Gå til innhold

Ozzy airport? Må Herren forby


Delvis

Anbefalte innlegg

 

 

Å prestere hevde at "Ozzy er en av de aller viktigste personer i musikkhistorien." sier ikke bare noe om manglende forståelse og kunnskap om litt av hvert, men også sitt om hvilke holdninger som florerer.

Ikke bare et dårlig eksempel til etterfølgelse av årsaker nevnt en rekke ganger, men også totalt overvurdert og overpromotert av en kynisk bransje, og en forledet, negativt lada konsummasse. Der er mange undervurderte artister, som ligger milevis over det der, hva angår talent, musikalitet osv.

 

Hvis du ikke er enig med at han betyr noe, trenger han i det hele tatt å være viktig, da? Han er kjent, og ikke bare litt kjent heller. Han var født i Birmingham, og kanskje de ville vise at de er stolte over hva de har.

 

Det er ikke tåpelig å kalle opp en flyplass etter han. Det er derimot tåpelig å irritere seg over at noen ønsker å gjøre det.

 

 

Det som jeg anser viktig, er som sagt å påpeke, at han er et dårlig eksempel til etterfølgelse for unge oppvoksende mennesker. Derfor.

 

En slik type er et dårlig ideal og forbilde. Å oppkalle såpass større allmenne ting som en hoveflyplass etter noe slikt, er med å legitmere at å "være en slik" er helt ok, ja sogar noe veldig greit som fortjener offentlig heder liksom. Det er med å prege på en negativ demoraliserende måte.

 

Det blir som om man skullle velge å omdøpe Flesland til "Varg Vikernes airport". Ja satt på spissen det selvsagt, men bare for å illustrere poenget.

 

 

Hvorfor anser du han som "et dårlig eksempel til etterfølgelse for unge oppvoksende mennesker"? Det må være en konkret grunn til at du mener noe slikt, for det høres veldig lite fornuftig ut.

 

Hva forbinder man med navnet "Ozzy Osbourne"? Man forbinder det med en musiker. En heavy metal vokalist. På hvilken måte er han et dårlig forbilde?

 

Og eksempelet ditt er ugyldig. Du trekker frem en kriminell person. Ozzy Osbourne har bidratt konstruktivt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvorfor anser du han som "et dårlig eksempel til etterfølgelse for unge oppvoksende mennesker"? Det må være en konkret grunn til at du mener noe slikt, for det høres veldig lite fornuftig ut.

 

Hva forbinder man med navnet "Ozzy Osbourne"? Man forbinder det med en musiker. En heavy metal vokalist. På hvilken måte er han et dårlig forbilde?

 

Får si som til den andre, du burde lese det jeg har skrevet tidligere. Syns jeg får samme spørsmål på nytt og nytt.

 

Men igjen:

Det har altså med den vulgære væremåten og framtoningen. Serien i hjemmet ba nok bud om sitt. Bare vulgært griseprat og griseri over alt. Foran barna, både fra han og kona. Om ikke slikt degraderer fra å bli gjort heder på, så er jeg altså meget uenig.

Etter min mening er slikt også kriminelt. Indirekte, når det formidles på det nivået. Det er med på å skape grobunn for vulgære simple holdninger, og det igjen gjør at folk lettere kan ty til ufine metoder og kriminalitet. Ja om ikke annet, kan det ta livet av, og tar livet av høflige snille mennesker som blir psykisk syke av økende vulgære medmennesker og miljøer de er prisgitt å forholde seg ti. På arbeidsteder, i nærmiljø osv.

Lenke til kommentar

Ser ut til at det ikke er nevnt i tråden at han en periode var sanger i "Black sabbath". Altså tok man et begrep fra Bibelen og snudde opp-ned på det. Såvidt vites har han aldri "repented" for at han var med der...!

 

Men bare det at han har langt hår skulle være nok til å ekskludere ham fra å bli oppkalt...!

(Klipp håret og fårei en jobb).

 

Edit: Ser nå at Black Sabbath er nevnt tidligere i tråden. "Norwegians halehelter" er også nevnt, blant dem Thor Heyerdahl. Etter hvert har jeg oppdaget at Heyerdahl satte hedenske avgudsnavn på alle sine farkoster, så jeg ser det derfor som tvilsomt at han er gjenstand for så megen ære.

Endret av Frankline
Lenke til kommentar

 

En slik type er et dårlig ideal og forbilde.

 

Ja, du hevder igjen og igjen at Ozzy var et dårlig forbilde, men har du lest tekstene hans? Vet du hva de dreier seg? Under er teksten til "War Pigs" som angriper militærindustrikomplekset. Teksten forhærliger det ikke. Når teksten avslutter med "Satan laughing spreads his wings", er ikke det en referanse til noen som helst "tilbedelse" av Satan fra Ozzy's side, nei han mener at gjennom krig får Satan viljen sin.

 

Jovisst er han en av de viktigste personer i moderne musikkhistorie, med en stemme det ikke finnes maken til, som har produsert klassikere vil høre på så lenge den vestlige sivilisasjon står.

 

Du sa:

"Der er mange undervurderte artister, som ligger milevis over det der, hva angår talent, musikalitet osv."

 

"Undervurderte" eller ei, du er ikke viktig i musikkhistorien om ingen har hørt om deg, uansett hvor mye evt. musikalitet du skulle ha i ryggseken.

 

Black Sabbath – War Pigs Lyrics
Generals gathered in their masses

Just like witches at black masses

Evil minds that plot destruction

Sorcerers of death's construction

In the fields the bodies burning

As the war machine keeps turning

Death and hatred to mankind

Poisoning their brainwashed minds

Oh lord yeah!

 

Politicians hide themselves away

They only started the war

Why should they go out and fight?

They leave that role to the poor

 

Time will tell on their power minds

Making war just for fun

Treating people just like pawns in chess

Wait 'till their judgment day comes

Yeah!

 

Now in darkness world stops turning

Ashes where the bodies burning

No more war pigs have the power

Hand of God has struck the hour

Day of judgment, God is calling

On their knees the war pig's crawling

Begging mercy for their sins

Satan laughing spreads his wings

Oh lord yeah!

[Edit]
Til Frankline, når du sier "Klipp håret og fårei en jobb". Det skulle vel ikke gjelde Jesus også det, vel? Nærmere studier viser dog at Jesus slett ikke hadde dette lange hippiehåret kristne elsker å avbilde ham med, men han kunne iallefåll fått seg en jobb.
Endret av malmanomar
Lenke til kommentar

Er klar over teksten der, og at han er en(selverklært) Kristen. Har ikke sagt noe på det. Men det er nok ikke fullt så enkelt.

 

Forklarte på nytt noe av det jeg peker på i forrige innlegg, som du igjen hopper glatt bukk over. Det er det helthetlige man bør se på, ikke noen skarve sangtekster.

Lenke til kommentar

Er klar over teksten der, og at han er en(selverklært) Kristen. Har ikke sagt noe på det. Men det er nok ikke fullt så enkelt.

 

Forklarte på nytt noe av det jeg peker på i forrige innlegg, som du igjen hopper glatt bukk over. Det er det helthetlige man bør se på, ikke noen skarve sangtekster.

Ja, jeg har lest litt før i tråden, og må si jeg stusser over meningene dine når du hevder at du ikke er kristen (Peter benektet forøvrig også Jesus, men hva du er eller ikke er er din egen sak). Men du bør kanskje være mer bevisst på at det DU ser på som et dårlig forbilde kan for andre være et godt forbilde, siden ingen (lenger) kan slå oss her i Norge i hodet med et kors eller lignende og banke inn i oss hva som er rett eller galt.

 

Du har jo selv hoppet bukk over at jeg argumenterte med at han har vist oss en hel del psykologi. Det finnes sikkert mange som har lært av hans historie, og på den måten unngått en del av det han var igjennom. For meg virker det rett og slett som om du personlig ikke liker Ozzy's livsførsel, og dekker deg bak at han har vært et dårlig forbilde når du argumenterer for at han skal kollektivt glemmes. Vel, det klarer ikke du eller de andre [ser få slike på denne tråden iallefall] som måtte være enig med deg å gjøre noe med uansett. Han vil forbli et ikon i rockehistorien. Og bare det at du trekker i tvil om han er en viktig person i musikkhistorien eller ei, gjør at jeg trekker i tvil om du i det hele tatt mener alvor.

 

Gjør du det har du selvfølgelig rett til det, men igjen, om denne meningen skulle være basert på at du personlig ikke mener Ozzy har talent, så er altså det irrelevant for om man er en viktig person i musikkhistorien eller ei. Selv mener jeg han har tonnevis med talent, og det er nærliggende å tro at det er derfor han har solgt flust med plater i over 40 år.

Endret av malmanomar
Lenke til kommentar

Det er sikkert en del bra sider ved Ozzy, og som noen sågar kan ha å lære av. Men det vulgære trekker som sagt så mye ned, at det burde diskvalifisere i denne saken.

Er av den oppfatning, at simpel vulgær mentalitet blir for akseptert og oversett. Det burde slås mer ned på. Bl annet indirekte, i en sånn sammenheng som dette. En behøver slett ikke være en troende/frelst Kristen for å mene det du.

 

Samtidig syns jeg enkelte av dere virker å ha dårlig eller motsatt tolerance evne, når dere hører slike meninger. Dere skal på død og liv få stoppet munnen på meg, eller presse meg til å endre mening. Den ene etter den andre, med den samme identiske leksa. Vanskelig å tolke dette gjentagende maset om det samme på nytt og nytt og nytt.. annerledes. Eller skal vi si oss ferdig med dette nå? :) -Ja. Eller?.. (med mindre man har noe nytt å komme med da)

Kommer ikke til å endre min mening et fnugg når det gjelder dette, da må man nok i så fall komme med noe laangt mer overbevisende enn det du/dere gjør.

Lenke til kommentar

 

Du bruker uttrykk som "for akseptert", og " bør slåes ned på", og så etterlyser du "toleranse" og mener folk "prøver å stoppe munnen din". Vil for all del ikke stoppe munnen din, jeg er fullstendig for yttringsfrihet, men hvordan er det egentlig du vil slå ned på og utvøve mindre aksept for mennesker som ham? His man ber om toleranse får man vel utøve det også?

Hvorfor skulle jeg bry meg om du forandrer mening om dette her, hverken du eller jeg har noenting vi skulle ha sagt i valget på navn på denne flyplassen. Helt iorden for meg at du for egen del vil la temaet ligge.

Endret av malmanomar
Lenke til kommentar

En må skille litt på noen primære ting her tror jeg.
Har aldri sagt at vi ikke skal "tolerere mennesker som han". Eller "slå ned på han". På ingen måte. Men derifra til å anses kvalifisert til å la offentlige allmenne instanser, som en hovedflyplass bli oppkalt etter seg, er en ganske annen sak. Alt har sine grenser, og her er vi tydligvis uenige om hvor den bør gå i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

En må skille litt på noen primære ting her tror jeg.

Har aldri sagt at vi ikke skal "tolerere mennesker som han". Eller "slå ned på han". På ingen måte. Men derifra til å anses kvalifisert til å la offentlige allmenne instanser, som en hovedflyplass bli oppkalt etter seg, er en ganske annen sak. Alt har sine grenser, og her er vi tydligvis uenige om hvor den bør gå i dette tilfellet.

Heldigvis er det ikke du som bestemmer disse grensene. Ozzy er en grepandes kar, en av de viktigste personer i moderne rockehistorie, og jeg håper han får denne flyplassen oppkalt etter seg, jeg. Tror de aller fleste i Birmingham er stolte av Black Sabbath, jeg, nå som samfunnet har utviklet seg til å blitt mer og mer tolerant (som du etterlyser).

 

[Edit]

Dette er jo en gammel nyhet, og jeg ser ikke umiddelbart noe om dette, så verdens høye moral har antagelig blitt opprettholdt ved at det ble et valgt et annet navn. Spiller ingen trille, "slikt" vil bare bli mer og mer vanlig.

Endret av malmanomar
Lenke til kommentar

Toleranse bør ikke for enhver pris gå på bekostning av flid, moral, etterrettlighet, disiplin, hensyn til omgivelser, renslighet, sømmelig språkbruk osv.

Og jeg fastholder at vedkommende er temmelig overvurdert som artist og "viktig person". Pushet fram av den gemene hop ved bransjens kyniske hjelp.

Lenke til kommentar

Toleranse bør ikke for enhver pris gå på bekostning av flid, moral, etterrettlighet, disiplin, hensyn til omgivelser, renslighet, sømmelig språkbruk osv.

 

Og jeg fastholder at vedkommende er temmelig overvurdert som artist og "viktig person". Pushet fram av den gemene hop ved bransjens kyniske hjelp.

Det er så fantastisk med folk som foreslår å legge en debatt død om det ikke kommer fram flere poenger. Når det igrunnen kun er et forsøk på å få siste ord. Hvis du ikke har noe mer revolusjonerende å komme med, kan du vel ta din egen anbefaling til etteretning? :hm:

Lenke til kommentar

Hadde du ikke passet beskrivelsen, hadde du vel ikke svart? Men takk for at du likevel gir meg siste ord:

Tidligere var det en her på tråden som svarte deg:

 

"Men du er sannsynligvis et troll, som later som om du er en gammeldags trollkvinne med gammeldagse syn og meninger, som du skal ha snappet opp på 1800 tallet... Jeg tror du lyver. Det finnes ikke overlevninger fra 1800-tallet i dag, bare folk som later som om de er det..."

 

Undres om ikke vedkommende har helt rett... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siste ord om SAKEN vel og merke.

Å benytte siste ord til PPP gjelder ikke. Men det sier sitt om deg( og den som gav deg point ) sitt nivå. Vi kan vel bare nok en gang stille spørsmål med hvem som er mest "tolerante" her. De som smykker seg med noe de bruker mot andre, er som kjent oftest de som kjenner seg selv mest på andre.

 

Du får en ny mulighet om du vil; siste ord om saken. :)

Lenke til kommentar

 

Ja, jeg gjorde egentlig bare noen betraktinger etter at jeg leste gjennom tråden slik du anbefalte. Så om saken: Du mente blant annet at toleranse ikke må gå på bekostning av evt. "sømmelig språkbruk "? Jeg går ut fra at det da er Ozzy du sikter til. Jeg syns du selv har utvist et fullstendig usømmelig språk om Ozzy i denne tråden, så da faller dine egne beskyldinger om ham på sin egen urimelighet :)

Endret av malmanomar
Lenke til kommentar

Nå blir det stilt spørsmål i din commentar, som da oppforder til å svare likevel. (Et siste ord skal naturligvis ikke inneholde spørsmål, om det vil være det siste.)

 

Ja. Jeg beklager. Men det var vanskelig å få fram poenget, uten å bruke noen litt . eh usmakelige benevnelser. Her er det et par tre momenter inne i bildet. Problemet med å beskrive noe usmakelig, uten å benytte usmakelige uttrykk som forklaring. Men, skal ta det ad notam og forsøke gjøre bedre vri ved neste korsvei.

Det andre er ulikheten i nivået det skjer på. Feks hvem bryr seg hva noen gjør privat, eller personer uten innflydelse gjør og sier - kontra den signaleffecten det har når en verdensberømthet gjør det. Igjen ser det ut til at man ikke ser nøvendigheten av å skille på ting, og se det helhetlige. I det ene og andre.

 

Det var svar på spørmålet. Du har ikke bestått som oppgaven det innebærer å få siste ord så langt, det gis herved en tredje og siste mulighet. :)

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Ser ut til at det ikke er nevnt i tråden at han en periode var sanger i "Black sabbath". Altså tok man et begrep fra Bibelen og snudde opp-ned på det. Såvidt vites har han aldri "repented" for at han var med der...!

 

Men bare det at han har langt hår skulle være nok til å ekskludere ham fra å bli oppkalt...!

(Klipp håret og fårei en jobb).

 

Edit: Ser nå at Black Sabbath er nevnt tidligere i tråden. "Norwegians halehelter" er også nevnt, blant dem Thor Heyerdahl. Etter hvert har jeg oppdaget at Heyerdahl satte hedenske avgudsnavn på alle sine farkoster, så jeg ser det derfor som tvilsomt at han er gjenstand for så megen ære.

En kvinne taler i offentlig forsamling om at andre skal "repente"... narr meg til å le.

 

Er det ikke på tide å slå seg selv i hodet med bibelen og finne veien tilbake til kjøkkenet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...