Gå til innhold

Hjelp til å ta gode bilde med Nikon D60


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg har hatt et Nikon D60 i noen år nå. For det meste så har jeg bare tatt bilder hjemme i stuen, bilder av hageblomstere om sommeren og ellers bare tatt et bilde av og til når jeg har hatt lyst til å ta kameraet med meg. Jeg er medlem av "gruppen" som bare lar kamerat innstillingene stå på AUTO og det vil jeg ikke lenger. Jeg vil lære meg litt mer om de forskjellige innstillingene manuelt. Alt fra hvordan lukkertid fungerer og hvor det fungerer best, vidvinkel osv.

Nå som det er jul, er det ofte mørkt inne i huset med svakt lys/stearinlys. Vil også ta bilde av soloppganger og solnedganger, ettersom været her har vært FANTASTISK de siste ukene, med klar himmel og sol i noen timer. Himmelen blir magisk når solen går opp og ned :)

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å læreå ta gode bilder trenger du ikke oppgi kameramodell og merke, å ta bilder går ut på det samme uansett merke.

 

Lær deg om ISO-verdi, blender og lukkertid... skal være en fin guide om det her på forumet en plass har jeg hørt hvis ikke kan du google.

 

Å lære disse tre grunnleggende variablene og hvordan de påvirker bildene tar ikke veldig lang tid.

 

Da har du godt grunnlag for å lese en del i bruksanvisningen for å se hvordan du kan endre på disse innstillingene. Les spesielt på de forskjellige innstillingene M, A, S og P.

 

Vi du ta bilde av lys er stativ og lang lukkertid nøkkelord... Lykke til og god jul :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Det er enkel matematikk. :) Ta med deg kameraet over alt, alltid (iallefall i begynnelsen). Bruk det daglig, øv deg i forskjellig lys. Om du er ukomfortabel med å ha med mennesker i bildene dine ennå..? Finn deg statiske motiver som en statue, en bil eller tre kanskje? Prøv ut de forskjellige innstillingene på kameraet i ro og mak. :) Les deg opp på de «big 3» ISO, aperture (blender), shutter (lukker) finn ut hvordan disse jobber sammen. Du finner masse forumposter, bøker og YouTube videoer som forklarer dette inngående i fra nybegynner til et profesjonelt nivå!

 

Lag deg små huske lapper i fra det du leser deg opp på, og finner i videoene.. så er det lettere og huske hva som er hva når alt kommer til stykket! :) Alle forventer når de tar i ei fiolin for første gangen så kan de ikke spille på den etter en uke, når det kommer til det å bruke et kamera der i mot.. så forventer alle at de skal kunne bruke dette på ei lita uke.. ;) Det er like vanskelig å beherske et kamera som det er å beherske ei fiolin bare så det er nevnt!! :)

 

Kort versjonen: Les, les & les deg opp.. ta med kamera.. øv, øv & øv.. og du mesterer dette til slutt.. :)

 

EDIT: leif was here..

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

For å læreå ta gode bilder trenger du ikke oppgi kameramodell og merke, å ta bilder går ut på det samme uansett merke.

 

Les spesielt på de forskjellige innstillingene M, A, S og P.

 

 

 

Vel, hvordan skulle du vite at det riktige er og skrive M. A. S og P hvis du ikke viste fabrikat, kunne like gjerne ha vært A, P, TV AV, M og A-DEP :)

 

Til TS.

Begynn med og få en forståelse av Blender, lukker, iso og sånt og du kan også lese litt i lommeguiden den tar for seg kamerainnstillinger i forskjellige situasjoner.

 

Når det gjelder de forskjellige innstillingene bruker man lukkerprioritert på de bildene hvor det er action, manuell innstilling i vanskelig lys og ved blitsbruk, til vanlig bruker man blenderprioritert innstilling.

 

Omtrent 95% av bildene jeg tar bruker jeg på blenderprioritert for da kan jeg bestemme hvor stor dybde jeg vil ha i bilde "hvor mye i fokus/skarpt", uttrykket på bakgrunnen, og justere i forhold til omkringliggende lys. Jeg bruker hovedsakelig 1 fokuspunkt og rekomponerer bildene.

 

Når det gjelder innendørs bilder er det to veier og gå enten en ekstern blits eller et mer lyssterk objektiv.

En ekstern blits gir deg muligheten til og rette blitslyset i en annen retning så du slipper og få direkte lys på motivene, normalt så retter man blitslyset opp i taket så taket reflekterer lyset rundt motivet. Et lyssterk objektiv gir deg mer lys inn til sensoren så sensoren "fanger" mer lys pga. at det har større blender "lite tall", bakdelen er at du får en tynn del av motivet skarpt. Disse lyssterke objektivene er såkalte fastobjektiver dvs. har kun en brennvidde og ikke zoom men til gjengjelde har de en blender på typisk f/1.4 og f/1.8 til forskjell på en zoom som har f/3.5 og forandrer seg opp til f/5.6 under zooming.

 

Når det gjelder landskapsbilder er det greit og bruker blender f/5.6 til f/11 og fokusere ca 1/3 del inn i bildet eller på det som er fremtredende i bildet "det som man først ser på i bildet". bruk gjerne et stativ av bra kvalitet og timeren i kameraet så du får skarpe bilder uten rystelser.

 

Og en annen ting til, brukermanualen inneholder mye god informasjon angående innstillinger, litt avhengig av hvor du har kjøpt kameraet har du fått med Norsk brukerveiledning eller så vil en snill bruker her gi deg link til et sted hvor du kan laste den ned.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei :)

 

Jeg har hatt et Nikon D60 i noen år nå. For det meste så har jeg bare tatt bilder hjemme i stuen, bilder av hageblomstere om sommeren og ellers bare tatt et bilde av og til når jeg har hatt lyst til å ta kameraet med meg. Jeg er medlem av "gruppen" som bare lar kamerat innstillingene stå på AUTO og det vil jeg ikke lenger. Jeg vil lære meg litt mer om de forskjellige innstillingene manuelt. Alt fra hvordan lukkertid fungerer og hvor det fungerer best, vidvinkel osv.

Nå som det er jul, er det ofte mørkt inne i huset med svakt lys/stearinlys. Vil også ta bilde av soloppganger og solnedganger, ettersom været her har vært FANTASTISK de siste ukene, med klar himmel og sol i noen timer. Himmelen blir magisk når solen går opp og ned :)

 

Takk på forhånd!

 

Det er da ikke noe galt i å ha kamera i Auto. Jeg kjenner mange som tar fantastiske bilder med kamera i den modusen. Men det er kjekt å vite bittelitt om hva kamera gjør når du setter den i Auto.

Som de andre sier, det er lurt om du leser deg opp på kamerateknikk. Et veldig fint sted å begynne, er bruksanvisningen til kamera ditt.

 

Men det aller viktigste er å "se" motivet, og å finne det rette lyset. Komposisjon er også sentralt hvis du skal ende opp med de virkelig gode bildene. Bare for å ha sagt det, komposisjon handler om mye, mye mer enn "rule-of-thirds" eller det Gyldne Snitt...:-)

 

 

Jeg henger meg på de andre som sier at det gjelder å trene og å ha tålmodighet til å tenke at det tar lang tid å bli skikkelig god (i noe).

 

 

Lykke til.

 

 

Lenke til kommentar

Vel, hvordan skulle du vite at det riktige er og skrive M. A. S og P hvis du ikke viste fabrikat, kunne like gjerne ha vært A, P, TV AV, M og A-DEP :)

 

 

Trenger ikke å oppgi fabrikat men når han like vel gjorde det så fikk jeg det med meg... trenger ikke være veldig oppvakt for å få med det :)

Lenke til kommentar

Som andre har skrevet er kanskje håndboka til kameraet første steg, men i starten er det viktig å ikke binde seg opp for mye i det rent tekniske. Til syvende og sist vil det uansett bli deg og dine motivøyne som skaper bildene enten kameraet står på auto eller annet. Å se og finne motivene er det viktigste, ellers vil jeg mene at å lære seg å bruke råfiler bør komme høyt opp på lista.

 

Angående solnedganger/oppganger kan det være en start å prøve seg frem med AEB-funksjonen i kameraet for å forstå hva som skjer ved normal-og over-og undereksponering, såfremt du ikke bruker filter kan en tanke undereksponering gjøre underverker til den typen motiver.

 

Ta mange bilder, det er den beste læremetoden etter min mening.

 

Tor

Lenke til kommentar

Som andre har skrevet er kanskje håndboka til kameraet første steg,

.......

 

Ta mange bilder, det er den beste læremetoden etter min mening.

To gode råd fra Tor her, håndboka innholder gjerne litt mer enn bare tekniske beskrivelser, den er et bra sted å starte. Eksperimentering viser deg effekten av det du leser på egne bilder og er ennå viktigere.

 

Ellers er det egentlig bare to parametre i tillegg til å velge et bra utstnitt som er viktige.

* Eksponering

* Fokus

 

Fokuserinegen antar jeg du allerede har en bra forståelse av. Du fokuserer selvsagt på det du vil ha skarpest. Deretter er det blenderen som avgjør hvor mye annet som er i fokus. Større tall (i søkeren), mer i fokus.

 

Eksponering er kanskje det vanskeligste å få til da lysmåleren kan lures av sære lysforhold. Det er i stor grad eksperimentering og bli kjent med kameraet som løser dette. Det er kombinasjonen av ISO, lukkertid og blender som bestemmer eksponering. Blender er nevnt over, lukkertidene må være rask nok og ISO ikke for høy til at bildene blir kornete. Å finne en perfekt kombansjon er ikke allitd mulig, men det skal ikke mye trening til for å beherke de fleste vanlige situasjoner ganske bra.

Endret av se#
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Greit det, men poenget mitt er at du kan fortsatt ta elendige bilder i Manuel-modus. Mange tror at man automatisk tar gode bilder ved å kjøre manuell.

 

Den tråden fra forumet som Nautica linker til er en veldig fin tråd som introduserer deg til manuelle funksjoner!

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

Greit det, men poenget mitt er at du kan fortsatt ta elendige bilder i Manuel-modus. Mange tror at man automatisk tar gode bilder ved å kjøre manuell.

 

Den tråden fra forumet som Nautica linker til er en veldig fin tråd som introduserer deg til manuelle funksjoner!

 

Er vel ingen som egentlig er i tvil om at man kan gode bilder i Auto, faktisk så er vel treffsikkerheten nesten bedre i Auto enn i ren manuell.

 

Jeg vil si P også er Auto med mulighet for overstyring (P anses vel som Auto i proffverden der man ikke har den grønne knappen) mens A og S er halvautomatisk.

 

I bunn og grunn er jeg ganske enig i det du sier... der man ikke trenger å kontrollere dybdeskarphet/bevegelse eller ved litt spesielle eksponeringer kan man gjerne bruke "Auto".

 

MEN i mange tilfeller kan man legge resultat til side da hele meningen er å lære seg noe nytt og forstå hva man gjør og hvordan det fototekniske virker. Slik jeg forstår det er det nettopp det trådstarter er intressert i å lære å da er det uintressant at man også får gode bilder i Auto.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Setter man kameraet på P-modus og velger auto-ISO så er det nærmeste man kommer den «grønne knappen» på et ikke profesjonelt hus.. Man får ikke nyttegjort seg blitsen på denne måten i P-modus, og etter hva jeg har skjønt så er det den eneste forskjellen på «grønn knapp» og P-modus med auto-ISO aktivert. :)

Lenke til kommentar

Man får ikke nyttegjort seg blitsen på denne måten i P-modus, og etter hva jeg har skjønt så er det den eneste forskjellen på «grønn knapp» og P-modus med auto-ISO aktivert. :)

 

Joa man får nyttiggjort seg av blitsen, man må bare trykke på blitsknappen først så blitsen spretter opp :)

 

Man får også i P justert det meste utenom lukker og blender.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...