Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe arbeidshest bil.


knut71

Anbefalte innlegg

Har tenkt på ett bilhold som går ut på en el-bil og en halvgammel "Mitsubishi pajero" eller "Nissan Patrol" lignende arbeidshest til å trekke tunge hengere og generelt frakte alt mulig tungt rask, samt de få gangene jeg må kjøre lenger enn en el-bil rekker. (f.eks ferie med masse opp-pakning og stor hund (35-40kg) med på lasset.)

 

Jeg funderer litt litt hva denne arbeidshesten skal være for en bil.

Den kan godt bruke litt drivstoff.

Den bør ha greit med hestekrefter/dreiemoment.(bør kunne tåle ytterligere effektøkning)

Viss den er bensin bør den ha en motor/motorstyringenhet som er velegnet for å legge til gass-drift på.

Lett og billig å skaffe deler til å reparere om noe skulle gå i stykker.

2 seter er nok, 3 hadde vært prikken over i'en

Pick-up type bil er ikke utelukket men den bør ha ganske romslig kupe.(plass til stort hundebur)

Vil primert kjøres på vei men en gang i ny og ne bør den tåle litt traktorsti.

Prisområde røfli 100000-175000kr

 

Mottar med glede forslag til hva jeg skal se etter da jeg er ganske grønn på denne type bil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg og tenkte HiLux. Ekstremt solid og enkelt. Stive bruktpriser, men kan likevel være verdt det. En bekjent har kjørt en 80-talls (N40?) fram til nylig, da den ble solgt. Fullstendig neglisert, tror ikke den noengang har vært på fullverdig service, knapt nok oljeskift, og kun byttet slitedeler etter anmerkninger fra PKK. Stadig med overlast. Likevel startet og gikk den "uansett". Det var en 2.4 turbodiesel mener jeg.

Nå har denne bekjente en ny (N70?), med litt større kupe, men som han sier så er det mye likheter med den gamle, Fremdeles diesel, litt usikker på volum på den.

TopGear har jo seriøst voldtatt en HiLux som overlevde det aller meste. Skjønt, noe vitenskapelig kan vel ikke det programmet kalles ;-)

Lenke til kommentar

Tenkte også umiddelbart Hilux, antakelig delvis fordi jeg kjører det selv. Med tanke på hunden; enten en Double Cab med fire dører uten bakseter (de kan forresten settes inn gratis etter 10 år...) eller kanskje en 4-Runner; som teknisk er omtrent samme bil som Hilux, men har et mer SUV-lignende karosseri, lenge før navnet/kategorien SUV var oppfunnet... Land Cruiser er jo også i samme kategori.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du sertifikat for lett lastebil? I så fall kan du vurdere Ford Excursion v10 bensin/gass eller v8 diesel hvis du trenger 750NM.

 

http://www.finn.no/f...nnkode=38477475

eller med gass. Dette koster 40-50 tusen å montere?

http://www.finn.no/f...nnkode=37720243

 

Bilen funker bra under norske forhold.

https://www.youtube.com/watch?v=Il8K6hSOOjk

Endret av Albatraum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for mange fine forslag.

 

Masse flotte forslag til hva jeg skal se etter og ikke minst hva jeg ikke skal se etter... (patrol, pajero foreløbig)

 

Hilux.. masse biler på markedet. ikke så dyr men litt liten motor, ikke utenkelig viss det dukker opp en knallbra med stor kabin.

 

4runner. Så ut som helt rett bil, men få og litt halvsjabby objekt på finn akkurat no.

 

Landcruiser.. Helt riktig, noe sikkert flere syntes for de så ut til å holde seg godt i pris.

 

Jeep.. Veit ikke hva modeller spesifikt jeg skal se etter som har mercedes driverk.

 

Excursion v10 var muligens litt overkill. Frykter ekstreme utlegg viss det blir noe galt med en sånn motor.

 

Gelandewagen begynner på noen hundretusen for gamle sjabby objekter. Veldig riktig bil men feil priset.

 

P38 Range Rover Selvbygg. Jeg har for mye å gjøre til at jeg kan bygge en bil foreløbig. Må i alle tilfeller først bygge garasjen min med en annen arbeidsbil. :-)

 

Chevrolet silverado så veldig riktig ut med forbehold om at rommet bak setene er stor nok til å putte inn digert hundebur.

 

 

Utover det så (og hørte) jeg en passende bil når jeg var ute og jogget i sted.

Det var en veldig kort sak som het Tahoe. Passe size og en herlig motorbrumming :-)

Er det noe til bil ?

finn.no auler av dem og de ser gjevnt over ut til å være rimelige. (Noe som gjerne ikke er ett kvalitets stempel ?)

 

feks. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=37664322

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeep Wrangler har Mercedes drivverk.

 

Tahoene med bensin bruker ganske mye, ville prøvd å få tak i en med diesel, selv om bensin både høres bedre ut og sikkert er morsommere å kjøre.

Lenke til kommentar

Jeg har selv kjørt excursion v10 på sommer og vinter. På sommeren bruker den litt over 1 liter på mila på landevei og 2-3 på bykjøring. Men bilen er så brei at den på vinteren ofte må lage sine egne spor i veien. Det var ikke noe problem for bilen, men forbruket blir høyt. Jeg er enig med SuperSaxy at om du skal kjøpe en stor bil, vil Diesel være best på forbruk. Jeg har ikke noe erfaring med Tahoe, men den er vel like god som suburban.

 

 

Kjøreegenskaper. 7.3 turbo diesel excursion. 400HK 1000NM

 

Lenke til kommentar

Toareg er jo en knusefin bil og i og med at jeg er tidlig på an. (Tenker og grisler i lang tid når jeg skal bruke flere hundre tusen på noe) er det sikkert mange biler i rett prisområde når tiden kommer.

 

Grand Vitara: ca2004 modell 150 diesel hester.Rett over 100 000 km koster fra 130000-140000kr.

2007 modell under 100 000km til vel 150 000kr.

Hva er galt med disse bilene siden de er så mye rimeligere en alle de andre ?

Ser jo nesten ut til a være for bra til å være sant målt opp mot alle andre.

Lenke til kommentar

Nissan King Cab / Navarra. Har en 2004 king cab og er knasende fornøyd. Dette er arbeidshest til tusan med tillatt total vogntogvekt på nesten 6 tonn. Med 2.5 l tirbodiesel og lavserie tarn seg godt fram når det trengs.

 

Bikkja er det greit plass til bak setene, men bur utgår nok der. Sjøl har jeg bur baki på "planet" til spesielle anledninger ;)

 

post-122422-0-20409200-1355358830_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har vært og sett på en 85000 kroners 188hk turbodiesel Tahoe her i bergen for å få ett generelt bilde av tingenes tilstand.

 

Virker veldig veldig "amerikansk"

En stridsvogn ombygget til en bil som da selvsagt veier sine kg og bruker en dose drivstoff, noe som ikke bryr meg noe særlig da det ikke er primær bruke til hverdags bilen.

 

Syntes det var spesielt kult med den massive motoren som buldret foran der og ga en generel følelse av å kunne feste ett fjell på tilhengerfestet å kjøre avgårde , kan vel nesten tilstå at det ga ca 15000-20000 kroners fordel til buldrebiler vs biler med trøtt firer-lyd.

Lenke til kommentar

Jeg vil absolutt anbefale deg å ta en kikk på Pajero. God kjørecomfort, driftsikker, stor plass og kanskje markedets beste 4x4 system!? I din prisklasse kan du få en meget god andre generasjon med ramme og 2,8tdi motor, eller en tredje generasjon med selvbærende karosseri, supersterk 3,2tdi, og "personbilcomfort"

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Vekker til livet denne tråden igjen siden jeg endelig har klart å kvitte meg med amerikansk V8 syken.

 

Ved å gå til 2 seter og akseptere at bil skal på verksted for service mener å jeg ha funnet noen gode kandidater.

 

 

Ford S-max 2.5T Varebil.

Er det noe jeg liker bedre en lyden av en åtter må det bli en femmer. Perfekt motor. Jeg hadde sikkert kunne finnet på å kjøre bare for å høre på lyden av den.

Veldig mye plass til saker baki.

Kan dra 2 tonn henger ?

Litt smådyr som brukt foreløpig men kryper no nedover gjevnt å trutt.

Bare to seter.

 

 

Susuki Sx7 V6

God jobbebil, verken med eller mindre.

Litt traktor kjøreegenskaper.

Kan dra 1850kg henger ?

Ganske rimelig i innkjøp.

Bare 2 seter.

 

Nyere Toyota hiace (Eller hiclass eller ??)

Kan alt jeg vil bruke den til utenom å underholde meg.

Det er mange til salgs og koster ikke så mye.

3 seter (Eller er det mer rett å kalle det for benk)

 

Opel safira OPC

På papiret virker den midt i blinken.

I praksis er det viss slik at folk over 170 sliter med plass til seg selv og jeg er 180.

Mange hestekrefter i Safira = understyre champion ?

Ser også noen som har fått ny motor innmontert allerede.

Er det dårlig motor i disse eller går de i stykker PGA grise kjøring ?

 

 

Er det noen gode her og evnt noen jeg absolutt burde styre unna ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...