Gå til innhold

Jeg melder meg ut av den norske kirken.


Quote

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg slo opp på "ateisme" og hva finner jeg? :(

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Ateisme

Det er vanlig å si at ateisme og teisme er ord som omhandler tro, mens agnostisisme og gnostisisme er ord som omhandler kunnskap. Når det gjelder ateister kan man dele opp dette segmentet i to grupper bestående av agnostiske ateister og gnostiske ateister

 

"gnostiske ateister"

??

Gnostisisme er en retning innenfor bibelsk tradisjon. Her må man fjerne "ateister" eller "gnostisk"

 

"agnostiske ateister"

??

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Posisjoner vedrørende tro om deiteter.

 

Agnostisk ateist (svak ateist): En person som ikke har viten eller mener at man kan ikke vite med sikkerhet om en eller flere guder eksisterer, men har ikke blitt overbevist om at en slik eksisterer.

 

Gnostisk ateist (sterk ateist): En person som mener å ha viten eller mener at det finnes viten som beviselig kan si at en eller flere guder ikke eksisterer.

 

Gnostisisme er viten, teisme er tro. Du kan legge begge foran teisme og få akkurat det samme, men i positiv tro på en eller flere guder.

 

Det hjelper å faktisk undersøke hva man poster er for noe, og spesielt i teistisk sammenheng at man vet hva ordene man bruker betyr. Når det er sagt, jeg ser ikke poster som Rosario skriver (ignorert da jeg er lei av ignorant, bastant og blindt søppel som blir mer eller mindre spammet av personen back navnet), men ble nyskjerrig under dette emnet og trykket "Vis uansett?".

 

Vet ikke hvor mange ganger det har blitt dekket her inne, men gnostisisme og teisme er ikke ord som kun kan brukes mot hverandre, de er i likhet med mange andre ord i språk kompatibel side om side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gnostisisme er viten, teisme er tro. Du kan legge begge foran teisme og få akkurat det samme, men i positiv tro på en eller flere guder.

 

"gnostisisme" <> tro på kunnskap

Man misforstår hva "gnostisisme" er. Gnostisisme kan bli Lucifer og kamp mot de korrupte englene (dette går over hodet på meg, prestene også, det har igenting med ateisme å gjøre) (Kabbalah er gnostisk?)

 

http://en.wikipedia....wiki/Gnosticism

Gnostic systems (particularly the Syrian-Egyptian schools[which?]) are typically marked out by:

  1. The notion of a remote, supreme monadic divinity, source — this figure is known under a variety of names, including "Pleroma" (fullness, totality) and "Bythos" (depth, profundity);
  2. The introduction by emanation of further divine beings known as Aeons, which are nevertheless identifiable as aspects of the God from which they proceeded; the progressive emanations are often conceived metaphorically as a gradual and progressive distancing from the ultimate source, which brings about an instability in the fabric of the divine nature;

"And the Sophia of the Epinoia [...] brought forth. And [...] something came out of her which was imperfect and different from her appearance, because she had created it without her consort. And it was dissimilar to the likeness of its mother, for it has another form.

"And when she saw (the consequences of) her desire, it changed into a form of a lion-faced serpent. And its eyes were like lightning fires which flash. She cast it away from her, outside that place, that no one of the immortal ones might see it, for she had created it in ignorance."

From The Secret Book of John (long version), Nag Hammadi Library, Codex II, trans. Frederik Wisse.[20]

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Kunne ikke være mer enig, og jeg kommer med det godt eksempel til !

 

I min kommune har vi 3 kirker, og hva tror du kommunen gjør? Jo visst faen skal de bygge en ny kirke til 74 millioner kroner !!

 

Jeg blir kvalm bare ved å se tomten.. Som andre her har sagt, privatiser kirker og kristendommen. Når jeg vil spille paintball må jeg betale, når noen skal få "kose" seg i kirken må alle andre betale. Fuck logic !

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"gnostisisme" <> tro på kunnskap

Tull... Det er ikke så enkelt...

 

Man misforstår hva "gnostisisme" er.

Du missforstår hva gnostisisme er. Du vet ikke hva det er for noe...

For å kunne det, så må du ha satt deg ganske godt inn i det. Gnostisisme handler om innsikt.

Det handler om innsikt. Ikke "tro på kunnskap"...

 

 

Gnostisisme kan bli Lucifer og kamp mot de korrupte englene (dette går over hodet på meg, prestene også, det har igenting med ateisme å gjøre) (Kabbalah er gnostisk?)

Gnostisisme "kan ikke bli lucifer"... Gnostisismen er en idetradisjon, som kan beskrive det du nevner på en ganske annerledes måte enn den du er vandt til, men "er det ikke"... Kabala er jødisk gnostisisme/mystisisme. Faktisk veldig interessant må jeg innrømme. Du burde sette deg litt inn i det... Du burde forholde deg til det faktiske også, å unngå å lese om det gjennom konspirasjonstenkning.

 

 

Her: gnosis.org

Les og bli klok...

 

Og her er litt om kabala:

http://www.jewfaq.org/kabbalah.htm

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Jeg slo opp på "ateisme" og hva finner jeg? :(

 

 

 

"gnostiske ateister"

??

Gnostisisme er en retning innenfor bibelsk tradisjon. Her må man fjerne "ateister" eller "gnostisk"

 

"agnostiske ateister"

??

Nei. Det er riktig begge deler. Gnostisk er ikke kun et begrep som brukes om "gnostisismen".

Om man sier gnostisk ateist, så så omtaler man ateister som påstår at man kan vite at Gud ikke finnes.

Agnostiske ateister beskriver mennesker som ikke tror det finnes noen gud men som ikke utelukker noe.

De aller fleste ateister, er agnostiske ateister... De vil si at de ikke tror på Gud, men vil legge til at det ikke er mulig verken å bevise eller motbevise Guds eksistens...

Lenke til kommentar

Kunne ikke være mer enig, og jeg kommer med det godt eksempel til !

 

I min kommune har vi 3 kirker, og hva tror du kommunen gjør? Jo visst faen skal de bygge en ny kirke til 74 millioner kroner !!

 

Jeg blir kvalm bare ved å se tomten.. Som andre her har sagt, privatiser kirker og kristendommen. Når jeg vil spille paintball må jeg betale, når noen skal få "kose" seg i kirken må alle andre betale. Fuck logic !

Dette er trist lesning, virkelig. Jeg skjønner ikke hvorfor det å tro på en person i skyene burde gi lovnader om store mengde penger. Det er som at synske og andre svindlere skal få penger fra staten for å bedrive sin svindel og elendighet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Helt enig med TS!!

 

Personlig ville jeg helt sett at gud selv tok hånd om vedlikeholdet, det er tross alt han de har satt opp disse krikene til.... ;) Men ikke engang det klarer denne usynlige og såkalt allmektige vennen deres... :no:

 

Til før vi andre slipper å betale for fanklubbhusene til jesus til bedre er det. Greit at kommuner overtar flotte bygg, men noen av kirkene er jo så stygge at fuglene flyr opp ned over dem jo, de orker ikke å drite på kirkene engang, så de er det bare å selge de unna, rive dem eller ombygge kirkene til mer fornuftige formål. Jeg kommer IKKE til å savne den infernalske kimingen av ustemte klokker hver jævla søndag eller løgnene som himmel losen klarer å lire av seg hver gang en en nødt til å sitte der å høre på løgnene, det er helt sikkert.

 

Så kan kristne Ola, Kari, Per og Pål og Espen askeladd sitte i disse kirkene med foldede hender og be til den usynlige vennen sin, det er greit for meg så lenge de betaler for klubb huset selv.

 

Og medlems registerne MÅ de snart gjøre noe med, det er for jævlig at man skal havne som medlem et sted man overhodet ikke har noe til overs for uten å selv gjøre en innsats for det... Har selv måttet melde meg ut to ganger av den jukse klubben og nå måtte jeg til overmål melde ut mine to sønner som ikke er døpt i svineriet engang, de har faktisk aldri satt sine ben i en kirke, men allikevel sto de oppført i kirken som medlemmer...! Har nå meldt inn hele familien i HEF for (kanskje...) å slippe å havne som medlem i jukseklubben til jesus... Så får vi se om det hjelper.

 

Vi har en egen desember tradisjon hjemme hos oss nå rett før jul, nemlig å sjekke ut om noen av oss står som medlemmer i kirken... For de melder inn rubb å rake for at norge skal se kristent ut... Kvalmt at dette ikke er stoppet for lenge siden, da kirken får selv SOS rasisme til å virke som amatører i forhold....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Okey :D hade og farvel hasta la vista never come back!

 

Meneh seriøst......du poster et emne bare for å si det? Hvorfor bry oss?

Tja, for å minne flere på at de bør forlate fanklubben til jesus tenker jeg... Utrolig mange som står oppført som kristne som ikke er det og hva er vitsen med det liksom?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okey :D hade og farvel hasta la vista never come back!

 

Meneh seriøst......du poster et emne bare for å si det? Hvorfor bry oss?

Jeg regner med at du er kristen, på måten du svarer?

 

Legg merke til kategorien tråden er postet i. Grunnen til at jeg har skrevet denne tråden, oppsummerte RWS på en fin måte.

Lenke til kommentar

Jeg har selv meldt meg ut av statskirken for flere år siden. Jeg har ingenting imot mennesker som praktiserer kristendommen så lenge jeg personlig slipper å måtte følge det.

 

At du sier kirken bør privatiseres er jo en ting. Veldig kjedelig når det går ut over andre ting i samfunnet som jeg kan være enig i at er mer trengende å bruke penger på. På en annen side så har de norske kirkene vært en del av vår kulturarv i så mange år at jeg syns det ville være trist å se dem forfalle etter så mange år.

 

Norge er dessuten blitt så multikulturelt at det har begynt å dukke opp hus for andre trossamfunn f.eks moskeer - som blir veldig godt tatt vare på. Skal vi virkelig sitte og se på at den norske kulturarven forfaller fullstendig og til slutt blir borte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kulturarv? Tja, ja. Det er ikke tvil i at mange av kirkene faktisk er fine bygg, ikke minst stavkirkene. Men jeg blir irritert når det viser seg at man har fire kirker i min kommune, hvor det bor 1500 mennesker. Samme kommune hvor man har kuttet kraftig i antall barnehager og skoler. For 10 år siden var det fire barnehager, tre barneskoler, én ungdomsskole. Nå er det én offentlig barnehage igjen, og én skole som har 1. til 10. klasse.

 

Når kommunen må sende barna i buss 50 minutter per vei for at de skal lære å svømme, og samtidig snakker høyt om å pøse på med penger til kirkene som knapt nok noen bruker - da blir jeg irritert.

 

Kultur endrer seg stadig. Jeg tror det er 3% av den norske befolkningen som går i kirken hver helg.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Husk å melde deg inn i et annet "trossamfunn" (humanetisk forbund eller lignende), hvis ikke vil statskirken fortsatt få penger for deg (medlemskontigenten). Hvis du melder deg inn et annet sted, vil de få pengene istedenfor.

Så det er ikke et alternativ å ikke være medlem av noe? Er det virkelig sånn det fungerer i dette landet? Har ikke tenkt så mye over dette før jeg leste gjennom tråden, så hvordan melder jeg meg ut av statskirken (og ALLE andre organisasjoner/klubber/foreninger som er vanlig å få snik-medlemsskap i)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg tror det er 3% av den norske befolkningen som går i kirken hver helg.
10% av basøket står jule avsluttningen av skolene for... det sier jo litt hvor lite disse såkalte "kuturarvene" blir brukt... Som det ble sagt, kultur utvikler seg, noe blir borte og noe kommer til og det skulle da bare mangle nå som verden her blitt så liten.... Snart på tide å fjerne landegrensene også tenker jeg og begynne å tenke på hverandre som terra borgere isteden... men det er en stund til da, jeg skjønner det.. :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...