Gå til innhold

Sjekk vår nye skjermkort-testbenk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er en god måte å teste grafikkortet, samtidig som du tester med flere CPUer, for å se hvor mye CPUen har å si. Det er jo testet med det korte som hadde høyest fps i testen, men d gir alikevel et bilde over hvor mange prosent CPUen har å si uten å måtte bruke veeeldig mye tid på å teste:

 

http://www.techspot.com/review/577-borderlands-2-performance/

 

De har og tatt med egen test for PhysX. Håper dere ikke tester NVIDIA med PhysX mot AMD uten, pga av det vil gi NVIDIA dårligere resultat, 10-15% lavere. Og har dere PhysX aktivert på begge, så bør PhysX være på CPU, eller begge på GPU (hvis det går med AMD?)

 

 

Men som dere ser med Borderlands 2, Intel Core i7-3960X capper på 74 fps. Når jeg spiller Borderlands capper og CPUen, så syns ikke at CPUen er for kraftig. Er grafikkorte som skal testet.

 

Så må vi og alle huske på at akkurat som de fleste av oss, så flyter nok ikke Tek.no i penger til å kjøpe alle prossesorene osv. og tid til å teste, så nei den er ikkje optimal med resultater som er tilpasset alle, tror ingen sider har det, og syns dette så ut som en veldig god testrigg jeg :)

 

Bare pass på det PhysX greiene, sånn at resultatene ikke blir urettferdige av det :p

Lenke til kommentar

Mye lekkert utstyr dere har i benken, men resultatene deres vil jo foreløpig være forskjøvet mot CPU-ytelse da de fleste sitter med typisk 4kjerners prosessorer som 2500, 3570, 3770 eller AMD av diverse varianter. Deres valg gjenspeiler vel et entusiast oppsett med et over gjennomsnittlig romslig budsjett siden denne brikken gir sørgelig lite utteling i fps i forhold til pris kontra 3770/3570 eller tilogmed fx-8350 (bortsett fra de spilltitlene AMD taper fullstendig på). Og nei, jeg kan ikke tenke meg at de fleste sitter med noe i nærheten av 3930 da anbefalingene alltid har gått mot firekjerners oppsett optimalisert for gaming :tease: . Noe annet er vel at teoretiske flaskehalser i CPU-ytelse skal kunne elimineres. Forsåvidt er det greit å ha noe å strekke seg mot :)I praksis er jo ikke dette alltid tilfelle.Hvor mange av HW-leserne bruker Win8 ? Selv ser jeg at det er lite å hente med Win8 kontra Win7, tror at det kan være veldig greit å kunne se eventuelle forskjeller hvis dere kan inkludere win7 målinger i en overgangsfase. At win7 er utdatert tror jeg er langt unna. Etter noen systemoppsett basert på win8 på forskjellig hardware er min opplevelse at win8 sliter med kompatabilitet generelt og knotete tilnærmingstaktikk spesielt... Jeg anbefaler ikke overgang til win8 hverken til kontorbruk eller som gaming plattform. Det til tross for grei ytelse og teoretisk fps-økning som 57-kontra-56 fps mot win7. Operativsystemet fremstår ikke som modent nok til en bred brukerbase.

 

Så det du sier er at de ikke behøver å teste nye skjermkort fordi gjennomsnittsgameren ikke har hw til å utnytte dem uansett? Eller at det blir feil å teste "gamle" kort på en slik rigg av samme grunn? Skal man se på sin egen HW og tenke at jeg som ikke har bedre HW generelt ikke behøver å kjøpe siste skrik av skjermkort fordi testene ikke viser noen større forskjell, når det er mulighet for at den generelle HW på testbenken er grunnen til at toppkortene ikke skiller seg ut mer?

 

Dette er ikke ment å gjenspeile maskinene til en gamer. Det er ment å si noe om hvilket skjermkort som potensielt yter mest. Da kan man ikke ta utgangspunkt i et forventet oppsett blant folk flest. De som ikke har råd til skikkelig HW har sikkert ikke planer om å bytte til et 5K skjermkort uansett. Men de av oss som kjøper skjermkort i dette segmentet ligger også kanskje noe høyere på gjennomsnittsmaskinen ellers også. For oss er det helt klart aktuelt med tester der maskinvaren eller ikke begrenser testene.

 

Jeg har forøvrig kjørt W8 på alle mine maskiner siden midten av august, minus spillmaskinen som får W8 når jeg oppgraderer til to intel 335 disker nå over helga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Går det ann å kjøpe slike benker til private personer? Kunne tenkt meg å ha en slik, kan da feste maskinen der jeg måtte ønske.

Det er mange kabinett leverandører som lager slike. Søk litt :)

Iianli, coolermaster, Dimastech og antec husker jeg i farten :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Ser jo ut som et kjekt verktøy for denne bruken da! Ser den er til salgs på flere norske nettbutikker til en rimelig pris og.

 

Men med et slikt åpent test-kabinett må vel temperatur målingene bli ganske urealistiske for vanlige forbrukere som dytter ting inn i standard kabinett?

Lenke til kommentar

Vi håper jo at titlene gir et så balansert resultat som mulig, og har plukket spill deretter. De fleste bør gi et representativt bilde av hvor mye muskler hvert kort er i stand til å stramme, mens noen vil favorisere én av produsentene. Det blir nok noe flikking på innstillinger hvis vi ser det bærer galt avsted, men så langt i omtestingen ser alt temmelig riktig ut :)

 

Ser at Stanford har gitt ut en bench for både AMD og nVidia kort når det gjelder Folding@Home (eller GPU computing om du vil). Er dette noe dere kunne tenkt å legge inn i testrutinene? Se http://fahbench.com/ og evt. http://foldingforum.org/viewtopic.php?f=16&t=23434

 

Takk for tipset! Dette ser veldig spennende ut, men siden det fortsatt er i beta er jeg usikker på om det vil være stabilt nok. Hvis vi vil sammenlikne ytelsen til et kort vi tester i dag, med et kort vi tester om et halvt år, er det temmelig viktig at vi får overførbare resultater som holder seg over tid ? så om F@H begynner å gjøre ting mer effektivt vil testene våre bli skjeve av det :(

Lenke til kommentar
(...) Hvis vi vil sammenlikne ytelsen til et kort vi tester i dag, med et kort vi tester om et halvt år, er det temmelig viktig at vi får overførbare resultater som holder seg over tid ? så om F@H begynner å gjøre ting mer effektivt vil testene våre bli skjeve av det :(

 

Slik jeg forstod det vil det komme forbedringer av OpenMM-delen av koden som gir et generellt løft i simuleringsytelse; altså alle skjermkort får samme prosentvise økning og dermed burde det være mulig å forholde seg til en versjon av benchen slik at nye kort kan sammenlignes med gamle kort. Dette blir jo samme problemstilling dere møter angående driveroppdateringer fra AMD/Nvidia som gir økt ytelse i enkelte spill.

 

Anandtech har brukt en tidligere versjon av denne benchen i sine skjermkorttester, og har fått tilsendt siste versjon av benchen så det gjenstår å se hvordan han/de løser problemet med endringen i ytelse i de forskjellige versjonene. Så det burde altså være mulig at dere fikk dette til også :)

 

Men for all del: Dette var et tips fra en leser, så får dere gjøre det som dere føler blir best! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...