Gå til innhold

pc i biln? strøm rett fra bil?


Anbefalte innlegg

Hei, tenkte jeg skulle hive i en pc i biln, pcen blir ikke å bruke mye strøm, må jeg ha en strømforsyning? eller må jeg ha det, for da må jeg ha omformer til 230v først... ville og koble den så pcen starter når eg starter biln, og gjeeerne slår seg av når jeg slår av biln, sist nevnte er ikke et must da

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker på at det er PC du bør ha?

Nettbrett er jo mye mer praktisk. De har innebygget batteri, og Elkjøp selger billader.

De har GPS og Google Maps. Nettbrett er mye bedre enn PC til bilbruk.

Touchskjerm og Android eller iOS er mye mer praktisk.

Kjøp deg en Samsung Galaxy Note eller Tab, eller en iPad Mini.

Og kjøper du en modell med SIM-kort, har du internett også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om pcen har s-video utgang ja. Derfor jeg ønsker å bruker raspberry pi, siden den har s-video utgang. s-video gir ikke veldig god bildekvalitet, men det er godt nok for en carputer og en liten skjerm med begrenset oppløsning. Raspberry pi kommer jo snart i en ny versjon med monteringshull så det blir lettere å feste den i bilen. Bare å skru den fast i noe plast eller med avstandstykker så er man good to go. Kan omså lage en liten brakett så den sitter fast i baksiden av skjermen/headuniten. En ting jeg er litt usikker på er om det er så lurt å jorde raspberry pien til bilens karosseri.

 

Her er ivertfall malen til den nye raspberry pien med monteringshull

 

 

Raspberry-Pi-Mounting-Hole-Template.png

 

Edit: Må rette litt på meg selv. Raspberry pi har ikke s-video utgang men den har kompositt video ut som er den lille gule rca pluggen man er vandt til på gamle konsoller, dvd spillere osv.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Jordingen vil ikke i seg selv gi strøm til raspberry pien. Bare tenker på om det vil bli problematisk å feste raspberry pien i noe metall. Skruhullene i raspberry pi vil mest sansynelig ha jording rundt seg så om man skrur den i metall uten noen form for isolasjon vil du jorde den til bilen via skruene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...