Gå til innhold

Jeg melder meg ut av den norske kirken.


Quote

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husk å melde deg inn i et annet "trossamfunn" (humanetisk forbund eller lignende), hvis ikke vil statskirken fortsatt få penger for deg (medlemskontigenten). Hvis du melder deg inn et annet sted, vil de få pengene istedenfor.

 

Enn hvis man ikke støtter humanetisk forbund?

 

Edit: Må det være en tros-rettet organisasjon?

Endret av kmatis
Lenke til kommentar
Husker med gru tilbake til juleavslutningene på barne- og ungdomsskolen. Det var snakk om tvang, og de som ikke var med (måtte få skriftlig beskjed i fra foreldre) måtte vaske og rydde.
Mine fikk reise hjem de, etter at jeg holdt et helvette inne på lærer værelse da alternativet var at de skulle sitte å jobbe med skole ting mens de andre fikk late seg på harde trebenker. Valget for en annen klassing er jo enkelt da ikke sant? De vil jo heller gjøre ikke noe med jesus propaganda løgnene i ørene enn å sitte på skolen og holde på i flere timer med skole arbeid og det fikk jeg faktisk banket inn i kulehodene på skolen... Skal det være rettferdig så må skolen jammen kunne finne på noe fornuftig til de som ikke vil i kirken også da og ikke "straffe" de som ikke vil i den hersens kirken for å høre en himmellos forkynne gammel overtro til dem... Makan... Men dette var altså skolen anno 2011....
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt uforståelig at man ikke får bot ved medlemsjuks. Det er jo snakk om å snylte til seg penger fra staten..

 

Mine fikk reise hjem de, etter at jeg holdt et helvette inne på lærer værelse da alternativet var at de skulle sitte å jobbe med skole ting mens de andre fikk late seg på harde trebenker. Valget for en annen klassing er jo enkelt da ikke sant? De vil jo heller gjøre ikke noe med jesus propaganda løgnene i ørene enn å sitte på skolen og holde på i flere timer med skole arbeid og det fikk jeg faktisk banket inn i kulehodene på skolen... Skal det være rettferdig så må skolen jammen kunne finne på noe fornuftig til de som ikke vil i kirken også da og ikke "straffe" de som ikke vil i den hersens kirken for å høre en himmellos forkynne gammel overtro til dem... Makan... Men dette var altså skolen anno 2011....

 

Thumbs up!

Endret av Quote
Lenke til kommentar
Hvorfor blir ingen straffet for dette? De burde fått bot hver gang en person som tidligere har meldt seg ut, blir meldt inn igjen.
Ja si det... Mange har til og med dratt DNK for retten, men det har blitt hysjet ned hver jævla gang... så en kan jo begynne å lure her...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke klage eller provosere,

Men lurer bare på hvorfor dere må kalle dere for ateist ?

 

Visst jeg ikke trudde på noe (har ikke helt funnet ut hva jeg trur på) så hadde jeg ikke plassert meg som en person i en gruppe, Jeg ser på ateister som folk som kriger mot kristendomen.

 

Visst man skal koble seg fra all tro , hvorfor kalle seg ateist ? det høres så provoserende ut.

 

Har noen sett den ateist episoden av South Park hvor ateistene ender opp med sine egne religioner og splittes ? ikke akkurat troverdig men det kan jo skje.

 

 

(edit) glemte og legge til hoved grunnen, visst du ikke tror å gud og at det ikke er noe som knytter deg til himmeln . hvorfor bryr du deg så mye om en falsk seremoni , som de du ikke trur på trur på .

Beklager for dårlig skriving , finner ikke brillene mine XP

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

Norge er dessuten blitt så multikulturelt at det har begynt å dukke opp hus for andre trossamfunn f.eks moskeer - som blir veldig godt tatt vare på. Skal vi virkelig sitte og se på at den norske kulturarven forfaller fullstendig og til slutt blir borte?

HVem betaler for alle disse moskeene? Muslimene.

Da kan også de kristne, betale for kirkene.

Lenke til kommentar

Ser det er nevnt tidligere om vår kulturarv, jeg vil bare påpeke at kristendommen robbet dette land for vår fantastiske kultur med sine kristne korstog.

 

Jeg misliker alt som avstammer ifra kristendommen, nylig har det vært nytt år og julefeiring - dette er to klart gode eksempler på hva som ble frarobbet oss.

 

I mine øyne er det ulogisk at vi benytter den gregorianske kalenderen og at vi feirer Jul når vi gjør. Jeg skulle ønske at alle kriste helligdager ble byttet ut og vi ble heller tildelt mere ferie.

Nyttår burde feires ved vintersolverv eller sommersolverv. Den hedenske julen vi feirer nå burde også flyttes til midtvinter som den dengang var i norrøne dager.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Midtvinter

 

Kultur og kulturarv er noe som sannelig utvikler seg, dog vil jeg gjerne hoppe to trinn tilbake slik at vi slipper å ha noe med den horrible Kristendommen å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så det er ikke et alternativ å ikke være medlem av noe? Er det virkelig sånn det fungerer i dette landet? Har ikke tenkt så mye over dette før jeg leste gjennom tråden, så hvordan melder jeg meg ut av statskirken (og ALLE andre organisasjoner/klubber/foreninger som er vanlig å få snik-medlemsskap i)?

 

Du må fylle inn dette skjemaet og sende inn. Utover dette skal man egentlig ikke trenge å melde seg inn i noe annet, men kirken er så sleipe at de lar være å fjerne navnet ditt selvom du er utmeldt. Hvorvidt dette er med overlegg eller latskap vet jeg ikke, men det kan være greit å få det sjekket opp i ettertid om man faktisk fortsatt står oppført.

 

http://www.kirken.no/index.cfm?event=doLink&famId=3173

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke klage eller provosere,

Men lurer bare på hvorfor dere må kalle dere for ateist ?

 

Visst jeg ikke trudde på noe (har ikke helt funnet ut hva jeg trur på) så hadde jeg ikke plassert meg som en person i en gruppe, Jeg ser på ateister som folk som kriger mot kristendomen.

 

Visst man skal koble seg fra all tro , hvorfor kalle seg ateist ? det høres så provoserende ut.

Ateist er en benevnelse som blir brukt på personer som ikke har en gudetro. Der slutter det man har til felles, på papiret i hvert fall.

 

Dersom du en dag velger å ikke tro på noen Gud, så er du i bunn og grunn en ateist uansett hvor mye du ikke har lyst til å tro på det. Enten så er du det, eller så er du det ikke.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke klage eller provosere,

Men lurer bare på hvorfor dere må kalle dere for ateist ?

 

Visst jeg ikke trudde på noe (har ikke helt funnet ut hva jeg trur på) så hadde jeg ikke plassert meg som en person i en gruppe, Jeg ser på ateister som folk som kriger mot kristendomen.

 

Visst man skal koble seg fra all tro , hvorfor kalle seg ateist ? det høres så provoserende ut.

 

Har noen sett den ateist episoden av South Park hvor ateistene ender opp med sine egne religioner og splittes ? ikke akkurat troverdig men det kan jo skje.

 

 

(edit) glemte og legge til hoved grunnen, visst du ikke tror å gud og at det ikke er noe som knytter deg til himmeln . hvorfor bryr du deg så mye om en falsk seremoni , som de du ikke trur på trur på .

Beklager for dårlig skriving , finner ikke brillene mine XP

 

Dette er jeg faktisk helt enig i. I dagens samfunn så er det sånn at man enten er religiøs eller så er man ikke det. Jeg mener at man faktisk ikke trenger noen "merkelapp" for dette. Jeg omtaler ikke meg selv som ateist. Jeg avstår personlig fra alt som har med religion å gjøre, og jeg har heller ikke noe behov for å måtte omtale meg som "ateist" for å poengtere overfor andre hva jeg tror/ikke tror på. Så lenge jeg vet det med med selv kan folk sette meg i hvilken som helst bås de ønsker.

 

Ateist er en benevnelse som blir brukt på personer som ikke har en gudetro. Der slutter det man har til felles, på papiret i hvert fall.

 

Dersom du en dag velger å ikke tro på noen Gud, så er du i bunn og grunn en ateist uansett hvor mye du ikke har lyst til å tro på det. Enten så er du det, eller så er du det ikke.

 

Som nevnt over - dette er kun en bås laget fordi samfunnet er såpass moderne at det er naturlig å sette navn på det.

Lenke til kommentar

Jeg ser på ateister som folk som kriger mot kristendomen.

På grunn av en veldig effektiv propaganda fra kirkens side. På samme måte som enhver amerikaner under den kalde krigen så på kommunister som den gjennfødte satan.

 

Jeg skal ikke klage eller provosere,

Men lurer bare på hvorfor dere må kalle dere for ateist ?

 

Visst jeg ikke trudde på noe (har ikke helt funnet ut hva jeg trur på) så hadde jeg ikke plassert meg som en person i en gruppe, Jeg ser på ateister som folk som kriger mot kristendomen.

 

Visst man skal koble seg fra all tro , hvorfor kalle seg ateist ? det høres så provoserende ut.

 

Har noen sett den ateist episoden av South Park hvor ateistene ender opp med sine egne religioner og splittes ? ikke akkurat troverdig men det kan jo skje.

 

 

(edit) glemte og legge til hoved grunnen, visst du ikke tror å gud og at det ikke er noe som knytter deg til himmeln . hvorfor bryr du deg så mye om en falsk seremoni , som de du ikke trur på trur på .

Beklager for dårlig skriving , finner ikke brillene mine XP

 

Ateist betyr faktisk noe så simpelt som ingen gudstro (a. Det er intet mer, og intet mindre. Desverre har kristendommen, og andre religioner, aktivt jobbet for å sverte de som ikke tror, og dermed er det mange, som du, som forbinder dette med noe negativt, og det å "krige" mot kristendommen.

 

Det å være ateist sier ingenting annet enn at du ikke tror på en gud. Tror du ikke, så er du ateist, enten du vil eller ikke.

 

Men mange ateister, meg inkludert, velger å kjempe mot den offentlige kristendommen. Der kristne bruker sin makt til å tvinge frem lover og regler. Feks så får de statsstøtte for ikke-medlemer, mens alle andre må ha medlemmer. Det brukes tusenvis av kroner på å vedlikeholde kirkebygg som står tomme, eller bare benyttes av 3-4 gammlinger hver gang. Kristen kjemper og mot likestilling, både av homofile, og kvinner.

Abort og forskning er også et område der disse overtroiske ørkengudtilbederne kryper frem fra hulene sine for å kaste stein.

 

Og det gidder ikke vi ateister å sitte å se på, fordi vi vil ikke at vår fremtid skal styres av en 2000år gammel overtro.

 

Dette er jeg faktisk helt enig i. I dagens samfunn så er det sånn at man enten er religiøs eller så er man ikke det. Jeg mener at man faktisk ikke trenger noen "merkelapp" for dette. Jeg omtaler ikke meg selv som ateist. Jeg avstår personlig fra alt som har med religion å gjøre, og jeg har heller ikke noe behov for å måtte omtale meg som "ateist" for å poengtere overfor andre hva jeg tror/ikke tror på. Så lenge jeg vet det med med selv kan folk sette meg i hvilken som helst bås de ønsker.

 

Ateist er utgangspunktet, og alle starter som ateist. Men jeg er enig, ateist burde aldri vært et begrep som var nødvendig. Men siden noen idioter en gang innførte gud, og dermed teisme, så følger a-teisme som en direkte effekt av det. For tro det eller ei, for ikke så veldig lenge siden så var det å ikke tro, helt uhørt ;)

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ateist er utgangspunktet, og alle starter som ateist. Men jeg er enig, ateist burde aldri vært et begrep som var nødvendig. Men siden noen idioter en gang innførte gud, og dermed teisme, så følger a-teisme som en direkte effekt av det.

 

Joda, det er jo sant nok forsåvidt. Er vel mer irritasjon fra min side over folk som absolutt ikke klarer å bruke disse begrepene korrekt. Fåtallet som i det hele tatt forstår hva det innebærer, så jeg har funnet det lettere å bare si at "Nei, jeg er ikke religiøs."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så folk som ikke trur på kristendommen er tvinget til og bruke ateist som ordvalg siden religion skal dele alt i grupper .

 

Visst man tenker over det så er jo Kristendommen sitt egentlige mål og få alle til og tenke det samme (visst man ser på helheten )

 

Tenk all den dritten vi måtte gå gjennom visst alle var kristen. heldigvis på grunn av forskere og fri tenkere så slipper vi dette. nå lever vi i en salat hvor alle tenker forskjellig.

Lenke til kommentar

Joda, det er jo sant nok forsåvidt. Er vel mer irritasjon fra min side over folk som absolutt ikke klarer å bruke disse begrepene korrekt. Fåtallet som i det hele tatt forstår hva det innebærer, så jeg har funnet det lettere å bare si at "Nei, jeg er ikke religiøs."

Ja, det gir ikke så mange spørsmål, og man provoserer ikke disse overtroiske slik om man bare sier ikke religiøs. Og av samme grunn bruker jeg vell gnaske aktivt ateist om meg selv, fordi jeg veit at den skoen trykker hos kristenpakket.

 

Så folk som ikke trur på kristendommen er tvinget til og bruke ateist som ordvalg siden religion skal dele alt i grupper .

 

Visst man tenker over det så er jo Kristendommen sitt egentlige mål og få alle til og tenke det samme (visst man ser på helheten )

 

Tenk all den dritten vi måtte gå gjennom visst alle var kristen. heldigvis på grunn av forskere og fri tenkere så slipper vi dette. nå lever vi i en salat hvor alle tenker forskjellig.

Ja, og ateist er dermed alle de som ikke holder til i den delen av salaten som tror på gud(er). Man kan fremdeles være religiøs, OG ateist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...