Gå til innhold

Guide: Slik får du bedre lyd fra TV-en din


Anbefalte innlegg

Hvis dette skal være en guide bør den inneholde korrekt informasjon. S/pdif er ikke optisk, og er heller ikke minst brukt sammenlignet med Toslink. Dette fordi Toslink ikke kan overføre hd lyd med høyere bitrate som Dolby Digital Plus, TrueHD, and DTS HD.

Mener du en DVD/ BD med test film for stille inn skjermen eller en kalibrator ?

 

for spille av en test film så må man uansett ha en avspiller i tillegg

 

Ja, man trenger da en av spiller. Det er ingen måte å få stilt inn TVen korrekt utenom. Man kan selvfølgelig bruke øynene. Men de juger som regel når man ikke har noen referansepunkter som en plate vil gi.

 

Det enkleste etter min oppfatning er å ha en receiver som tar inn flere HDMI-kilder med lyd og bilde og deretter sender en HDMI-kabel ut med bilde til tv'en.

 

Da trenger man ikke Audio Return Channel i noen av delene. Det eneste som trengs er en HDMI-utgang fra alle kildene man bruker.

 

Funker med nyere tv-bokser som har HDMI-utgang, Playstation 3, Boxee Box, pc og alt mulig annet.

 

Hva med de som bruker Rikt-TV uten dekoder, og lar TVen ta seg av dekodingen?

Ellers er jeg helt enig med deg.

 

Hvis dette skal være en guide bør den inneholde korrekt informasjon. S/pdif er ikke optisk, og er heller ikke minst brukt sammenlignet med Toslink. Dette fordi Toslink ikke kan overføre hd lyd med høyere bitrate som Dolby Digital Plus, TrueHD, and DTS HD.

 

Denne omhandler lyd fra TV. Ingen TVer meg bekjent støtter formatene du nevner. S/Pdif er overføringsprotokollen som bruker. Og overføres enten via Coax, Toslink eller HDMI. Formatene som den støtter er PCM stereo, Dolby Digital og DTS.

 

Har man ett surround anlegg, f.eks billige typer som ikke har HDMI inn, eller for få innganger. Så kan mange bruke TVen som koblingspunkt og kjøre ned enten med ARC eller Optisk. Men her er fallgruven som mange ikke leser seg frem til i manualen. Så å si ingen TVer støtter routing av surround, altså ekte 5.1 lyd. De støtter dette fra den internte tuneren, men ikke via HDMI inn. Dermed får de som bruker denne løsningen kun stereo fra TVen, som ekstern surround receiver omgjør til "surround" igjen. Ingen god løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siden de første flatskjermene begynte å dukke opp, har lydgjengivelsen til mange av disse vært et problem. Jo flatere skjerm – jo flatere lyd.
Det er mulig at ting har forandret seg siden jeg lærte det, men sist jeg sjekket så betød flatt at alle punkter i skjermflaten befinner seg på samme plan, og kan dermed matematisk beskrives ved følgende ligning: ax + by + cz +d = 0. Selv den gamle CRT-TVen til foreldrene mine har en flat skjermflate. Jeg har til gode å se en plasma- eller LCD-TV som ikke er flat, og TVene jeg så på butikk senest for tre timer siden er akkurat "like flate" som de som kom på slutten av 90-tallet. Hvis det er derimot dybden dere sikter til, så er det en god idé å bruke riktig fysisk betegnelse. Endret av efikkan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ganske selvforklarende ja, men hvilken kobling gir best lyd? Er hdmi overlegen optisk kabel?
Det har ytterst lite å si hvilken av disse grensesnittene du bruker. Det viktigste er hva de er koblet til. Det kan faktisk hende at DA-konverteren i Bluray spilleren er best i oppsettet ditt, og derfor ikke trenger HDMI eller SPDIF.

 

Gjelder det samme mellom PS3 og Denon AVR-1912? Var under inntrykket at hdmi 1.4 var 'bedre' enn optisk, men skal ikke si meg sikker på noe...

Lenke til kommentar

Denne omhandler lyd fra TV. Ingen TVer meg bekjent støtter formatene du nevner. S/Pdif er overføringsprotokollen som bruker. Og overføres enten via Coax, Toslink eller HDMI. Formatene som den støtter er PCM stereo, Dolby Digital og DTS.

 

 

Ser vi på samme guide? Hele guiden dreier seg om hvordan få bedre lyd fra tv ved å koble til eksternt utstyr og ikke hvordan lyden blir bedre på tvens egne høytalere. Da dreier det seg jo ikke om at tv skal dekode lydsignalene. Mitt poeng var at optisk har begrensninger som ikke coax s/pdif har og ja s/pdif er en protokoll mens den i guiden bare omtales som en tilkobling, s/pdif. Det er det som brukes på merkingen av coax s/pdif og det er denne de omtaler som optisk og lite brukt. Coax s/pdif er strømsignaler og ikke optiske signaler som toslink.

Lenke til kommentar

Denne omhandler lyd fra TV. Ingen TVer meg bekjent støtter formatene du nevner. S/Pdif er overføringsprotokollen som bruker. Og overføres enten via Coax, Toslink eller HDMI. Formatene som den støtter er PCM stereo, Dolby Digital og DTS.

 

 

Ser vi på samme guide? Hele guiden dreier seg om hvordan få bedre lyd fra tv ved å koble til eksternt utstyr og ikke hvordan lyden blir bedre på tvens egne høytalere. Da dreier det seg jo ikke om at tv skal dekode lydsignalene. Mitt poeng var at optisk har begrensninger som ikke coax s/pdif har og ja s/pdif er en protokoll mens den i guiden bare omtales som en tilkobling, s/pdif. Det er det som brukes på merkingen av coax s/pdif og det er denne de omtaler som optisk og lite brukt. Coax s/pdif er strømsignaler og ikke optiske signaler som toslink.

 

Slik jeg leste det, så er det Coax de nevner som lite brukt som S/Pdif utgang på TVer, som er korrekt.

 

Hvilke begrensninger har optisk vs coax? De overfører akuratt det samme signalene.

 

Slik jeg ser det så er eneste fordel med coax at man slipper omgjøringen fra elektrisk til optisk signal i hver ende. Fordelen med optisk er at man får ett galvanisk skille mellom TV og forsterker. Noe som kan være meget positivt hvis en antennekabel inn i huset tar med seg støy via skjermen. Noe som skjer altfor ofte.

 

Gjelder det samme mellom PS3 og Denon AVR-1912? Var under inntrykket at hdmi 1.4 var 'bedre' enn optisk, men skal ikke si meg sikker på noe...

 

PS3, eller hvilken som helst annen Blu-ray spiller som kobles til en HDMI forsterker med HDMI 1.3 eller bedre, vil alltid HDMI være overlegent, fordi dette også takler å bruke HD lyd, altså DTS Master og Dolby True HD. Og det er en enorm oppgradering fra Dolby Digital og DTS.

Lenke til kommentar

Neste artikkel blir. Guide: Slik finner du av-/på-knappen på PC-en.

 

Utrolig fordummende artikkel. Hvem er den ment for? Hva med å skrive at man trenger en DAC / D/A-konverter, nei det er jo bedre å skrive at man trenger enn liten boks som gjør jobben. Omtrent som å trenge en kartong med hvit veske som kommer fra kyr isteden for rett og slett trenge en liter melk.

 

"Hei butikkdame. Jeg skal ha litt sånn hvit veske som kommer fra store brune dyr som sier mø."

 

.

Endret av BadCat
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette blir for dumt, spesielt når man tenker på hvordan kvaliteten og nivået på hardware var tidligere. Her har man, som flere ganger tidligere, skrevet en artikkel som kan sendes direkte til desken hos vg.no. Skrives den først i tabloidform, trengs det ingen konvertering før den sendes.

 

Man må vel bare finne seg i at hardware har blitt kommersialisert og at man må besøke utenlandske nettsider for å finne artikler med en viss kvalitet og som tar leseren på alvor.

Endret av enl
Lenke til kommentar

Jeg føler det er passende å sitere denne fra QDB:

 

Fin kommentar :)

 

Det enkleste etter min oppfatning er å ha en receiver som tar inn flere HDMI-kilder med lyd og bilde og deretter sender en HDMI-kabel ut med bilde til tv'en.

 

Da trenger man ikke Audio Return Channel i noen av delene. Det eneste som trengs er en HDMI-utgang fra alle kildene man bruker.

 

Funker med nyere tv-bokser som har HDMI-utgang, Playstation 3, Boxee Box, pc og alt mulig annet.

 

Det trengs ARC for å få dette til å virke, hvis ikke må du ha optisk kabel fra TV til receiver.

 

Hvis Tven din kun er spillmaskin går det slik du sier, men de fleste bruker faktisk TV til å se TV-programmer på.

Lenke til kommentar

Hva med å skrive at man trenger en DAC / D/A-konverter, nei det er jo bedre å skrive at man trenger enn liten boks som gjør jobben.

 

Hvis du leser litt nøyere så startet han med å snakke om en konverter fra optisk til coax, og der er ingen DAC, kun en ren omformer. Men de kunne nevnt når de kom til den analoge konverteren at det heter DAC ja.

Lenke til kommentar

Kanskje det gjennomsnittlige nivået til brukeren Hardware.no er blitt dårligere.

Det er nok derfor kvaliteten på artiklene og så har gått ned

 

Hvis man legger seg på det nivået så burde man også ta seg tid til å forklare de forskjellige forkortelsen og uttrykkene som brukes

Selv har jeg ikke hørt om ARC i forbindelse med tilkoblinger og lyd

Det enste jeg innbiller meg er det kan være et lyd-format eller konverteringsprogram.

 

Da må man gjøre det skikkelig og forklare de forskeligge uttrykkene samtidig som man også tar for seg koblingen entusiastene bruker.

Med andre ord en ganske omfattende artikkel.

 

Men det her jo artikkelforfatteren ikke tid til

Lenke til kommentar

Jeg syntes han forklarte det ok i artikkelen. Han skrev ARC (Audio Return Channel), samt litt mer.

Men det hadde vel kanskje blitt enda mer bråk fra verdensmesterene her inne om de hadde forklar i detalje på alt også.

 

Det er mange som får nytte av slike artikler, selv om enkelte kan alt de skriver. Det er jo alltid en newbie som begynner å bruke HW og trenger infoen.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis du leser litt nøyere så startet han med å snakke om en konverter fra optisk til coax, og der er ingen DAC, kun en ren omformer. Men de kunne nevnt når de kom til den analoge konverteren at det heter DAC ja.

 

Jeg kommenterte kun dette og det ER en DAC.

 

"Har du en gammel stereoforsterker, eller et eldre stereoanlegg som ikke har noen digital inngang, er det fortsatt mulig å koble til fra den digitale utgangen på TV-en. Det du trenger da, er en annen liten boks som konverterer fra digitalt til analogt."

 

Vi trenger virkelig ikke fordumming av oppegående mennesker som så farer ut for å kjøpe "en liten boks som gjør ditt og datt."

 

Vi er en måned unna 2013 hvor "What is a DAC" eller "wiki DAC" i Google er noen tastetrykk unna.

 

Det er ikke veldig vanskelig å skrive DAC med en lenke til en forklaring direkte på ordet. Isteden skrives artikkelen som om leseren er tilbakestående.

 

Og hva er dette med at det må være gammelt stereoforsterler ikke har digital inngang? Nye stereoforsterkere har som regel ikke digital inngang da denne sitter i nettverksspilleren eller i en dedikert DAC. Produsentene ønsker ikke å kompromisse lydkvaliteten eller fordyre forsterkeren ved å integrere en rimelig DAC rett i forsterkeren.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå må en del av poenget med en artikkel være at det ikke skal være for vanskelig å finne ut av "fremmed ordene / forkortelsene" .

Da er det en fordel at de er tatt med som en notis , inne i artikkelen , slik mange gjør

Nå er det heller ikke noe galt i at man selv søker forklringen.

 

Likevel så hender det lit for ofte det ordet eller forkortelsen man leter etter har alt for mange forklaringer .

Da vil det hel virke forstyrrende på artikkelen

Og det er vel ikke meningen

Lenke til kommentar

Med den argumentasjonen må de isåfall forenkle de fleste artikler ned til grønsak-nivå tilpasset de som ikke vet forskjell på PC-en, skjem, "boksen", harddisk og chassi. I tillegg må man ta stilling til de som ikke vet forskjell på USB-port og LAN-port og kjører USB-pluggen rett i nettverksporten.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...