Gå til innhold

iOS er det samme gamle hele veien … eller er det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpte meg HTC med Android 2.2 (den gangen var det ikke bedre gitt! :hm:) Og nå i august var den virkelig ute å kjøre, greit nok at den ikke orket mer når den hadde såpass dårlig prosessor som ga den dårlige Android versjonen 2.3 som gjorde at min HTC hoppet litt som den ville og jeg var drittlei Android (2.3), og generelt misfornøyd. Så kom denne fine dagen første skoledag da regnet høljet ned, jeg kjørte moped hjem og den tålte ikke å ligge i jakkelommen.

 

Gikk vel fra midten av August til noe uti Oktober før jeg fikk min første iPhone, 5'eren. Og jeg har brukt litt iPad før, og dette var virkelig mitt OS, selv om jeg ikke rootet HTC'en min, for den synes jeg ikke fortjente noe så bra når den var så generelt crap.

 

Passer ypperlig til mitt bruk, musikk, ta bilder, Facebook, litt spilling og diverse småapper.

Men skal være ærlig og si at jeg savner Widgets forhåndsinstallert på telefonen. Vet det går ann og laste ned, men det blir ikke helt det samme for min del. Skal uansett jailbreake telefonen, hvis det noen gang er mulig.. :hrm:

 

Bra OS, men MANGE muligheter for forbrukerforbedringer for de litt mer kresne og geek som meg selv.

Lenke til kommentar

Apple kommer neppe til å gjøre større endringer i grensesnittet til iOs - grunnleggende interaksjonsdesign har ikke endret seg siden den kom og Apple styrer etter dette. Ikke etter antall features, ikke etter "fornyelse", ikke etter mote, men etter gjennomtenkte designvalg tatt av interaksjonsdesignere.

 

At noen nerder ønsker seg "noe nytt og spennende" er nok noe av det Apple bryr seg aller minst om i hele verden - flinke produktdesignere går aktivt inn for å ikke høre på de ivrige early adapters når de ser etter hvilke brukere de skal fokusere på. Slike brukere er ikke bare lite representative for resten av brukermassen, de har ofte ønsker som går direkte mot det resten vil ha. Når det er resten som har pengene blir nerdene bare støy.

Endret av kvasbo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

BBC lanserte for et par dager siden sin nye sportsapp som kommer til både Android og iOS, men den ble lansert til iOS først. Ikke overraskende resulterte dette i en klagestorm i kommentarfeltet fra misfornøyde Android-brukere: http://www.bbc.co.uk...ostId=114875291

 

BBC kom med en forklaring på hvorfor iOS-appen ble lansert først, og jeg syns kommentaren er relevant til det du skriver i innlegget ditt. Hvis du ikke vil lese alt kan jeg trekke ut et punkt jeg syns er viktig: «Back in July, when we launched the Olympics app for iPhone and Android together, we saw over three times as many downloads of the iPhone version.»

 

Det finnes kanskje flere Android-enheter enn iOS-enheter, men det blir stadig «bevist» at iOS-brukere er mer aktive og bruker flere apps enn Android-brukere. Dette er dog ikke helt relatert til tråden, så jeg er usikker på hvor langt vi skal diskutere det her.

Et godt og saklig innlegg basert på virkeligheten. Applikasjonen var også meget god.

 

Kvasbo og Runar:

Jeg er forøvrig helt enig i og tilhenger av "if it works, dont fix it" ellers hadde jeg blitt arbeidsledig for mange år siden.

iOS er fjellstøtt og dønn stabilt, rett og slett så bra at man fort "kjeder seg". Innimellom dukker det opp plagsomme "feil" både i hardware og software så Apple er heller ikke perfekt, men forekomsten er liten. En liten oppfrisking uten å røre ved det beste hadde vært fint, en fornying uten å gjøre for store endringer. En videre evolusjon.

 

Gi meg eks:

- profiler med enkel tilgang via strømknappen samt tidsstyring, som senere kan utvides med nfc funksjonalitet.

- muligheten til bedre gruppestyring uten å måtte ha en mbp i tillegg, samt sette funksjoner på grupper

- muligheten til å fortsette å skrive tekstmeldingen selv om noen ringer meg

- kunne slå av sms-send lyden

- at iphone og andre enheter er en fullverdig toveis airplay enhet.

- muligheten til å synce og foreta sikkerhetskopiering av iphone mot flere PCer for ekstra sikkerhet i tillegg til 1 PC og iCloud. (joda man har backup av PC1 men alikevel).

 

Samt en god del andre ting jeg har merket meg etter iP4 ble min første iPhone i 2010 men ikke husker her og nå.

 

Alle hermer etter hverandre, det er slik man får den beste utviklingen. Ta det beste fra alle og inover på toppen og man får fantastiske produkter (noe man kan gjøre på tross av patenter).

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Litt mer en synsingen din.

Eksempel irl - en kompis av sønnen har iPhone. Fikk den for 2 år siden og var den gang 13 år. Eier er/var moren - telefonen stod altså på moren og hun betalte. Teoretisk statistikk er ikke det samme som hva som trenger å være reelt i praksis. Du får ta opp statistikken med h*n - på hvorfor den klassen går så på tvers av statistikken din.

@Runar: vet ikke, men dette var uansett siste OT fra meg her.

 

Edit: forøvrig enig med Theo - det var et godt svar.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Jeg liker også konseptet med en startskjerm med live info, som OS X har hatt i lang tid og som Android, Windows 8 og nå WP 8 også har adoptert. Med muligheten til å ha selektert live informasjon til enhver tid på startskjermen samt evt. annet utvalg på låseskjermen.

 

Siden Apple har hatt dette lenge på OS X håper jeg at de gjør som Google og Microsoft og også gir oss muligheten på iOS.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden Apple har hatt dette lenge på OS X håper jeg at de gjør som Google og Microsoft og også gir oss muligheten på iOS.

 

Jeg ser for meg at noe lignende widgets blir det «neste store» i iOS 7. Apple har gjennom de siste oppdateringene gått fra null widgets til et utvalg egenproduserte widgets (vær, aksjer, sosiale medier), så vi vil nok få en form for tredjepartswidgets etterhvert. Hjem-skjermen med ikoner vil nok forbli som den er, for å tillate widgets på hjem-skjermen er en altfor drastisk endring for Apple.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Live info på startskjermen er ikke gratis når det kommer til usability. Windows 8 er et helvete for folk som leter etter rett tile fordi de aldri ser det samme bildet når de kommer tilbake til maskinen.

 

Jeg er faktisk usikker på om jeg vil ha det selv. Widgets tar for mye plass og bryter flyten, mens live icons/tiles lager et helvetes kaos.

 

Nerder godtar litt kognitiv friksjon for å få ting som de vil, men det gjør ikke vanlige brukere. De vil heller ha enklere og mer begrensede systemer som alltid gjør som forventet. Det er disse brukerne Apple designer for, ikke oss.

Endret av kvasbo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg gikk fra iOS (iPhone 3GS) til Android (Samsung Galaxy SII) til Windows 8 (Nokia Lumia 920). Det har jeg ikke angret på. Færre apps på Win 8, men nok til mitt bruk. Og så har jeg fått prøvet alle tre OS, og har "solid bakgrunn for egne meninger" når det gjelder valg av OS.

 

 

Nokia/lumina er det eneste i mobil verdenen jeg aldri skal anskaffe.

Vil du utdype hvorfor?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra iOS (iPhone 3GS) til Android (Samsung Galaxy SII) til Windows 8 (Nokia Lumia 920). Det har jeg ikke angret på. Færre apps på Win 8, men nok til mitt bruk. Og så har jeg fått prøvet alle tre OS, og har "solid bakgrunn for egne meninger" når det gjelder valg av OS.

 

 

 

Vil du utdype hvorfor?

 

Geir :)

 

Det skal jeg si deg ;) I lumia så er UI'et litt for likt windows 8 noe jeg ikke er noe glad i.

Er litt vanskelig å utdype hvorfor, men selve meny systemet er litt for "flatt" Altså veldig simpelt utseende. da jeg liker mer "åpne og levende" menyer og skrivebord.

 

Plus at jeg egentlig aldri har likt nokia generelt.

Endret av Pargadox
Lenke til kommentar

Jeg gikk fra iOS (iPhone 3GS) til Android (Samsung Galaxy SII) til Windows 8 (Nokia Lumia 920). Det har jeg ikke angret på. Færre apps på Win 8, men nok til mitt bruk. Og så har jeg fått prøvet alle tre OS, og har "solid bakgrunn for egne meninger" når det gjelder valg av OS.

 

 

 

Vil du utdype hvorfor?

 

Geir :)

 

 

Tenker også på å bytte tlf nå men er usikker på hva jeg skal gå for denne gangen. fungerer Spotify på Windows 8 telefoner, eller sliter dem ennå?

 

Har i dag en S3, vurderer enten iPhone 5 eller Samsung Ativ S...har liksom ikke lyst på en ny Android tlf:-)

 

 

Geir

Endret av Gega
Lenke til kommentar

Andre ting folk med iPhone savner i iOS?

 

Ja. Muligheten til å ha tidsinnstilte meldinger, enten det er innebygd i meldingssystemet eller gjennom tredjepart-app. For å si det mildt, sinnsykt at det ikke går an.

 

 

Ellers vil jeg si at iOS er det samme gamle hele veien. Er blitt ca 2 år siden jeg lekte med iOS, før jeg nå fikk iPhone. Synes ikke systemet har forandret seg så mye.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...