Gå til innhold

Nytt hus og objektiver - budsjett 10.000,-


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal ha nytt hus og to nye objektiver og ønsker innspill.

 

Pga studier måtte jeg selge utstyret mitt (5dmk2&17-40) for en stund siden. Nå har jeg endelig skrapt sammen 10.000 og skal handle.

 

Jeg tar 80% landskap- og 20 % portrett/gruppe-bilder. Aldri sport/dyr/lavt lys/uvær etc. Bildekvalitet, dynamisk omfang, farger o.l er det viktigste for meg.

 

Alt skal kjøpes nytt, da jeg har brent meg en gang for mye på bruktkjøp. Må ikke være canon, men hvis ikke canon, så nikon.. Og det må ha speil.

 

Dette er det jeg har kommet frem til som beste alternativ ift pris og kvalitet:

 

Canon 600d + Sigma 10-20 f4-5.6 + Canon 50 f1.4 = 9000,-

 

 

Det jeg lurer på er om det finnes bedre alternativer jeg ikke har fått med meg? Hva hadde dere kjøpt for 10k? Er det noen som har erfaring med nevnte kombinasjon? Eventuelt andre like rimelige kombinasjoner?

Endret av sungun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg lurer på er om det finnes bedre alternativer jeg ikke har fått med meg?

Nikon D5100 selges jo rimelig nå, vel så bra sensor, Sigmaen finnes med Nikon fatning og Nikon har også en 50mm F1.4. Den nye Sigamen regnes mulignes som et hakk bedre, men mulig det blir for dyrt. 8-16 regnes også som bra.

 

Edit: Mener ikke at dette nødvendigvis er bedre, mer et alternativ du kan vurdere

Endret av se#
Lenke til kommentar

Høres i utgangspunktet grei ut den pakken din, men jeg har sett 60D på tilbud i perioder til ganske rimelige priser. 650D fås til snaut 4900,- med kitzoom (som jeg ville tatt med uansett pga den lille prisen man betaler ekstra).

 

Sigma 10-20 har jeg hatt før, og angrer enda på at jeg solgte den (byttet den inn i sigma 12-24 da jeg kjøpte 5DII, men siden jeg har 7D i tillegg kunne 10-20'n blitt brukt der). Eneste som er med vidvinkelzoomer er flareproblemer i motlys (er ikke sikker på om det blir et problem for deg, men jeg tar mye motlysbilder).

 

En tanke hvis du legger i noen kroner ekstra til f.eks 60D kan være at du velger 50 f1.8 i stedenfor f1.4 i starten, og heller oppgraderer dersom nødvendig senere? 60D er nok og bedre rent ergonomisk, noe som kan være et viktig moment.

 

Tor

Lenke til kommentar

Har tidligere hatt flere xxxd og de er i minste laget. Til gjengjeld så står kamera alltid på stativ og da er ikke ergonomi like viktig. Men 5d passer hånden bedre ja :)

 

Merker jeg heller mot oppsettet i innlegg 3. d7000 utkonkurrerer vel både 600d, 650d og 60d på det meste utenom oppløsning. 50mm 1.8 til nikon har også fått mye skryt.

 

Sigma 10-20 er en knall linse, har eid to stykker og kjøper gjerne igjen :)

Lenke til kommentar

Det jeg har sett på av nikon er: d7000 + sigma 10-20 + 50 1.8 = 10 300,-

Du får akkurat samme bildekvalitet fra D5100 pluss vridbar skjerm, men selvsagt dårligere ergonomi. Er ikke noen Nikon-guru selv, men siden du prioriterer dynamisk omfang så scrorer vel sensoren i D5100/D7000 noe bedre enn Canons på det på lav ISO. På den annen side får du litt flere piksler fra Canon. Forøvrig får du akkurat samme bildekvalitet fra 550D som fra 600D hvis du ikke trenger den vridbare skjermen (og bedre video).

Lenke til kommentar

Samme bildekvalitet på d5100 og d7000, men d7000 har større og bedre søker, 60% bedre batteri, ett stop bredere dynamisk omfang og en del annet. Vridbar skjerm ser jeg egentlig som en ulempe, da det er mer som kan gå i stykker..

 

550d er et veldig fint kamera, har hatt et tidligere. Var veldig imponert over bildekvaliteten. Men 550d er utgått og jeg er ikke så lysten på bruktkjøp..

 

Er det noen som vet hvor mye de 2 mp som skiller canon og nikon har å si? Har forstått det slik at man fint kan printe 1x1,5m så lenge man har normal avstand til bildet og det er oppskarpet for print..

Lenke til kommentar

Samme bildekvalitet på d5100 og d7000, men d7000 har større og bedre søker, 60% bedre batteri, ett stop bredere dynamisk omfang og en del annet. Vridbar skjerm ser jeg egentlig som en ulempe, da det er mer som kan gå i stykker..

 

550d er et veldig fint kamera, har hatt et tidligere. Var veldig imponert over bildekvaliteten. Men 550d er utgått og jeg er ikke så lysten på bruktkjøp..

 

Er det noen som vet hvor mye de 2 mp som skiller canon og nikon har å si? Har forstått det slik at man fint kan printe 1x1,5m så lenge man har normal avstand til bildet og det er oppskarpet for print..

Flere som selger 550d fortsatt. D5100 scorerer eskakt likt med D7000 på DXO-totalscore så selv om det er marginal forskjell på fordelingen er de i praksis like. 2MP forskjell betyr lite for hvor stort du kan printe, men gitt samme "pikselkvalitet" betyr det nødvendigvis litt (noen få prosent).

 

Jeg synes vridbar skjerm er veldig fint på stativ, men det er jo en smakssak.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Ser poenget med vridbar skjerm, sikkert praktisk til vanskelige vinkler ol. Men jeg foretrekker en større/bedre søker. Bruker kun skjerm til å sjekke histogram. Filmer heller ikke.

 

Har sett at komplett/mpx selger 550d fortsatt, men det er et ganske lite attraktivt tilbud.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvor mye de 2 mp som skiller canon og nikon har å si? Har forstått det slik at man fint kan printe 1x1,5m så lenge man har normal avstand til bildet og det er oppskarpet for print..

Jeg har flere bilder hjemme på rundt 1*1 meter som er fra mitt olympus e420 som har fattige 10 megapixels. Så ikke bekymre deg for pixler.

 

Kunne du tenke deg å halvere størrelsen på systemet uten å gjøre noe med kvaliteten så er Olympus E-M5 Verdt en titt,

 

sitat fra testen:

mer kompakt optikk og bildekvalitet som ikke står noe tilbake for speilreflekser som Canon EOS 7D, Nikon D7000 eller Pentax K-5. Men her får man også mye bedre videoegenskaper, raskere autofokus, værtettet kamerahus (som på K-5), og et meget høyt funksjonsnivå.
Lenke til kommentar

Hva med pentax K-30 med 18-55mm kit, sigmas 10-20mm og Pentax 50mm F1.8, så havner du også rett i underkant av 10.000,- hos Japanphoto.Ligger det bra i hånda, kan det være et greit forsøk. Skal ikke stå noe tilbake fra de andre, samt at værtettingen skal være bedre.

Lenke til kommentar

Jeg har sett råfiler fra begge, og er ikke enig i konklusjonene fra den testen. I tillegg har mange kameraer på Snapshot feilaktig, eller mangelfull info. D7000 har bl.a ikke kontrast-basert autofokus ved filming, i likhet med 5D.

 

Snapsort er selvfølgelig ikke noe fasit, og skal heller ikke tolkes slik. Men det gir en pekepinn. At det inneholder feilinformasjon er ikke bra. Men for min del er det først og fremst IQ og DR som betyr mest.

 

Har sett raw fra begge hos dpreview, og ser at 5d er en anelse bedre/skarpere, selvom dette heller ikke er en fasit.

 

I tillegg har jeg nå fått lest meg opp på reviews fra blandt annet rockwell, dpreview, akam og digitalrev og derav sluttet at d7000 er mer en godt nok :)

Endret av sungun
Lenke til kommentar

Problemet med en side som snapsort, er at den sammenligner noen få verdier, som hentes automatisk fra nettet uten kvalitets-sikring. Det at du sammenligner et crop-kamera med et fullformat kamera, så gjør ikke det ting lettere.

 

Når det gjelder tester, så hopper jeg glatt over Kenny Boy da han er for useriøs. I stedet så sjekker jeg Imaging Resources og PhotographyBLOG i tilegg til dpreview og Akam.

 

Det er fullt ut mulig at D7000 er riktig kamera for deg; men vær klar over at brukerhåndteringen til Nikon er helt anderledes enn Canon, så du vil trenge noen dager å venne deg til det.

Lenke til kommentar

Problemet med en side som snapsort, er at den sammenligner noen få verdier, som hentes automatisk fra nettet uten kvalitets-sikring. Det at du sammenligner et crop-kamera med et fullformat kamera, så gjør ikke det ting lettere.

 

Når det gjelder tester, så hopper jeg glatt over Kenny Boy da han er for useriøs. I stedet så sjekker jeg Imaging Resources og PhotographyBLOG i tilegg til dpreview og Akam.

 

Det er fullt ut mulig at D7000 er riktig kamera for deg; men vær klar over at brukerhåndteringen til Nikon er helt anderledes enn Canon, så du vil trenge noen dager å venne deg til det.

 

Som sagt så er ikke snapsort noen fasit, men en grei oversiktlig sammenlikning som gir en pekepinn (som gjerne må tas med en klype salt). Det er uansett lite poeng for en amatør/entusiast å finlese analyser og tekniske tester da kameraer av denne klassen er mer en gode nok for det aller meste. Ken Rockwell er en karakter ja, men det er greit å få flere synspunkter når en skal gjøre opp en mening. Akam hadde en fin og fyldig test av d7000.

 

Overgangen fra canon til nikon blir en utfordring, men det ser jeg bare frem til. Tror nok det er en fordel å prøve ut flere merker og ikke slavisk følge ett. Har tidligere testet nikon og syns menysystemet er tungvint ift canon, men det er nok bare en tilvenningssak :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...