Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kastet ut av landet


Pinng

Anbefalte innlegg

For mer enn ti år siden ble min syke tante kjent med en tyrker. De ble glad i hverandre, og giftet seg. Han hadde ikke oppholdstillatelse, men kunne norsk. Hun har ME (kronisk utmattelsessyndrom). Kort tid etter forverret sykdommen seg, og hun så seg nødt til å bo alene i og med at hun trenger å ha det stille rundt seg. De tok skilsmisse, men var fortsatt kjærester. Tiden som kom skulle ikke bli enkel for noen av dem. Mens hun ble verre og verre, fikk han brev i posten om at myndighetene ikke tror på dem, og at de skal granske saken. Han fikk seg jobb som lærer og kjøpte seg leilighet. Men de gikk hele tiden og ventet. Han søkte og søkte. Håpte på det beste, fryktet det verste. I 2011 fikk han brev om at saken ikke ville gå hans vei. Moren min, og de to andre søstrene, ble helt fra seg. De lurte på hvordan det ville gå med min syke tante nå. Han har vært lyspunktet hennes i alle disse årene. Nå blir han revet fra henne. I et siste desperat forsøk, bruker de alle sparepengene sine for å leie en advokat. Det nytter ikke. For drøyt en måned siden fikk han meldingen om at han ikke får oppholde seg i landet lenger. Han befinner seg nå hos slektninger i Sverige, men vet ikke hvor lenge han får bli.

 

Dette er en kort versjon av historien. Er det noen her som kan tyde noe ut av dette, og gi oss gode råd?

 

Jeg husker ikke alle datoene i farten, men det kan ordnes dersom det vises interesse. Kan gi dere mer informasjon etterhvert om nødvendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han er fratatt alle rettigheter i Norge, så det blir nok verre ja.

 

Ja, det er verre. En ting er å sende tilbake folk som ikke har oppholdstillatelse, men han her har jo tydelighvis en jobb. Det er mange andre som sitter på ræva som heller burde bli sendt ut.

 

 

Spartapus har en god ide. Prøv lokalmediene og de store mediene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Media ble ikke brukt, siden tanten min er som sagt veldig syk, så hun tror ikke hun takler presset.

Etter at onkelen min etablerte seg på nytt med ny jobb og leilighet i Sverige skjer følgende:

I går fikk han beskjed fra myndighetene om å reise fra Sverige innen en uke.

 

Tanten min driver og pakker sakene sine nå for å reise fra Norge. Det er nemlig en liten sjanse om at han får bli i Sverige dersom de gifter seg der innen en uke.

Jeg, og resten av familien rundt vet ikke om hun klarer seg etter dette.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En liten oppdatering, og et spørsmål.

 

De er nå gift i Sverige, og sjansene for at han får oppholdstillatelse der er meget store.

Hvis han får det, vil dommen i Norge falle bort da, i og med at Sverige og Norge begge er Schengen-land?

Lenke til kommentar

"Dommen" i Norge går kun ut på at han ikke får oppholdstillatelse på det grunnlag det er søkt om. Får han oppholdstillatelse i et annet nordisk land kan det også være grunnlag for opphold i Norge (men han må vanligvis fylle vilkårene for å beholde denne oppholdstillatelsen - og det innebærer typisk at han må bo i landet han har oppholdstillatelse i).

Lenke til kommentar

Denne tyrkeren har nok hatt opphold tidilgere i Norge pga "familiegjenforening".

Når din tante og denne mannen skiller seg FØR det har gått 3 år, oppfyller han ikke lengere kravene for oppholdstillatelse, og må forlate landet.

Det stemmer at Sverige har mindre rigide lover angående familiegjenforening enn UDI i Norge praktiserer.

Får han lovlig opphold i Sverige, kan han også oppholde seg i Norge, da en slik oppholdstillatelse gir tilgang til hele Schengen-området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...