Gå til innhold

Frigjøre plass på systemdisk


AMDBunny

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg en SSD-disk på 64 GB for 1,5 år siden. Nå har jeg et problem med at den begynner å bli helt full. Det er bare 3,58 GB ledig av totalt 59,5 GB.

 

Noen gode ideer om hvordan jeg kan få frigjort en god del plass?

 

Jeg har også en vanlig harddisk på maskinen på 2 TB som ikke er halvfull engang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windirstat er bra. Er forøvrig selv i nøyaktig samme båt, og funnet ut at det er windows selv som tar all plassen med flere forskjellige ting som øker drastisk overtid i et vanlig gutterom. Skal forøvrig starte med blanke ark så fort som mulig. Det er ikke bare windows-mappa men også forskjellige ting i f.eks. appdata som fyller opp.

Lenke til kommentar

Finn først ut hva SSDen er fylt med. Spill som er lastet ned fra Steam kan være litt problematiske å overføre fra en SSD til en harddisk, men det finnes flere guider der ute som viser hvordan. Behold de spillene/applikasjonene du bruker mest(siden de yter bedre på en SSD), men større spill bør generelt oppbevares på en HDD. Battlefield 3 tar en del plass, så det hadde vært lurt å få det over på en HDD.

 

Du kan endre standardplasseringen for programmer som installeres for å forhindre dette i fremtiden:

http://www.intowindows.com/change-default-installation-directory-in-windows-7-vista/

 

For å flytte programmer anbefaler jeg å avinstallere dem og reinstallere dem på harddisken. Da er sjansen for at du ender opp med masse krøll mindre enn om du bare hadde flyttet dem.

Du kan forsøke å kopiere programmene(hele mappene) og flytte dem over og lage nye snarveier. Det kan gå, men jeg garanterer ingenting.

 

For å finne ut hva som tar plass bør du selv lete litt gjennom mappene på SSDen. Husk at du kan sortere filer etter størrelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...