Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utpressing av avtale / pengeutpressing


heartlife

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ble servert en løgn, anngående hva som ville skje hvis jeg ikke skrev under en avtale på 300 000, så jeg ble redd å skrev under. Altså en avtale på 300 000 kr hvis jeg brøt avtalen. Itillegg ba de meg betale 40 000 kroner for å slippe en rettsak de ville starte mot meg. Jeg ble stresset å betalte 40 000 fordi jeg ikke orket rettsak, men egentlig så hadde de ikke rett på beløpet. Etter dette har vedkommendes advokat påstått at jeg har brutt avtalen anngående 300 000 beløpet, uten at jeg har brutt den. I over ett år sendte advokaten pengekrav til meg: Betal 400 000 i løpet av helgen sto det av og til, og av og til sto det: Du skal få betale 400 000 kroner i to avdrag over to måneder, da er vi snille sto det. Jeg har blitt utpresset slik lenge. Og siden jeg ikke betalte beløpene så går de rettens vei. Jeg mener også at de tar loven i egne hender og det er ulovlig?... Altså at de lager sine egne lover, og håndterer den selv. Hvis de hadde et problem med meg så burde de gått andre veier. Jeg har skaffet advokat, og håper på å vinne saken.

 

8.1.5 Utpressing og grov utpressing

 

Straffeloven 1902 sin bestemmelse om utpressing setter straff for den som i vinnings hensikt "ved rettsstridig atferd eller ved å true med slik atferd tvinger noen til å foreta en handling som volder tap eller fare for tap for ham eller den han handler for." Strafferammen er fengsel inntil 5 år, eventuelt med tillegg av bot. Straffeloven 1902 har ingen egen bestemmelse om grov utpressing.

Endret av heartlife
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...