill som før eller senere vil kollapse.

Dette forsterker den skadelige virkningen av sosialismen, fordi med sosialismen får vi en altomfattende stat som ukritisk bruker penger, og låner stadig mer for å klare sine forpliktelser.

Og resultatet av dette blir som vi ser i Hellas og Spania.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...