Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forsinket lønning - hva har jeg krav på?


Barista Bob

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt "feriejobb" i jula, men har ikke fått lønning ennå. Kontrakten min sier at jeg skulle ha hatt det senest 31. desember, og mest sansynelig fikk alle andre sin lønn fredag 28. desember.

 

Bedriften jeg har jobbet for er nesten 20 år gammel og pleier å være veldig seriøs på slike ting. Jeg har jobbet der fra Mai 2007 - August 2011 og Sommeren 2012 tidligere, samt nå Julen 2012. Jeg har aldri tidligere opplevd å ikke ha pengene inne senest siste dag i måneden, og som regel et par dager før hvis siste dag i måneden faller på en dag bankene er stengt.

 

Når jeg oppdaget at jeg ikke hadde fått lønnen min tok jeg kontakt med min avdelingsleder. Dette var onsdag 2. januar Hun sa hun skulle ordne det med en gang og holde meg oppdatert om hva som skjedde. Fredag 4. januar hadde jeg ikke hørt noe nytt og ikke fått noen penger så jeg spurte hvordan det lå ann. Da fikk jeg beskjed om at det far ordnet og at lønnen skulle komme denne uken (uke 2). Da pengene heller ikke var kommet mandag klokka 13:00 prøvde jeg å grave litt dypere for å finne ut hva som hadde skjedd. Svaret denne gangen var at driftssjefen hadde gjort noe feil når han skrev inn lønn og at "Citrix" var lite villige til å rette feilen raskt.

 

Jeg har en god tone med min sjef og setter veldig pris på at hun prøver å hjelpe meg, men syns ikke dette er en morsom situasjon. Det er nå 12 dager siden jeg skulle fått lønnen og jeg har ca. 200 kroner igjen å kjøpe mat for. Jeg får ikke studielån heller fordi jeg skal betale semesteravgift med lønnen jeg skulle hatt for 12 dager siden. Hadde jeg visst at det ville ta så lang tid kunne jeg ventet med å betale husleie, men den ble betalt i forrige uke. :(

 

Har jeg krav på noen form for vederlag etter en slik behandling? V

 

Annen interessant informasjon:

- Jeg benytter samme bank som jobben

- Kontrakten sier dette om utbetaling: "Lønnen utbetales etterskuddsvis den siste dagen i måneden. (...) Er det foretatt feil avlønning, kan Arbeidsgiver foreta den nødvendige justering neste lønningsdag."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Konkrete tips til hva jeg skal skrive i et påkravsbrev?

 

Her er en mal fra nettsidene til Domstoladministrasjonen: www.domstol.no/upload/OBYF/Internett/Konkurs/Påkrav.doc

 

Forøvrig, har du problemer med å klare deg økonomisk som følge av dette bør du ringe ditt lokale NAV-kontor som kan gi deg akutt økonomisk bistand dersom det skulle være nødvendig.

Endret av E. Arnakke
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I utgangspunktet så ønsker du vel ingen konflikt med denne arbeidsgiveren?

 

Hvis de har problemer med den spesifikke lønnskjøringen så kan du kanskje be om et forskudd?

 

Er forsåvidt helt enig i at denne saken nok løses best ved å ta en ny dialog med nærmeste overordnede. Det er en smal sak for bedriften å ubetale et forskudd og så ordne det formelle papirarbeidet med lønnskjøringen i etterkant.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet så ønsker du vel ingen konflikt med denne arbeidsgiveren?

Hvis de har problemer med den spesifikke lønnskjøringen så kan du kanskje be om et forskudd?

Jeg har hatt veldig god dialog med min Daglig Leder (avdelingsleder, ikke DL i juridisk forstand), og hun har igjen hatt dialog med hovedkontoret og økonomiansvarlig. Riktignok sier de nå at problemet skal være løst og at pengene skal være inn på min konto i morgen. Jeg fikk i dag oppgitt en grunn til at det har tatt så lang tid og den var at jeg "falt ut av systemet" og at Daglig Leder sentralt, som er den eneste som kan godkjenne forskuddsbetaling i bedriften, var på ferie. Jeg er veldig for dialog i sånne saker og har hatt dette tidligere med samme bedrift, men jeg tror likevel det hadde styrket min sak (og lagt litt mer press) om jeg hadde sendt et brev om påkrav i forrige uke (Når jeg oppdaget feilen) slik Arbeidstilsynet anbefaler. Jeg tenker derfor å skrive det i dag, så får jeg se om jeg sender det i dag eller i morgen i tilfelle pengene ikke kommer i morgen heller.

 

Jeg har prøvd å holde en god tone, men jeg syns det er trist at en bedrift man har hatt et godt forhold til ikke klarer å se forbi sine egne organisatoriske problemer i et slikt tilfelle.

 

Lurer på om jeg burde skrive et brev og fortelle hvordan jeg føler meg behandlet eller om dette kan være negativt for meg med tanke på eventuelle feriejobber der i framtiden?

Endret av Barista Bob
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...