Gå til innhold

Jobb innenfor IT - Uten utdannelse


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Og ja, utifra postene dine vil jeg si at du skriver bedre enn halvparten av alle brukere her inne..

 

Tusen takk for det, tar det som et kompliment!

 

Dersom du vil jobbe som "PC bygger" er det fult mulig hos noen bedrifter, uten noen form for utdanning.

Har selv sett flere nybegynnere som kommer rett fra NAV uten engang noen form for PC erfaring gjøre dette.

Stort sett alle som bygde bærbare og stasjonære maskiner der hadde aldri montert en PC før.

 

Jeg har jo drevet en del med PCer selv, og har bygget meg en gaming pc, så det er ikke noe problem. Har også erfaring med rutere.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8713

????

 

En Bachelor er 3 år og en master er 5.. Hvor fikk du disse tallene fra? ( på 8 år har du jo omtrent en PhD)

Man må ha tre år videregående skole, før man begynner på høgskole eller universitet, men du kan finne på å kverulere med at man kan med 5 års praksis ta 1 år forkurs for ingeniørhøyskole og dermed bare klare seg med et år skole før man begynner på høyskole.

 

Skrev det i innlegg nr.13

Lenke til kommentar

"IT-jobber" vil jeg gjerne dele opp i 4 grupper:

- De som lager programvare.

- De som lager maskinvare.

- De som drifter systemer (omfater vanligvis både software og hardware)

- De som benytter seg av IT for å gjøre en helt annen jobb.

 

Hvor i lista er det din interesse ligger?

 

 

Hvis man ikke kan ta noen utdanning eller fagbrev står man igjen med yrker som ikke er kunnskaps-insentive. Dette er ofte manuelt fysisk arbeid. Innen IT er det ikke så mye av den slags, men det kan tenkes det er muligheter på drift (feilsøking og retting av feil, installere og oppdatere programvare etc), men selv her er nok personer som har tatt IT service på VGS å foretrekke.

 

 

Ellers er ofte IT kun et verktøy som brukes for å gjøre en helt annen jobb. Både revisorer, selgere og designere bruker i varierende grad IT som et verktøy for å gjøre en jobb. Dette omfatter i dag de fleste "ikke-fysiske" (dvs ikke håndverkere, primærnæringer etc.) yrker i en eller annen grad.

 

 

Det kan tenkes at noen har behov for noen til å teste kode, men jeg aner ikke hvor stort marked det er for slikt. Da trenger man ikke nødvendigvis veldig mye kunnskaper, men det kan jo være en fordel å kunne noe programmering. Når man programmerer må man uansett ta utgangspunkt i at brukeren enten er dum eller ondskapsfull (og prøver å krasje programmet), så da blir det om ikke annet realistisk testing :wee: . Under utvikling er det nok dette som krever minst kunnskaper.

 

 

 

Jeg har inntrykk av at de fleste IT-support-telefoner har spesielt lav kompetanse, så du kan jo høre med telenor-hjelpen eller hva de nå kaller seg. De trenger sikkert påfyll med litt ukvalifisert arbeidskraft fra tid til annen :green:

 

Når du skriver at du bruker data på fritiden og er en avansert bruker er det ikke umiddelbart lett å forstå hva du legger i dette. For å bli ansatt må du ha en kunnskap som er nyttig for en arbeidsgiver.

Endret av Salt kjeks
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hvor lenge kunne du tenkt deg og studere etter vgs?

 

Studere er ikke noe alternativ nå, det blir ihvertfall etter at jeg har jobbet et par år, og fått meg en grei inntektskilde. Siden jeg ikke har studiekompetanse, så er det utelukket akkurat nå for meg.

 

"IT-jobber" vil jeg gjerne dele opp i 4 grupper:

- De som lager programvare.

- De som lager maskinvare.

- De som drifter systemer (omfater vanligvis både software og hardware)

- De som benytter seg av IT for å gjøre en helt annen jobb.

Hvor i lista er det din interesse ligger?

 

De fleste egentlig, jeg er interessert i Hardware, software osv, så alt der passer for min interesse.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Du kan prate med fagopplæringskontoret i fylket og gjennom de forsøke å komme deg inn på IKT som lærekandidat (ikke normal lærlingløp, men lenger praksis før fagbrev.)

Da tar man etter 2 år en lærekandidatprøve, og etter ytterligere 1-2 år fagprøve på vanlig måte.

 

Jeg har selv vært kollega av en som har gått denne veien, og det gir ofte et godt utbytte for både arbeidsgiver og arbeidstaker.

 

Videre er det nok med den slags utfordringer enklest å få seg en praksisplass i offentlig sektor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,

 

Har du tenkt på noe innenfor IT-Support? Type Helpdesk/Servicedesk?

 

Det finnes veldig mange firmaer som ansetter folk uten IT-utdannelse her. Mange velger nok vikarer fra byråer på prøvetid, som etterhvert kan føre til fast ansettelse.

 

Dette kan faktisk være bra betalte jobber. De ser gjerne etter mennesker som har sosiale egenskaper...Imøtekommendhet, serviceinnstilling osv. Det er en fordel at du har god, generell datakunnskap. For greia for de fleste firmaer er at det ikke vil ha IT-bachelor folk eller utdannede. De koster mer i lønn, og vil antakelig bli oftere lei.

 

Mange større firmaer i spesielle bransjer, har gjerne en egen inhouse IT-avdeling, og her ønsker man oppegående blide folk, som kan være åpne, hyggelige, prate for seg og være en slags "datahelt" for ansatte via intern helpdesk. Disse firmaene har gjerne sine egne spesialprogramvare / systemer rettet mot den aktuelle bransjevirksomheten, som det vil gis opplæring på. Så lenge du har en god generell datakunnskap, så lærer man dette veldig fort, og det er mange typiske feil som går igjen mye.

 

Gjør du en god jobb her, blir godt likt av kollegaer, og får gode tilbakemeldinger fra brukerne, så er sjansen stor for videre muligheter i firmaet. (Renome er viktig gutten min) Se det på som en kontinuerlig utdanning, du starter på et lavere nivå (noe som du må regne med når du ikke har utdanning) og helt avhengig av deg selv kan du jobbe deg opp og plutselig en dag få ansvaret for administrering av systemer, jobbe på prosjekter med nye løsninger som IT-avdeling er satt av firmaet til å finne. Dette er fordi du har fått spesifikk erfaring som er spisset rett mot det firmaet trenger i den daglige driften, og du er kjent med firmaets rutiner og policyer.

 

I det større firmaene med egen IT-avdeling og helpdesk, er det ikke uvanlig å starte på en lønn på 250 000 - 350 000 i året + mange fine goder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei,

 

Har du tenkt på noe innenfor IT-Support? Type Helpdesk/Servicedesk?

 

Det finnes veldig mange firmaer som ansetter folk uten IT-utdannelse her. Mange velger nok vikarer fra byråer på prøvetid, som etterhvert kan føre til fast ansettelse.

 

Dette kan faktisk være bra betalte jobber. De ser gjerne etter mennesker som har sosiale egenskaper...Imøtekommendhet, serviceinnstilling osv. Det er en fordel at du har god, generell datakunnskap. For greia for de fleste firmaer er at det ikke vil ha IT-bachelor folk eller utdannede. De koster mer i lønn, og vil antakelig bli oftere lei.

 

Mange større firmaer i spesielle bransjer, har gjerne en egen inhouse IT-avdeling, og her ønsker man oppegående blide folk, som kan være åpne, hyggelige, prate for seg og være en slags "datahelt" for ansatte via intern helpdesk. Disse firmaene har gjerne sine egne spesialprogramvare / systemer rettet mot den aktuelle bransjevirksomheten, som det vil gis opplæring på. Så lenge du har en god generell datakunnskap, så lærer man dette veldig fort, og det er mange typiske feil som går igjen mye.

 

Gjør du en god jobb her, blir godt likt av kollegaer, og får gode tilbakemeldinger fra brukerne, så er sjansen stor for videre muligheter i firmaet. (Renome er viktig gutten min) Se det på som en kontinuerlig utdanning, du starter på et lavere nivå (noe som du må regne med når du ikke har utdanning) og helt avhengig av deg selv kan du jobbe deg opp og plutselig en dag få ansvaret for administrering av systemer, jobbe på prosjekter med nye løsninger som IT-avdeling er satt av firmaet til å finne. Dette er fordi du har fått spesifikk erfaring som er spisset rett mot det firmaet trenger i den daglige driften, og du er kjent med firmaets rutiner og policyer.

 

I det større firmaene med egen IT-avdeling og helpdesk, er det ikke uvanlig å starte på en lønn på 250 000 - 350 000 i året + mange fine goder.

 

Jeg har tenkt på IT-Support, problemet der er at jeg ikke har den typen erfaring, jeg trenger erfaringer å viste til, for å kunne få en jobb som en konsulent, men som sagt, veldig interessert i en slik type jobb.

 

Jeg er ikke veldig bra sosialt, men jeg tror jeg skal kunne klare det når det gjelder support.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Vel, jeg tar opp fag - har timer på mandag og tirsdag. Ellers så jobber jeg som programvareutvikler med fokus på C# og webutvikling. Har selvfølgelig ikke noe særlig med lønn i forhold til resten av de som jobber der.

 

Eneste "utdanningen" jeg har så langt er selvlæring i programmering fra siden jeg var 13-14år, er nå 20. Grunnen til at jeg fikk jobbe der i første omgang var vel at jeg hadde mer kompetanse i webutvikling, noe de manglet sårt, så var egentlig litt flaks at det klaffet.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Søk praksisplass i en bedrift som har en it-avdeling og du vil få stønad fra nav om praksisplassen blir godkjent.

Bedriften betaler deg da ikke lønn, men de kan gi deg arbeidserfaring.

 

Vis du ikke har noen stønad gjennom nav fra før vil du tjene rundt 313kr dagen. Dette virker kansje veldig lite, men det er en fin måte å få en fot innenfor bransjen på. Dessuten vil det være mye lettere å få en jobb et annet sted når du allerede da jobber.

 

Kansje du må jobbe opptil 6 måneder før du kan få en betalt stilling, men bedre det enn å jobbe med noe du ikke liker.

Endret av Lofferen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om det er IT-support du sikter tiil er nok det beste å begynne hos servicedesken til en bredbåndsleverandør. De aller fleste bruker i dag bemanningsbyråer (Manpower, Proffice, Kelly). Å jobbe der kan være ganske tøft (høy tempo), men kan gi god arbeidserfaring. Dette er også steder der personlighet har like mye å si som erfaring da du må påberegne å være litt selger (for de servicedesk som er rettet mot sluttkunde).

Er du smart og jobber hardt kan du jobbe deg oppover og få deg mer spisset kompetanse.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har nå jobbet i fire år med IT-support. Eller, jeg startet med mobil- og mobilt bredbånd, og har etterhvert også fått ansvar for internett og fastelefoni (siste 1 1/2 år). Selv har jeg ingen relevant utdanning sånn sett, men jeg har en interesse for dette og synes det er veldig artig. Jobben består i å både svare på generelle henvendelser, men også å ta seg av det rent tekniske, da vi ikke setter videre til 2. eller 3.linjesupport. F.eks feilsøker jeg linjer, sender ut montører, analyserer feil, foruten de andre generelle oppgavene jeg har. Da jeg startet handlet jobben lite om salg, i dag er den veldig salgsrettet og jeg valgte derfor å se meg etter ny jobb nå som jeg snart er ferdig som student. Har kun sittet på inngående support, over telefon.

 

Som sagt har jeg sånn sett ingen relevant utdanning, men pga min bakgrunn og erfaring fikk jeg nettopp ny jobb på 2. og 3.linjesupport, men det er altså ikke ren support. Jeg skal blant annet drive testing av software, gjøre i stand utstyr og sende ut til kunder, det blir ingen salg, men jeg skal også svare kunder både på e-post og over telefon. Jeg gleder meg veldig, for jeg ønsker å fordype meg mer "faglig" enn jeg har mulighet til i dag. Det er jo egentlig lærer jeg vil bli, men de tekniske tingene gjør at jeg gjerne ser for meg dette som en karriere jeg kan bli veldig glad i. :)

Endret av yvonne2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror jeg ville satset på å forsøke å komme meg inn på helpdesk, eventuelt så kunne du ha forsøkt å fått ett utvidet løp med praksisplass som mange her sier.

 

Å komme inn som konsulent f.eks med programmering, så må du være forberedt på det ubehagelige spørsmålet under jobbinterjuvet: Har du noen prosjekter å vise til? (Har du da en hel kodebase på github eller lignende å vise til, så kan du få en fot innenfor) men uten det, så tror jeg ikke du har den helt store sjangsen til å komme deg inn i en jobb som involverer koding (desverre)

 

Som vanlig konsulent uten relevant utdanning, vel. Skulle vel helst ha sett at du hadde litt mer "kjøtt" på beinet, å kunne skru sammen sin egen pc og har "mekket litt på routere" er ikke akkurat kjempemye. Hadde du kunne lagt på at du har god forståelse av 2008R2, AD, Linux, Cisco etc. med konkrete eksempler, helst sertifiseringer. Så ville det stilt seg helt annerledes. Desverre er det slik at du må nesten vise til at du har en god forståelse av det du skal jobbe med. Når du ikke har skolegang, så må du enten ha andre papirer/sertifiseringer eller å kunne vise til en fremragende jobb hos ett annet firma for å få en fot innenfor. Enten det, eller forsøke igjennom ett bemanningsbyrå og heller satse på at du lærer deg fort nok til at du kan få en fast ansettelse etterpå.

Lenke til kommentar

Å bli programmerer uten høyskole, tror jeg du bare skal legge på hylla. Veien er enten Bachleor (min 6 år) eller master (min 8 år) utdannelse.

Det at noen vet om en som fikk jobb som programmerer uten utdannelse, er unntakene og ikke regelen.

Du mener vel 3 og 5 år med høyere utdannelse.

 

Gjelder programmeringsyrket: Små og nyetablerte bedrifter kan være slakkere på de formelle kravene dersom man har masse ståpåvilje og talent. Men jo større og mer formelle rutinene er i en bedrift, jo mer påvirker formell utdannelse lønn og videre karrieremuligheter. Men blir de interne rutinene for rigide, er det vanskeligere å trekke til seg og holde på talentene. Nå er det blitt slik at formell utdannelse har blitt viktigere og viktigere, og i dag er bachelor vanligvis ett minimumskrav*. Jeg spår at utviklingen går i retning mot at det blir stadig flere med mastergrad som utfører jobber som i dag synes passende for de med bachelorgrad. Vi må skille på arkitekter, systemutvikling og kodeapekattroller her. I dag er det helt vanlig at personer med bachelor og master utfører de samme oppgavene innenfor systemutvikling og programmering. Men jeg tror forholdet vil forskyve seg noe, da flere vil forvente at systemutviklere har master i bånn, spesielt når tilgang på masterstudenter øker.

 

Når alt dette er sagt og vedtatt, så er det likevel talent, driv og resultater, som betyr noe.

 

* Merk: Det betyr ikke at noen med lang og relevant erfaring ikke er aktuelle kandidater.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei igjen, lenge siden denne tråden ble startet, så jeg har bare ett nytt spørsmål å komme med:

 

Hva trengs det for å bli data analytiker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...