Gå til innhold

Guide: Slik får du bedre lyd fra TV-en din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dyrt? Gode høyttalere har man glede av i mange år og den årlige kostnaden er lav i forhold til det meste man kan kjøpe eller foreta seg. Hvis musikk og musikkproduksjon betyr mye for meg er det vel ikke så rart at jeg ønsker god lyd?

 

Poenget er at mange går mere på pris en på kvalitet.

og tror at de får gode høyttalere hvis de betaler mange hundre tusen , men de hadde klart seg god med noen til noen tital tusen

 

Slike dyre høyttalere er jo heller ikke beregnet til hemme bruk.

jeg er redd for at mange betaler mye bare for kunne spille høyt for da kreves det en del av høyaltrene.

Noen betaler ganske mye bare for å få høytaldere lagt av rett materiale.

spørmålet er om de kan forsvare kvaliteten på den musikken de ønsker å spille

MP3 på kostbare høyttalere er bortkastede penger

Lenke til kommentar

Poenget er at mange går mere på pris en på kvalitet.

og tror at de får gode høyttalere hvis de betaler mange hundre tusen , men de hadde klart seg god med noen til noen tital tusen

 

Slike dyre høyttalere er jo heller ikke beregnet til hemme bruk.

jeg er redd for at mange betaler mye bare for kunne spille høyt for da kreves det en del av høyaltrene.

Noen betaler ganske mye bare for å få høytaldere lagt av rett materiale.

spørmålet er om de kan forsvare kvaliteten på den musikken de ønsker å spille

MP3 på kostbare høyttalere er bortkastede penger

 

Dyre høyttalere er ikke for å kunne spille høyt. Det er for kvalitet, samt også muligheten for å spille høyt MED kvalitet. Men for det meste å ha god lyd på normalt volum.

 

De som kjøper for å spille høyt kjøper dritt som Cerwin Vega som er billig.

 

Som de sier de som tester så får man en høyttaler til 20 tusen, så er det 80% av lyden til 20% av prisen av en høyttaller til 100.000,-. Fra ca 20 tusen og oppover så stiger prisen kjapt for relativt liten forbedring i lyden. Men de som tror det ikke er en grunn til at høyttaler koster mye, og man ikke får igjen lyd for dem, så tar de feil.

 

Gikk selv i fjor fra høyttalere fra 18 tusen til 38 tusen, og forskjellen i kvalitet var enorm, selv om jeg med de gamle kunne spille mye høyere hvis jeg ønsket det. Den største forskjellen er kontroll i bass området på normale og lave lyttenivåer. Forskjellen er faktisk bass og ikke bass.

Lenke til kommentar

Elkjøp og mange andre har jo basert businessen sin på det prinsippet der.

 

Syntes man Elkjøp har dyre høyttallere så har man dårlig råd. Ingen av de normale utvalget de har i butikkene er dyrt. Som regel er det billig skrap, utenom en og annen Klipsch høyttaller. For å ikke snakke om de 2000,- anleggene så altfor mange kjøper.

 

Men man kan bestille kvalitetshøyttallere også, og de matcher som regel prisene til andre.

Lenke til kommentar

Dyre høyttalere er ikke for å kunne spille høyt. Det er for kvalitet, samt også muligheten for å spille høyt MED kvalitet. Men for det meste å ha god lyd på normalt volum.

 

De som kjøper for å spille høyt kjøper dritt som Cerwin Vega som er billig.

 

Som de sier de som tester så får man en høyttaler til 20 tusen, så er det 80% av lyden til 20% av prisen av en høyttaller til 100.000,-. Fra ca 20 tusen og oppover så stiger prisen kjapt for relativt liten forbedring i lyden. Men de som tror det ikke er en grunn til at høyttaler koster mye, og man ikke får igjen lyd for dem, så tar de feil.

 

Gikk selv i fjor fra høyttalere fra 18 tusen til 38 tusen, og forskjellen i kvalitet var enorm, selv om jeg med de gamle kunne spille mye høyere hvis jeg ønsket det. Den største forskjellen er kontroll i bass området på normale og lave lyttenivåer. Forskjellen er faktisk bass og ikke bass.

 

nå gir mange av de "dyre" høyaltrene såpass kraftig effekt at jeg forstår ikke hel hvorfor man vil ha konserthøyttalere hjemme .

Det kan umulig gi god lyd ?

 

problemet med slike ting er at man betaler "ulovlig mye " bare for designet slik at man må opp i en høy prisklasse

 

jeg har løst til å sammenligne det med de som metaller for en ekstrem rask nettlinje bare for å få høy nok opplastingshastighet

Nå må jeg også si at høyttalere som koster mange tusen pr stykk regner jeg som dyrt. er det 10 tusen så regner ejg det for veldig dyrt

lyden er ikke verd så mye med tanke på kilden.

Lenke til kommentar

 

 

nå gir mange av de "dyre" høyaltrene såpass kraftig effekt at jeg forstår ikke hel hvorfor man vil ha konserthøyttalere hjemme .

Det kan umulig gi god lyd ?

 

problemet med slike ting er at man betaler "ulovlig mye " bare for designet slik at man må opp i en høy prisklasse

 

jeg har løst til å sammenligne det med de som metaller for en ekstrem rask nettlinje bare for å få høy nok opplastingshastighet

Nå må jeg også si at høyttalere som koster mange tusen pr stykk regner jeg som dyrt. er det 10 tusen så regner ejg det for veldig dyrt

lyden er ikke verd så mye med tanke på kilden.

 

Verken 10k eller 300k er dyrt for høyttalere dersom produktet tilsvarer prisen. Det er en investering for 20 år. Høyttalere til 300k koster drøye 41 kr per dag i 20 år. Jeg vet om mange som bruker mer enn 100 kr hver dag på lunsj fordi de ikke gidder å lage en matpakke. Det er snakk om å prioritere.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke sikker på om der faktisk har forstått hele poenget mit

Men de er snakk om betale for dyre høyttalere og så bare bruke dem til spille av MP3 filer

Eller digital musikk fra "komprimerte" CDer o.s.v

 

Altså der utgangspunktet er dårligere en det man kan forsvare med slike høyttalere.

Det var en gang , i en tråd her på forumet ganske sterke meninger om at dagens musikk er av dårlig kvalitet lydmessig

da ser jeg ikke vitse med dyre høyttalere .

 

Argumentet med at man kjøper dem for å ha dem i 20 år kjøper jeg heller ikke for etter 5 år er det komme noe som er nytt , som man sikker vil ha i stedet.

 

Mye av dette dreier seg om leve trua , at man tro at man hører forskjell på et anlegg til 200 tusen for 10 år siden og et til 10 tusen fra dette året når man spiller cder. slike forskjeller er egentlig bare målbare med spesialverktøy.

Da blir dette bare ens lags penis forlenger

Lenke til kommentar

Og jeg som ser på Soundbars etc., men klarer ikke bestemme meg, da de fleste tester er så gamle, og de testene jeg finner motsier hverandre.Trenger noe lite og snertent til TVen, som faktisk kan brukes til film titting.

 

Kjøpte Samsung HT E8200 til min Samsung 55ES8005, og er fornøyd. Gir ikke den feteste lyden, men fyldig og god lyd på både film, TV-programmer og musikk. Tar ikke stor plass, og har et fint design. Anbefales!

Lenke til kommentar

nå gir mange av de "dyre" høyaltrene såpass kraftig effekt at jeg forstår ikke hel hvorfor man vil ha konserthøyttalere hjemme .

Det kan umulig gi god lyd ?

 

problemet med slike ting er at man betaler "ulovlig mye " bare for designet slik at man må opp i en høy prisklasse

 

Nå er ikke dyre høyttalere det samme som konsert høyttallere. De som brukes på konsert er som regel noe helt annet.

 

Men grunnen til at de er dyre er som jeg sa at de har god kontroll samme hvilket volum, sammen med forsterker av god kvalitet. Når man da spille høyt, og kanskje altfor høyt, så lager de fortsatt god lyd. Der hvor billigere høyttalere og forsterkere vil starte å forvrenge mye, og det vil skjære i ørene når det blir for høyt. Så vil ikke kvalitetskomponenter gjøre det samme. De vil bare få deg til å spille enda høyere.

 

Du kan enkelt gjøre en sammenligning på hva forskjellen vil være hvis du tester med de 2 følgende sangene: "Staal - Ein Annan Mann" og "Metallica - Cyanide". Begge disse skal nå være tilgjenglig på Spotify osv. Førstnevnte er laget for å ha så god lyd som mulig. Mens sistnevnte har de forvrengt for å få til å høres så høy som mulig ut. Noter deg på hvilket volum det begynner å svi i ørene, så vil du oppdage at Metallicaen starter på ett nokså lavt volum.

 

Forvrengning er det samme som forandring på lyden. Høyttalere er den komponenten som forvrenger mest, og koster mest å få lavest forvrengning på. Det er en grunn til at de ikke oppgir hvor mye de forvrenger. Dette oppgis alltid ved målingene til forsterkere osv. Forvrengningen måler hvor mye signalet som kommer inn forandrer seg før det kommer ut av forsterkeren igjen. Gode forsterkere er som regel oppgitt effektene sine med 0.003% til 0.1%. Hvis du da kikker på typiske Elkjøp anlegg som skryter av mye Watt, f.eks. både PC-anlegg og standard hjemmekinoanlegg. Sony oppga at deres 5.1 anlegg ga 1200 W for noen år siden. Dette var målt ved hele 10% forvregning. Det er ekstremt. Da er det ikke mye god lyd igjen.

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det så er mange så kravstore at de må ha "spesial laget" høyttalere for en bestem type musikk( rokk,klassisk , jaz, popp o.s.v)

For meg høres det ut som man vil modifisere lyden slik at den blir lit kunstig , men bedre.

i tillegg komme de som ønsker å blåse ut vegen med kraftig lyd , speilt med bassen

 

Min erfaring ( som ikke er så veldig mye ) er at alt for mange skal overdrive bassen.

Er det det man betaler så mye for.

Greit nok at man ønsker at den skal høres riktig ut men når bassen overdriver alt annet så blir det ikke god lyd

 

Alt dett skal man altså betale ekstra for.?

jeg har i hvertfall sett at der man sameligner anlegg med og uten eget basselement ( jeg vet ikke om det finnes som 4.0 , bare som 4.1) så har basselementet veldig stor betydning for prisen på anlegger.

 

 

I dag trenger man ikke å betale så mye for et god anlegg , selv om mange mener det motsatte

For meg blir det som å ha en sportsbil for å kjøre fort der fortsgrennsen forsatt ligger på 60-80 km/t

 

Man betaler ekstra for at anlegg man ikke for utnytte det fulle potensiale av

Lenke til kommentar

jeg har ikke det inntrykket .

Der er det viktigste å ha trøkk.

 

Uansett så lurer jeg på hvorfor så mange vil betale så mye for anlegg når det ikke kan rettferdiggjøre lyskilden ?

man vil ikke få noe bedre lyd ved å spille Cder på slike kostbare anlegg

 

Derimot så kan det hende at man tjener noe på spille LP

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

De som er ute etter for mye bass i musikken, kjøper ikke dyre høyttalere, de kjøper Cerwin Vega og lignende som er nokså billige, og komplett ubruklige på annet enn dunk dunk musikk.

 

De som kjøper dyre høyttalere gjør det for å få så korrekt musikk som mulig, samme hvilken sjanger.

 

1. Dyp jevn bassrespons er sentralt for kvalitet av ett høyttaler oppsett.

2. Man trenger ikke høyttalere i prisklassen du skisserer for å få "korrekt musikk", det er unødvendig å bruke så mye. Det finnes oppsett der det er meningsfyllt å bruke så mye, men da snakker man om andre behov, feks behov for svært høye lydtrykk.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skrev ingenting om dyp jevn bassrespons. Jeg skrev "mye", det er stor forskjell på det.

 

Korrekt musikkk kommer mye ann på hva man mener. Å gjengi hele lydspektret uten særlig forvregning koster faktisk penger, selv om man kan komme meget nær med lite penger. Skal man ha jevn respons fra 20 Hz-20 KHz så krever det enormt, og selv ikke anlegg i million klassen klarer det.

 

Og til Elgen, hvorfor lyder ikke CDer bedre fra ett bedre anlegg? Dyrere anlegg har bedre DACer enn billigere. Det er ikke bare bare å omgjøre 0 og 1 til en sinuskurve. Det krever litt, selv om de fores med samme signal som ligger på CD-platen.

Lenke til kommentar

Jeg skrev ingenting om dyp jevn bassrespons. Jeg skrev "mye", det er stor forskjell på det.

 

Korrekt musikkk kommer mye ann på hva man mener. Å gjengi hele lydspektret uten særlig forvregning koster faktisk penger, selv om man kan komme meget nær med lite penger. Skal man ha jevn respons fra 20 Hz-20 KHz så krever det enormt, og selv ikke anlegg i million klassen klarer det.

 

Og til Elgen, hvorfor lyder ikke CDer bedre fra ett bedre anlegg? Dyrere anlegg har bedre DACer enn billigere. Det er ikke bare bare å omgjøre 0 og 1 til en sinuskurve. Det krever litt, selv om de fores med samme signal som ligger på CD-platen.

 

Selv om høyttalere er vanskelig, og man ikke får perfekt lyd med ett anlegg i millionklassen, så får man heller ikke bedre lyd med ett anlegg i millionklassen, man trenger ikke å bruke så mye for å få ett anlegg som er i øverste nivå av hva som man kan oppnå i praksis.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...