Gå til innhold

overgang til mer avansert distro


BSP

Anbefalte innlegg

Hei

 

Oppgraderte nylig maskinen fra ubuntu 10.04 til 12.10. Som dere ser har jeg brukt ubuntu en god del år, men denne oppsettingen var utrolig skuffende! Maskinen fryser i et sett, har prøvd å venne meg til brukergrensesnittet, men det er for tregt toll at jeg syntes det er noe å rope hurra for. Syntes generelt at hele systemet for tregere en før som jeg har oppgradert hardwaren betraktelig.

 

Det jeg nå luer på er om jeg rett og slett skal gå for en annen distro. Føler jeg kan en del basic i linux og har tross alt brukt det som eneste OS i 4 år. Så noe jeg kan lære mer av føler jeg meg klar for. Har lest men opp på Arch- linux og syntes filosofien deres høres fin ut. Spørsmålene mine er:

 

1. Om noen andre hatt opplevd nyeste ubuntu som håpløs, teig og ustabil. Hva har en så god distro gjort?

 

2. Hvordan vil en overgang til Arch være. Jeg ønsker meg et system som funker til det jeg driver med, og som kan være stabilt. Det er jo bleeding edge, vil det også si at man må fikse masse etter hver oppdatering? Og vil aftershot pro (tidligere bibble5) Fungere? veldig viktig program for meg? Noen andre ting jeg må tenke på, eller er det en god distro når jeg har først installert det?

 

3. Eller er det noen andre anbefalte distribusjoner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du syntes maskinen ble treg med Ubuntu 12.10 så lurer jeg på hvilken harware du har.

Jeg har en gammel bærbar(Dell 1720) som hadde windows Vista før, den er kjapp med 12.04 installert.

Har også 12.04 på en Samsung Netbook med Intel Atom prosessor, går ikke like kjapt på den. Men det ble bedre enn med Windows 7 som var på den fra før.

Lenke til kommentar

Hvis du syntes maskinen ble treg med Ubuntu 12.10 så lurer jeg på hvilken harware du har.

Jeg har en gammel bærbar(Dell 1720) som hadde windows Vista før, den er kjapp med 12.04 installert.

Har også 12.04 på en Samsung Netbook med Intel Atom prosessor, går ikke like kjapt på den. Men det ble bedre enn med Windows 7 som var på den fra før.

 

Gikk fra et oppsett med AMD AM2 2,2GHz to kjerner, 2GB RAM, gigabyte hovedkort med integrert skjermkort og samsung snurredisk til AMD 3,8GHz firekjerner, 8GB RAM, kasus hovdkort med integrert skjermkort og samsung ssd. Kan presisere at oppstarten er mye raskere nå, det samme med oppstart av programmer, men systemet oppfattes tregere i menyer og i bruk, og det er det som irriterer meg mest.

 

Kan hende jeg forventet for mye punch av den nye hardwaren, men syntes jeg kan forvente litt også.

 

En annen ting jeg har opplevd med 12.10 er at det er få valg i" kontrollpanel" mye mindre man kan endre på. Virket som mange menyer mangler.

 

Debian ser spennende ut. litt som ubuntu med mindre stæsj.. Men raskere og mer mulighet til å tilpasse selv?

Endret av BSP
Lenke til kommentar

En annen ting jeg har opplevd med 12.10 er at det er få valg i" kontrollpanel" mye mindre man kan endre på. Virket som mange menyer mangler.

Dette styres av desktop-miljøet du kjører (heretter DE, desktop environment). Dette lar seg lett løse på ubuntu ved å installere noe annet. Tips: KDE (apt-get install kubuntu-desktop).

 

Debian ser spennende ut. litt som ubuntu med mindre stæsj.. Men raskere og mer mulighet til å tilpasse selv?

Nja, Ubuntu bør være like fleksibel, men de har litt annen release policy.

 

Ubuntu er ikke så hard på å nekte tilpasninger, men en del valg er allerede gjort for deg, i motsetning til for eksempel Arch. Arch kan ikke gjøre noe mer enn Ubuntu, men bruker andre veier på å nå målet.

 

Jeg tror det du er ute etter er å bytte DE, ikke distro.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva den generelle oppfatningen er. Min oppfatning er. Systemd er en katastrofe - ikke på grunn av hva det prøver på (i bunn og grunn anyways, nemlig å erstatte/utbedre sysv init), men på hvordan det er implementert. Merge med udev som hard dependency, binary logging, linux-only features. Listen blir lang.

 

Hjelper ikke at Poettering er max asshat om det.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke prøvd Ubuntu 12.10 enda, men erfaringsmessig kan ikke-LTS-versjonene være litt kjipe i starten/noen måneder etter release. 12.10 er bare en måned gammel, så det kan fremdeles være rusk i den.

Jeg er veldig fornøyd med 12.04 LTS. Kjapp, stabil og den er fremdeles ganske ny til å være LTS. Jeg blir nok værende på den til neste LTS kommer (14.04), eventuelt til 13.10 hvis jeg begynner å gå lei gamle pakker.

 

Men Unity er ikke like mangfoldig som Gnome 2, det har du helt rett i. Heldigvis plager det meg ikke i det daglige. For meg er det viktigere at det er oversiktlig og bare fungerer hver dag. Jeg har gått litt lei av å fikle og hacke rundt med all slags tjafs.

Lenke til kommentar

Debian ser spennende ut. litt som ubuntu med mindre stæsj.. Men raskere og mer mulighet til å tilpasse selv?

 

Jeg har byttet mellom Ubuntu og Debain i løpet av årene og bruker Debian (XFCE) på laptoppen her nå og er stort sett fornøyd, men Xubuntu (XFCE der også) er det ikke noe galt med. PPA'ene er et stort pluss.

 

..det er i hovedsak XFCE som gjør at det blir "mindre stasj"; ikke en distro vs. distro ting egentlig altså. Unity er 100% uaktuelt for min del.

Endret av nostdal.org
Lenke til kommentar

I forhold til førsteposten her så tenker jeg kanskje at oppgraderingen har gått dårlig. Prøv å opprette en ny bruker for å se at ikke gamle configfiler i home-mappa forvirrer for mye. Husk at fra 10.04 til 12.10 er det både byttet fra GTK2 til GTK3 og fra Gnome til Unity.

 

Personlig har jeg blitt komfortabel med Unity grensesnittet etter overgangen fra Gnome2, men jeg skjønner at det ikke er noe for enhver smak. Men å slite med både overgangen fra det gode gamle samtidig som du er plaget med ytelse og stabilitetsproblemer vil jeg tro er mer enn bare litt irriterende ;)

 

edit: I forhold til anbefaling av annen distro vil jeg tro at det er lettest å holde seg til debian-baserte distroer. Det er i alle fall min erfaring, da syntakser og mappestrukturer stort sett er konsekvent.

Endret av Melfacion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...