Gå til innhold

Hodeportrett-Tips?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal ta "hodeportretter" av kollegaer, som skal brukes på internettsiden.

Tar gjerne i mot tips til utførelse....

Utstyr: Nikon D90, 16-85mm, SB-700.

Tenkte å sette kamera på stativ og rette blits opp i taket, ca 3,5 meter opp til taket.(ikke for høyt?). Hvit tapet bakgrunn. Kanskje sette de på en stol med ca 1-1,5 meter foran bakgrunn. blender, f5,6-større-mindre?? Skal personen sitte litt på skrå å snu seg mot kamera, eller skal personen sitte rett fremm?

Råd?

Endret av d90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk og få nok luft rundt bildet, enklere og klippe i bildet i etterkant.

Prøv og bruk 85mm er så tett opptil, det for og få riktig proporsjoner så blir også bakgrunnen diffus.

Er det et alvorlig bilde så knips litt nedenfra og skal det være sexy litt over.

Få personen til og se ca 20cm. på siden av kameraet, samme vei som ansiktet er rettet.

Ta flere bilder i forskjellige vinkler så kan du i etterkant se hvilket som tar seg bra ut.

Bruker du blits kan du fint bruke f/5.6 eller mindre blender "større tall"

Har du mulighet til og bruke et vindu som hjelpelys er det fint bare ikke få solen direkte på motivet.

Skal du bruke blitsen montert på kameraet så er det best og rette den opp mot taket. vinkelen er avhengig av avstanden.

Bruker du blitsen av kameraet har du den ca. 45 grader på siden og bruker en reflektor på andre siden.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk for flotte bidrag!

 

Ser du "nautica" her litt inne på det, i hvilken høyde kamera skal befinne seg i forhold til personen som skal fotograferes. Det skal vel fremstå mer som alvorlig enn sexy :tease: , i allefall seriøst. Hvil det da være passende med kamera i samme høyde som øynene til personen, sånn ca?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Har jeg hatt muligheten ville jeg har sendt blitsen via veggen og ikke taket! Blir fort veldig kontrastløst med bilder med blitsen vendt oppover! :) Så fremt at veggen er grå eller hvit.. ellers vil du få farge stikk i bildene dine om de skal være i farger.. skal de være i sorthvitt spiller det ingen trille.. ;)

Lenke til kommentar

Det meste er vel egentlig nevnt her, men et lite ninjatriks for å unngå dobbelthakene: Få personen til å strekke ut haken fra kroppen (rett fram, ikke oppover). Det ser ultrasært ut før du ser bildet i søkeren, men siden du (bør) bruker 85mm vil det se bra ut på bildet.

 

Edit: d90: Sjekk innboksen din (på forumet) :)

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Mye rare portrett tips :/

 

En SB700 i tak eller vegg blir ikke spesielt fint uansett. Ville ha funnet ett vindu eller ute istedet om jeg var deg. Så kan du bare ha vinduet rett bak deg selv feks. Føler du for det kan du skyte blitzen i tak eller vegg i tilegg for å lette litt på bildet. På 85mm blir bakgrunnen ganske diffus uansett.

 

Ellers anbefaler jeg å ikke følge noen regler for hvor personen skal se etc. Det som gjør portretter som dette spennende og interessante er om du klarer å fange ett fint øyeblikk med naturlig uttrykk. Prøv deg fram istedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for flotte svar alle!

 

 

En ting når det gjelder lyskilder. Om jeg bruker blitz samtidig som lysstoffrørene i taket står på, er det uproblematisk med flere samtidige lyskilder så lenge jeg justerer hvitbalane på rawformat i Lightroom? Eller buurde jeg holde meg kun til blits sammen med det naturlige lyset som befinner seg i rommet?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Søk på "Peter Hurley" på nettet, også hvis du vil lære masse om hvordan snakke med modellen og få dem til å bli fine. kjøp "the art behind the headshot"

 

 

Evt, så har jeg vel et ganske godt tips til deg, sett en stol foran det største vinduet du finner, Heng opp en gjennomsiktig duk over vinduet hvis det er sol inn, også henger du en hvit duk bak "modellen" du står imellom modellen og vinduet. hvis du klarer å få til fint lys og fokus på modellen, så trenger du ikke noe mer enn auto på kameraet. (hvis du ikke kan manuelt) (bare hold deg unnav blitsen hvis du kjører denne setupen.)

 

mvh

 

Christoffer

 

 

Edit: du var tydligvis ferdig med å ta bildene.

 

Lightroom finner du mange guider for på google.

 

Men http://x-equals.com/...in-lightroom-4/ f.eks øker intrykket på subjektet sine øyne.

 

Edit2:

Bruke brushes til å lysne opp skygger rundt øyer osv. også lysne en tynn ring runt iris. hjelper også veldig.

 

Hvis du har en forstyrrende bakgrunn kan du prøve å gjøre den litt mørkere med brushes.

 

Men først sett exponering, hvitbalanse også videre riktig i Lightroom..:)

Endret av chlehre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...