HKS Skrevet 3. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2012 Holder meg lagt unna så lenge de kaller seg noe så useriøst som piratpartiet. Ellers er jeg enig med Pivotal og eks. Jeg tror Piratpartiet vil ende opp med å være skadelig for saken. Lenke til kommentar
eks Skrevet 3. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2012 Da har du ikke fulgt mye med. Piratpartier har eksplodert i popularitet i mange andre land. Det spørs derimot om den Norske befolkningen gidder å lese opp for en gangs skyld. Nuvel... Det svenske piratpartiet fikk 0,65 % oppslutning ved forrige Riksdagsvalg (2010), opp bare 0,02 % fra det foregående i 2006, at det kvalifiserer til at deres "popularitet har eksplodert" vil jeg være uenig i... For ordens skyld så er det greit å påpeke at Sverige, I likhet med Norge en sperregrense på 4 % for representasjon i Riksdagen. Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 3. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2012 "popularitet har eksplodert" https://en.wikipedia.org/wiki/Pirate_Party_Germany Utifra dette vil jeg påstå det jo. Lenke til kommentar
TEO3201 Skrevet 3. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2012 Desverre tror jeg at uansett hvor mye vi vil ha dette "piratpartiet" tror jeg at Norges store andel av "sofavelgere" som bare stemmer ap, vil hindre noe mindre parti å slippe til. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2012 Nuvel... Det svenske piratpartiet fikk 0,65 % oppslutning ved forrige Riksdagsvalg (2010), opp bare 0,02 % fra det foregående i 2006, at det kvalifiserer til at deres "popularitet har eksplodert" vil jeg være uenig i... For ordens skyld så er det greit å påpeke at Sverige, I likhet med Norge en sperregrense på 4 % for representasjon i Riksdagen. Det er ikke sånn i norge at man må ha over 4% for å få representanter på tinget. AtW 1 Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 3. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2012 Større parti vil høre på velgerne om de ser de mister unge velgere til nisjepartier som kun fører enkeltsaker. Miljøpartiet de Grønne er eksempel på parti som gjør at store "miljøparti" øker sin innsats i miljøspørsmålet. Piratpartiet er kjærkomment - og jeg vil seriøst vurdere å stemme på dem ved neste valg. Dog vil jeg ha garantier for at de stemmer mot mye av SV sin politikk, eventuelt at de stemmer blankt i større saker hvor de ikke har et offisielt standpunkt. 1 Lenke til kommentar
eks Skrevet 3. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2012 https://en.wikipedia...e_Party_Germany Utifra dette vil jeg påstå det jo. Fortsatt ingen representasjon i parlamentet (Bundestag)... Det vil si at det er fortsatt et snevert mikroparti... Det er ikke sånn i norge at man må ha over 4% for å få representanter på tinget. AtW I praksis jo, eneste måten å komme inn på Stortinget da er hvis man får nok stemmer fra en konkret valgkrets, og det skjer sjelden at småpartier under 4 % er representert på Stortinget. Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 3. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2012 Jeg har ikke akkurat så mye peiling på partier osv.. så jeg lurte på: Kan jeg som er under 18 også registrere meg? Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 3. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2012 (endret) Fortsatt ingen representasjon i parlamentet (Bundestag)... Det vil si at det er fortsatt et snevert mikroparti... Ganske irrelevant. Veldig få partier får slikt gjennomslag på 6 år. Piratpartiet i Tyskland har vist veldig stor vekst på veldig kort tid i forhold til andre nye partier. Jeg har ikke akkurat så mye peiling på partier osv.. så jeg lurte på: Kan jeg som er under 18 også registrere meg? Så lenge du fyller 18 i løpet av 2013. Endret 3. desember 2012 av Kaymeerah Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 3. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2012 er 15 jeg:( får be mamma og pappa om å gjøre det 3 Lenke til kommentar
Allsider Skrevet 3. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2012 Men hvorfor kalle det akkurat for "Piratpartiet". Vil dere ikke ha flest mulig medlemmer? Får egentlig bare dårlige assosiasjoner når jeg hører "pirat". Vær litt mer kreative. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 3. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2012 Personsvernspartiet eller Privatpartiet kanskje? Datatilsynspartiet? 1 Lenke til kommentar
MrGamlis Skrevet 3. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2012 Selv om Fleksnes på Youtube er et uskyldig eksempel, så er det tross alt folk som får sin lønn basert på Fleksnes produkter. Enten via DVD salg eller reklameinntekter på TV (sett av folk som ikke har gått lei av Fleksnes på Youtube). Men enig i at man må kunne være anonym på nettet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2012 Fortsatt ingen representasjon i parlamentet (Bundestag)... Det vil si at det er fortsatt et snevert mikroparti... I praksis jo, eneste måten å komme inn på Stortinget da er hvis man får nok stemmer fra en konkret valgkrets, og det skjer sjelden at småpartier under 4 % er representert på Stortinget. Jeg sjekket alle stortingsvalg fra 1973 og fram til i dag, såvidt jeg kunne se skjedde det kun i 2005 at det ikke var representanter på tinget fra partier med under 4%. Så i praksis nei. AtW 5 Lenke til kommentar
HKS Skrevet 3. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2012 Jeg sjekket alle stortingsvalg fra 1973 og fram til i dag, såvidt jeg kunne se skjedde det kun i 2005 at det ikke var representanter på tinget fra partier med under 4%. Så i praksis nei. Som eks sier så er man da avhengig av å få nok stemmer fra en konkret valgkrets. Det er gjerne små typiske distriktspartier som får til dette. Kystpartiet er eksempel på et slikt. Jeg tviler sterkt på at Piratpartiet klarer dette. Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 3. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2012 Skal vi ha flere *protestpartier* som vanner ut demokratiet ? Hvilket "demokrati"? Det er jo ikke slik at vi (i forstanden de aktive borgerne i Norge) drar på Tinget for å ta avgjørelser lenger, i det parlamentariske system sitter politikerne med makten (med de problemer det medfører), demos (borgerne) tar ikke avgjørelsene og dermed blir betegnelsen "demokrati" noe tvilsom. Det nye slagordet blir vel da : Enhver nordmann sitt parti. Tja, slagordet nå er vel: Enhver nordmann sitt liberalist/sosialtparti (siden det kun er slike partier som realistisk kan kapre plasser på Stor"tinget" og gir seg selv støtte for å opprettholde sin posisjon) og all makt til staten (alle skal med!)! Personlig er jeg ikke liberalist/sosialist så Piratpartiet vil ikke få noen stemme fra meg. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 3. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2012 (endret) Hadde isåfall vært kult med Piratpartiet. Da kan jeg endelig engasjere meg i politikk. Endret 3. desember 2012 av Lami Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2012 Som eks sier så er man da avhengig av å få nok stemmer fra en konkret valgkrets. Det er gjerne små typiske distriktspartier som får til dette. Kystpartiet er eksempel på et slikt. Jeg tviler sterkt på at Piratpartiet klarer dette. Venstre har klart dette i flertallet av stortingsvalgene jeg gikk igjennom. AtW Lenke til kommentar
HKS Skrevet 3. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2012 Venstre har klart dette i flertallet av stortingsvalgene jeg gikk igjennom. Venstre har faktisk både en histore, samt en politisk plattform. Piratpartiet fokuserer bare på en sak. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. desember 2012 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2012 Venstre har faktisk både en histore, samt en politisk plattform. Piratpartiet fokuserer bare på en sak. Og? Det betyr kanskje at de får flere stemmer, men det viser at det slettes ikke er sånn i praksis at man ikke kommer inn på tinget med under 4%, geografisk nisjeparti eller ikke. AtW 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå