Gå til innhold

"Starter dumping av fysisk minne" + blå skjerm = i


godsairforce

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et lite stort problem som jeg ikke klarer å løse. Noen ganger når jeg sitter ved datamaskinen, enten spiller, hører musikk eller hva-som-helst, kan det plutselig bli blå skjerm og det står "starter dumping av fysisk minne" på skjermen. Jeg har ikke annet valg enn å restarte.

 

Hva sjer?

 

Jeg kjører: AMD +2400

NFS-7 2.0

Windows XP Pro

TwinMos 512mb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Core-dump betyr gjerne at det er et eller annet hardwareproblem.

Et eller annet sted i prosessoren eller minnet dukker det opp en kommando, et kontrolsignal el. som ikke stemmer. Hele kjøringen stopper da opp, og alt innholdet i internminnet skrives ut til disk og/eller skjerm.

 

Dette kan komme av gale innstillinger (latency på minnet, hastighet på cpu osv.), varme eller defekte komponenter.

 

- Gå gjennom alle innstillinger i BIOS

- Sjekk cpu-temp

- Kjør et program som sjekker minnebrikkene for feil

- Har du stor nok strømforsyning?

Lenke til kommentar

...eller rett og slett et software problem

 

Dette er det samme som den beryktede BlueScreen Of Doom fra gode gamle win9x

Eneste forskjellen er at i nt skrives innoldet i ram over i en fil slik at übernerder kan debugge.

 

Hva som er feilen er med andre ord ikke godt å si uten at du poster feilkoden som kommer opp

Lenke til kommentar

- Kjør et program som sjekker minnebrikkene for feil

 

Er det noen som vet hvor jeg kan finne et slikt program?

 

Har ellers prøvd det meste av det dere forslår, utenom å formatere og å kjøpe ny strømforsyning. Hvis dette er de siste mulighetene så må jeg bare hoppe i det.

 

Jeg poster feilmeldingen som kommer opp neste gang det sjer...

Lenke til kommentar
de gangene jeg har vert borti det har det for det meste vert feil med minnet (RAM)

prøv å bytte rambrikke så tror jeg det skal ordne seg

 

RAM gir oftest permanente error, slik at du må reboote veldig manuelt, har hatt minne problemer med to maskiner, på den ene holdt det å støvsuge ramslottene og brikkene, mens den andre måtte jeg bytte en brikke på. På begge to fikk jeg den herlige meldingen IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL. Ingen minnedump, inget forsvarsel. Måtte alltid ta en kaldstart.

 

Høres mer ut som et softwareproblem.

 

martin

Lenke til kommentar

- Kjør et program som sjekker minnebrikkene for feil

 

Er det noen som vet hvor jeg kan finne et slikt program?

 

Har ellers prøvd det meste av det dere forslår, utenom å formatere og å kjøpe ny strømforsyning. Hvis dette er de siste mulighetene så må jeg bare hoppe i det.

 

Jeg poster feilmeldingen som kommer opp neste gang det sjer...

 

DocMemory http://www.simmtester.com/page/products/do...ocmemsignin.asp

MemTest86

www.memtest86.com

Prime95

ftp://mersenne.org/gimps/p95v237.exe

 

Disse er alle programmmer for å teste minnet. (prime95 stresser vel cpu også såvidt jeg husker)

 

DrErling

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...