Gå til innhold

Kommentar: - En genial løsning for spill


Anbefalte innlegg

Det er nå en ting.

 

Hovedproblemet med spill-autodetect er at utvikler kun kan teste med aktuelle kort på spillets utgivelses tidspunkt. 6 mnd seinere kan maskinvaren som benyttes være totalt ukjent for "autosetting"-mekanismene i spillet uansett hvor god jobb utviklerne gjorde med sine auto settinger.

 

Enten må da utgiver lage super-smarte hw test algoritmer eller benytte en fail-safe setting. De fleste velger det siste (og bruker isteden tiden på å utvikle selve spillet).

Ja det stemmer, eldre spill vil naturligvis ikke henge med. Det er faktisk noen få spill som lager en "test-run" som tester grafikken i praksis og deretter gjetter ut i fra det, men tror nok Nvidia kunne spart disse spilluitviklerene for en del arbeid også ja. :)

Dette er selvsagt en del bedre enn gjettingen de driver med fra før av, men er på langt nær feilfri den heller.

 

Problemet selv slike smarte algoritmer sliter med er at de egentlig er ganske overfladiske, og vil bare se om du kommer innenfor visse rammer, og om du gjorde det for dårlig så vil den senke det generelle grafikknivået, uten å ta hensyn til minnemengden/båndbredden etc. på skjermkortet, eller om det er prosessoren som holder tilbake, eller RAM'en. Dette ender i at den senker alt, og ikke bare de instillingene som holder deg igjen.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har nok lekt med instillinger siden commodore64 på 80 tallet, pc'er på 90 tallet og i nyere tid... så den lekinga du snakker om er godt utprøvd.

 

Hvordan tweaker man på en C64? Hvordan tweaket man på PCer før 3D kort? Ærlig talt, jeg er nysjerrig, på C64 var det bare "load" og "run" for min del, meg og faren min "installerte" et spill (skrev inn hele koden) og på PC før 3dfx-kort var turbo-knappen min eneste form for tweaking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan tweaker man på en C64? Hvordan tweaket man på PCer før 3D kort? Ærlig talt, jeg er nysjerrig, på C64 var det bare "load" og "run" for min del, meg og faren min "installerte" et spill (skrev inn hele koden) og på PC før 3dfx-kort var turbo-knappen min eneste form for tweaking.

 

I motsetning til dagens spillemaskiner så var det ikke mye hardware å konfigure på en C64

Lenke til kommentar

I motsetning til dagens spillemaskiner så var det ikke mye hardware å konfigure på en C64

 

Jeg vet, derfor jeg lurer på hvordan han klarte å "lekte med instillinger" på en C64. Såvidt jeg vet var det de som lagte spillene som brukte hardwaren på spesielle måter for å overgå begrensninger maskinvaren i utgangspunktet hadde.

Endret av GlennLemus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...