Gå til innhold

(Onkyo tx-sr602) Tidvis brum i alle kanaler uavhengig av volum


Anbefalte innlegg

Med alle høyttalere mener jeg de to jeg har koblet opp, og dermed antar jeg det gjelder resten. Støyen kommer også i hodetelefonutgangen, derfra har jeg gjort opptak. Av det opptaket ser jeg at støyen har periodetid lik 50Hz. Se vedlagt fil.

 

Støyen kommer og går. Hvis jeg tramper hardt i gulvet med helen så hender det den forsvinner litt. For å unngå kneskade gjør jeg nå et forsøk på å fikse den.

 

Har koblet fra absolutt alt utstyr utenom høyttalerne, uten at det hjalp. Er også uavhengig av hvilken kilde og volum jeg velger.

 

Hovedmistenkte var dårlig lodding i de store kondensatorene i strømforsynings til effektforsterkerne. Teorien ble foreløpig avkreftet da jeg åpnet forsterkeren og dyttet forsiktig til de uten å merke noe forskjell.

 

Dunket forsiktig til med skrujernet andre steder, og kom fram til at støyen kom og gikk når jeg dyttet på kortet med navnet "Driver Circuit". Det er et kort som står på høykant oppå "hovedkortet for analogbiten"

 

Men jeg sliter litt med å finne noe komponent som er felles for alle kanaler der. Er godt mulig jeg er på villspor og at det ikke er i "Driver Circuit" feilen ligger, men at det heller er i "hovedkortet under".

 

Hadde det vært på skolen ville jeg kanskje forsøkt meg fram med oscilloskopet nå, men det har jeg ikke tilgang på. Det eneste jeg har er et billig multimeter.

 

Noen tips til hvor jeg skal fortsette nå?

tx-sr602.wav

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En visuell sjekk altså? Er jo ganske mange loddinger å gå gjennom da.

 

Hvis det er dårlig lodding må det være brudd som kommer, og ikke kortsluting. Er det så mange steder der brudd over en komponent kan føre til 50/100Hz støy i alle kanaler uavhengig av volum og kilde?

 

Er det fornuftig å ha loddinga til kondensatorer som hovedmistenkt, eller er det andre komponenter som kan forårsake det?

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Nå har jeg kjøpt denne:

http://www.clasohlso...-50/Pr347415000

 

Hva er fremgangsmåten videre? Har aldri brukt slik spray. Skal jeg spraye på en og en lodding, et område av gangen eller hele kortet? Synes det virker litt rissikabelt å kjøle ned ting så fort, kan ikke den raske temperaturendringen skape nye problemer?

Hei

Det er bare å spraye på loddingene, ta små områder omgangen slik at det blir "hvit" se på loddingene for å se om det er sprekker.

Men jeg tror feilen ligger i poweret!

Er det brumming i hodetelefon utgangen også? hvis det er det, er jeg ganske sikker på at det er powersupplyen din som er problemet.

Lenke til kommentar

Ja det er brum i hodetelefonutgangen også (er der opptaket er fra). Men tror det er ren lyd ut av tape/video-sløyfene, uten at jeg har testet det ordentlig.

 

Da skal jeg begynne å feilsøke i strømforsyninga da, det begrenser jo antall loddepunkter en god del. Må bare få ut printkortet først. Det mangler dessverre slik luke på undersida for å komme til loddepunktene.

 

Takk til alle for god hjelp.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Etter mye styr klarte jeg endelig å få ut kretskortet med strømforsyning og effektforsterker. Har letet i lang tid med lupe etter mistenkelige loddinger uten å finne noe. Følte ikke det hjalp noe med den sprayen. Er nok jeg som ikke er trent i å finne slike loddinger.

 

Men du lurte på om det var brumming i hodetelefonutgangene, og det er det. Men når jeg ser i kretsskjemaet ser jeg at hodetelefonutgangen egentlig er koblet rett på effektforsterkerutgangen, bare via en motstand på 390 Ohm. Gir det flere muligheter for hvor feilen kan ligge?

 

Jeg merker i hvertfall at jeg lærer så lenge jeg holder på med dette. Er noe helt annet å feilsøke ordentlige forsterkere enn loddelabben på skolen.

 

Men kunne det være et alternativ å bruke frostsprayen mens og spraye et område av gangen mens den er i drift for å se om det gjør utslag på støyen? I såfall måtte det være på oversida av printkortet jeg sprayer, jeg kan dessverre ikke komme til på undersida mens den er i drift.

Lenke til kommentar

Har dessverre ikke noe oscilloskop. Blir kanskje litt dyrt å kjøpe for å fikse forsterkeren, spesiellt når det slett ikke er sikkert at jeg finner feilen med den. Men samtidig så var den jo i sin tid et supert kjøp for rundt 7k. Og for meg som ikke har oppgradert til hdmi er jo dette fortsatt en veldig god forsterker.

 

Men hvis jeg skulle kjøpe oscilloskop, har du noe tips til et billig Oscilloskop som gjør jobben? Kan godt være PC-basert om det gir mer for pengene.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei

Her er et rimelig alterrnativ:

http://dx.com/p/h301-portable-48mhz-usb-digital-oscilloscope-82005

vet ikke hvor godet det er men det gjør vel jobben for videre feilsøking.

Har du sjekket hvor mye et nytt power koster?

på kortet hvor poweret sitter står det mest sannsynlig et nr, google det!

 

http://www.searspartsdirect.com/partsdirect/part-model/Onkyo-Parts/Audio-equipment-Parts/Model-TXSR602/3114/0311300/50025213/00001?blt=06&prst=&shdMod=

 

Denne har du vel allerede:

http://elektrotanya.com/?q=showresult søk på tx-sr602

Lenke til kommentar

Sikker på at det ikke er en jordfeilsløyfe da? Enten i subwoofer eller feks TVboks, antenne? Eller Laptop lader.

 

Prøv å slå av tvboks,dra ut antennen, og slå av subwoofer. Er brumelyden der enda?

 

Dersom den er borte så betyr det at du har en jordfeilsløyfe...

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar

Her er et rimelig alterrnativ:

http://dx.com/p/h301...illoscope-82005

vet ikke hvor godet det er men det gjør vel jobben for videre feilsøking.

Synes det ser ut til å være beregnet målig av digitale signaler.

 

Har du sjekket hvor mye et nytt power koster?

på kortet hvor poweret sitter står det mest sannsynlig et nr, google det!

 

http://www.searspart...6&prst=&shdMod=

Strømforsyninga er på samme kortet som effektforsterkeren. De er tom for det i nettbutikken du linket til. På kortet står det 25138397 og NCAF-8397, men når jeg googler det får ingen resultater utenom servicemanualer.

 

Denne har du vel allerede:

http://elektrotanya.com/?q=showresult søk på tx-sr602

Har den allerede, men takk for fin link til å hente fremtidige servicemanualer.

 

på printkortet til power modulen er det et par kondensatorer tror jeg. sjekk de!

Det var min første mistanke. Men jeg forsøkte å dytte forsiktig til de uten at det gjorde noe med lyden. Loddingene ser solide og bra ut.

 

Sikker på at det ikke er en jordfeilsløyfe da? [...]

Forsøkte å koble fra absolutt alt (også signalkilder), slik at jeg kun hadde igjen høyttalerledning og strømledning. Og støyen var der enda. I tillegg så merker jeg at når jeg dunker forsiktig på kretskort så kan støyen falle inn og ut.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...