Gå til innhold

Vi har rundet 20 000 000 innlegg


Anbefalte innlegg

Men jeg glemte å nevne dette; forumet har 20.000.000 innlegg, og 250.000 brukere, det blir bare 80 innlegg i gjennomsnitt per bruker. Så kan vi igjen dele 80 gjennomsnittlige innlegg på 13 år, og da får vi cirka 6,1 innlegg fra hver bruker i året eller 0,01 innlegg om dagen fra hver bruker.Ikke så veldig imponerende når vi sette det på spissen?Dette er bare teoretisk, det finnes mange inaktive brukere, og sikkert brukere som har flere kontoer.

 

Mange av oss leser mer enn vi skriver :)

Jeg leser dette forumet og flere andre. Men veldig ofte er det mye mer interessant å se hva andre mener enn å mene noe selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Jeg har ikke sagt at man feirer et forum fordi man startet forumet.

 

Det er grunn til å ferie at det er 20 år siden bedriften ble grunnlagt, ettersom det er det harde arbeidet til de ansatte som har muliggjort det. Dette kan ikke taes for gitt, ettersom det er betalt arbeidskraft og at bedriften er avhengig av å produsere. Dessuten så vil det fungere som en motivasjonsfaktor til å stå på videre med sitt harde arbeid. Dette tjener bedriften på i det lange løp.

 

Bedriften kan heller ikke "slettes", "kopieres", "gjenopprettes", eller bli "programmert" på samme måten som et forum kan.

 

Et forum er ikke avhengig av at brukerne skriver veldig mange innlegg, det er mer viktig med trafikk og annonse visninger Brukerne skriver ikke innlegg for forumet, de skriver de av egne interesser som at de deltar i diskusjoner, trenger hjelp, eller hjelper andre osv. Teoretisk sett, så kunne man ha avskaffet alle kategoriene, bortsett fra artikkeldiskusjon, og forumet kunne likevel eksistere.

 

Det er lett å drive et stort forum med frivillige medarbeidere, dersom en har genuin interesse for data. Men det hadde fort blitt vanskelig dersom veilederne, moderatorene, og alle administratorene skulle ha blitt lønnet. Da kan det være at forumet får en knekk, ellers må de nedbemanne.

 

Det finnes to typer forum: Amatørforum og profesjonelt forum. Amatørforum er forum som drives av privatpersoner uten noe stor investering, mens de profesjonelle forumene blir drevet med investeringer og det tjenes penger på det.

 

Hvis jeg starter opp et forum med en av mine servere, da blir det et amatørforum, og jeg vil sikkert få store problemer med å nå 1000 brukere, med mindre det er innovativ. Men dersom et stort selskap, finner på å investere store summer i et forum med kompetent personal, da er de i en helt annen divisjon, og kan lett nå mange tusen og kanskje hundretusener med brukere. Spesielt hvis de innlemmer det i et større nettverk, der flere webområder bruker samme forum (nettaviser, nettbutikker, osv).

Lenke til kommentar

Det er arbeidet til brukerene som har muliggjort forumet også. Det kan ikke tas for gitt.

 

Teoretisk sett kan man sparke alle ansatte i en bedrift og holde på mange år til også, og?

 

Ja, slik er det ofte, det er mye frivillig arbeid, og?

 

Akkurat som det er lettere å starte en bedrift med en stor bedrift i ryggen. Hw.no var vel heller ingen stor bedrift når det begynte.

 

Det er mye flere bedrifter som er over 20 år i norge enn det er forum med over 20 mill brukere, skulle det tilsi at sistnevnte var vanskeligere å oppnå? Analogien til en bedrift er ganske god, mens poenget ditt blir stadig mer diffust.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Og jo jeg vet hvordan man kan sette opp et forum, jeg har 2 server ved siden av meg her, og kan enkelt installere et forum uten programmerings kunnskaper. Der er som å installere et helt vanlig dataprogram, og følge instruksene på skjermen. Alt er rett frem, samme med å skifte ferdige skins. Men det blir fort vanskeligere dersom man skal begynne å endre på forumet ved å programmere, men hvis man har genuin interesse for data, da er ikke det noe problem å lære seg for eksempel PHP som IPB baserte forum bruker.

 

Her kan de lære PHP og MySQL:

http://www.w3schools...php/default.asp

http://www.w3schools...sql/default.asp

 

Bruker de tid på dette vil de tilslutt bli fullt i stand til å endre på IPB baserte forum, men det er ikke nødvendig å kunne for å drifte et forum.

 

Her kan en se hvordan Admin CP ser ut for røde administratorene uten programmerings kunnskaper. Det er forøvrig gule administratorer som står for teknisk drift av servere og programkode.

 

Lenke: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1358980&view=findpost&p=18037793

 

Edit: Glemte lenke.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Til ATWindsor

 

Det er ingen frivillig arbeid i en bedrift, ellers tilhører det sjeldenhetene. Jeg ville ikke ha jobbet uten lønn i arbeidstiden. Jeg ville heller ikke ha brukt fritiden min til jobben. Derfor er bedriften mye mer avhengig av de ansatte enn et forum er av deg og meg som enkelt person.

 

Dersom moderatorgruppen vil suspendere deg og meg ut, så vil ikke forumet merke en drit. Men en bedrift kan ikke sparke ansatte når de vil ettersom de er avhengig av kvalifiserte ansatte. Dermed må bedriften bruke tid på å få den ansatte erstattet fortest mulig, ellers mister de viktig kompetanse.

 

Men forumet mister ingen kompetanse dersom de suspenderer meg. Det registreres nye brukere hver eneste dag, og de er gratis.

Lenke til kommentar

Og jo jeg vet hvordan man kan sette opp et forum, jeg har 2 server ved siden av meg her, og kan enkelt installere et forum uten programmerings kunnskaper. Der er som å installere et helt vanlig dataprogram, og følge instruksene på skjermen. Alt er rett frem, samme med å skifte ferdige skins. Men det blir fort vanskeligere dersom man skal begynne å endre på forumet ved å programmere, men hvis man har genuin interesse for data, da er ikke det noe problem å lære seg for eksempel PHP som IPB baserte forum bruker.

Edit: Glemte lenke.

Så sett opp ditt eget forum og lag klare regler for når noe kan feires! Spar oss andre for din ulidelige trang til å forklare hva du kan.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du ser ut til å blande det å opprette eit forum og det å drive det i 13 år, med nesten 250 000 medlemmer og 20 millionar innlegg.

 

Det er ikkje noko problem å starte ei bedrift, men det tar mange år med arbeid for å halde den i gang i 13 år med ei stadig aukande arbeidsmengd. I tillegg er det lettare å skaffe lønna arbeidsfolk enn det er å finne personar som er villig til å gjere jobben gratis. :)

Innsatsen som står bak er takka vere dei som gjer jobben gratis, samt nokre medarbeidarar i Hw.no og Tek som har lønna arbeid. Det inkluderer sjølvsagt brukarane.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Så sett opp ditt eget forum og lag klare regler for når noe kan feires! Spar oss andre for din ulidelige trang til å forklare hva du kan.

 

Unyttig, fordi jeg simpelt ikke trenger et forum, dessuten så kan jeg ikke programmering for å gjøre forumet spesielt. Og jeg tilhører da en amatørdivisjon, og folk vil aldri høre om det forumet. Men det er lett å sette opp et forum, bare til å følge skjerminstruksene.

 

Se her: http://www.siteground.com/tutorials/ipb/ipb-installation.htm

 

Med den informasjonen jeg har gitt dere vil dere være fullt mulig til å installere, drifte, og omprogrammere forum dersom dere bruker tid på dette. Hvis dere ikke har en server, så installer et program på en dritt PC, og opprett en virtuell server. Det er utrolig hvor mye man kan kjøre på dritt maskinvare.

Lenke til kommentar

Det er relevant fordi det gir litt informasjon om hvordan det er å installere et forum :)

Det er jo ikke relevant for bragden det er å faktisk nå 20 000 000 innlegg.

Ja, "alle" kan starte et forum. Ikke alle kan starte et vellykket forum som når et så stort antall.

Diskusjon.no startet som forumet til en gründer-bedrift drevet fra gutteromet. Det er ingen som stopper deg fra å gjøre det samme. Og den dagen forumet ditt når 20 000 000 innlegg skal jeg applaudere deg også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det er ting som stopper meg og det er et mettet marked, og for å kunne etablere seg på et mettet marked må man være innovativ på amatørnivå, ellers må man ha kapital og opprette flere webområder som bruker forumet på et profesjonelt nivå.

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å lage kvalme i en tråd som dette Tricell? Lag heller ditt eget evne, hvor du kan klage.

Det er ikke opp til deg å bestemme hva andre til markere/feire.

 

20 millioner innlegg på et norsk forum er da veldig bra.

Du må også huske at Diskusjon.no er et forum i vekst, så å dele 20 mill på 250 000 teller ikke, da mange av inleggene fant sted lenge før vi i det heletatt hadde passert 100 000..

 

Er det noe et forum har sin fulle rett til å feire, så er det antall innlegg, da det nettopp er dette et forum består av, innlegg!

Endret av Kjetil_90
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jubileumsposten har id-nummer 20108107 – betyr dette at over hundre tusen innlegg har blitt slettet/skjult gjennom årene? Imponerende moderatorarbeid, i så fall. :wee:

 

Ja, i de gamle versjonene av IPB slettet modererings-verktøyet alle referanser til innlegget i databasen. Derfor stemmer ikke ID helt overrens med antall innlegg. Nå blir de derimot flyttet til papirkurven eller skjult.

 

 

Mvh,

Mads

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...