Gå til innhold

DHL - Fortolling fordoblet verdi varen


Anbefalte innlegg

Kjøpte et spill fra England som kostet £29.99 inkl porto.

Dessverre så ble dette sendt med DHL.

 

Nå kom fortollingsfaktura fra DHL så har de justert verdien opp med 384,- for frakt slik at jeg må betale toll på 659,- ikke 275,- som er det varen kostet.

 

Spesifisert faktura var vedlagt varen og er grunnlag for beregningen. Det står ikke oppført frakt på faktura som har totalsum på £29.99

 

DHL påstår at siden frakt ikke står som 0,- på faktura så må de beregne denne:

Når avsender ikke oppgir hva som er blitt betalt i frakt, må vi selv beregne fraktkostnaden ut fra standard DHL satser (antall soner x antall kg). Dette fordi frakt også er mva belagt.

 

Jeg påpekte at totalsummen er £29.99, men de sier at de uansett må legge på antatt fraktsum. Denne beregnet de til 384,-

 

Jeg har spurt DHL om paragraf som sier at de må gjøre dette. De kan de ikke skaffe, men sier jeg kan ringe til Tollvesenet. Fra deres side så er denne saken avsluttet.

 

Jeg visste at jeg måtte betale toll på spillet, men ikke så mye. Dette kan umulig være riktig.

 

Det er snakk om småpenger i det stor og hele, men uansett så skal jeg unngå nettbutikker som bruker DHL heretter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er slik praksisen er. Du må nok betale MVA for vare OG frakt om verdien på varen er over 200,- kr.

 

http://www.toll.no/t...&epslanguage=no

http://www.toll.no/t...&epslanguage=no

 

Uansett, de sier antatt fraksum og 384,- kr. Står ikke fraktsummen på frimerkene? 384,- var jævlig mye (for å si det mildt) for et DVD-cover fra England. Det var litt i meste laget.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Betalte du frakt?

Hvis frakt er med i prisen 29.99 så må du kunne bevise det.

Sjekk siden du bestilte fra.

Siden faktura ligger vedlagt med totalsum på £29.99 så burde det holde?

 

Fullt klar over at jeg skal betale mva, men det føles veldig feil å bli belastet MVA for 384,- ekstra fordi det er det DHL mener det skulle kostet i tillegg.

 

Sakket med Tollvesenet. De sier de har anledning til å gjøre en skjønnsberegning av frakt hvis det ikke står CIF (Cost includes Freight). Men å beregne fraktkostnad til over det dobbelte av hva varen kostet synes de hørtes svært urimelig ut. Men de sa også at det er svært vanskelig å overprøve slike saker.

 

Moralen med denne historien er: Ikke bruk DHL. Ikke kjøp ting hos leverandører som bruker DHL.

Lenke til kommentar

Eg forstår ikkje heilt dette her. Uansett kva dei bereknar verdien av frakta til så har ikkje du betalt meir enn £29.99. Du kan ikkje betale moms for ein sum høgare enn dette.

Play.com har til dømes fri frakt. Skal DHL slenge på 350,- kroner i frakt og berekne moms ut frå dette?

 

Spørsmålet her er kva verdien på varen er. Dersom den er under ~£21.9, som er på grensa til 200,- kroner så skal du ikkje betale noko som helst. Dersom prisen er over ~£21.9 skal du betale moms for vare+frakt, altså £29.99*9,1*1.25 = 340,- kroner. I tillegg til dette tar dei sikkert eit gebyr for jobben som ligg på 100-200 kroner. Då kjem du på rundt 500 kroner.

 

Eg hadde aldri betalt 659,- kroner for det der.

Lenke til kommentar

Problemet her er at selger ikke har oppgitt fraktkostnad. Da må DHL beregne fraktkostnaden, siden man som du sier skal betale moms for vare+frakt når varens verdi er over 200 kroner (noe den er i dette tilfellet). Jeg tolket TS dit at spillet kostet £29.99 og at frakten var gratis.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Problemet her er at selger ikke har oppgitt fraktkostnad. Da må DHL beregne fraktkostnaden, siden man som du sier skal betale moms for vare+frakt når varens verdi er over 200 kroner (noe den er i dette tilfellet). Jeg tolket TS dit at spillet kostet £29.99 og at frakten var gratis.

TS skriv "£29.99 inkludert porto". Om det betyr at porto var inkludert eller gratis veit eg ikkje.

 

Kvifor skal DHL plusse på ei utgift som kunden aldri har hatt? Det er greit nok at du skal betale moms på frakt, men du kan jo ikkje betale moms på noko du ikkje har betalt?

Lenke til kommentar

Zeph: Det er forskjell på situasjoner der man har betalt frakt eksplisitt, men dette ikke vises på fakturaen som er vedlagt, og situasjoner der fraktsummen er inkludert i prisen. Etter tollreglene tar man utgangspunkt i at sittuasjonen er førstnevnte dersom det ikke framgår av fakturaen at frakten er inkludert i prisen. Da må man sørge for at butikken skriver at frakt er inkludert, og ikke bare unnlater å nevne frakt. Dette er standard prosedyre over hele verden, postbestemmelser er ganske nøye regulert.

 

En annen sak er jo at DHL tydeligvis bruker veldig spesielt grunnlag for hva de antar frakt kan ha kostet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er greit, men då kan vel TS sende dei faktura, kvittering eller liknande som viser at frakt er inkludert i prisen?

Uansett kva prisen for frakt måtte vere vil det bli billigare enn å betale moms på 384,- kroner.

 

Det er ikkje alle som er like flinke til å skrive på frakt, men så sant ein kan bevise at frakta er £x eller gratis så kan dei ikkje bruke satsen på 384,- kroner?

Lenke til kommentar

UPS gjorde samme dritet mot meg en gang. Hadde betalt £15 i frakt, men det var ikke påført pakken. Hadde dog riktig fraktbeløp på fakturaen, og jeg hadde bare trengt å sende det inn for å få omregnet dette. Siden butikken som sendte pakken hadde oppgitt en annen verdi på pakken enn hva det stod på fakturaen lot jeg det ligge, men det er en annen historie. Var snakk om at de hadde beregnet frakt til £25 og jeg betalte £15, så det var ikke mange kronene ekstra i toll. Forøvrig var dette for et par med sko, så at DHL beregner din pakke til £35 virker noe høyt. Min ble sendt med vanlig hastighet og kom frem på en uke, vet ikke om Play.com pleier å sende med ekspressfrakt. Da er det ikke så hinsides beløp.

 

Min erfaring med UPS er ihvertfall at de var villige til å gjøre avgiftsberegningen på nytt dersom jeg kunne dokumentere hva jeg betalte i frakt. Hadde forundret meg om DHL hadde stilt seg annerledes.

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Det importgebyret deres er jo et lovlighetsspørsmål i seg selv. I tillegg til gebyr for fortollingen (som alle andre, om enn litt høyere) hadde de et eget "gebyrgebyr" på 300kr eller noe.

 

Iutgangspunktet ville jeg henvendt meg til selger og bedt dem sende en bekreftelse til DHL på at prisen inkluderte frakt. Det er jo i utrgangspunktet selgers feil, men merk at CIF-merking ikke er vanlig, og at det e en grunn til at Tollvesenet sier at de KAN fastsette frakten skjønnsmessig, og ikke at de skal. Vanligvis merkes bare varen med verdi, uavhengig om prisen inkludere frakt eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...