Gå til innhold

canon eos 6D vs 5D mkII


Anbefalte innlegg

størrelse eller vekt har ikke så mye og si for meg, jeg vil ha best mulig bildekvalitet. jeg har aldri prøvd et L objektiv før, jeg har kun hatt kit objektiv.

men f/2.8 må da være bedre enn f/4 IS, visst jeg tar bilde i dårligere lys, men midt på dagen så er det vell kanskje ikke noe forskjell blandt disse objektivene?

 

Mer er ikke alltid bedre. 70-200 F/4 IS skal være en god del skarpere enn 70-200 F/2,8. Til og med F/4 uten IS skal være skarpere enn F/2,8 mener jeg å ha lest ett sted. 2,8 versjonen finnes i totalt 3 forskjellige versjoner.

 

Tviler på at det er noe feil med kameraet ditt. Behold 60D kjøp bra optikk i stedet.

Et tips til: Slutt å bruk UV filter. Bruk heller solblender som beskyttelse i stedet. Hvis UV filteret knuser kan glassplintene skade frontelementet enda mer enn det et fall uten UV filter kunne gjort. Her kommer det selvfølgelig an på underlaget du mister det på, men frontelementet er uansett sikkert 1cm tykt. UV filteret er kanskje bare 1 eller 2mm tykt. Det er en illusjon og et salgstriks at UV filter beskytter objektivet mot fall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville valgt 6D pga autofokus og fordi nye kameraer slik som dette har større sjanse for å få firmware oppdateringer som gjør dem enda bedre enn gamle travere som fases ut :)

Er der noen som har funnet tester av 6D? lurer spesielt på dette med autofokusen på den, da jeg ikke er helt fornøyd med fokusen på 5D2,men vil ikke betale for 5D3

P-E

Lenke til kommentar

6D skal angivelig ha en meget godt forbedret autofokus i forhold til 5D2. Noe som kanskje er det viktigste salgsargumentet i tillegg til ISO-ytelse, gitt at det er i ganske lik prisklasse som 5D2, eller kommer til å bli det.

Ok, takk for infoen. Har sett de snakker om at autofokusen skal funke ned til -3EV, men de sier ingenting om sånt i markedsføringen til 5D3 . Blir artig å se en test etterhvert når det kommer.Til mitt bruk er autofokus i mørkere omgivelser det eneste jeg savner med 5D2, så leverer 6D blir det investering:)

Lenke til kommentar

Er ikke så vanskelig å få lite støy i et 0,6 Mpix bilde, da :devil:

 

Neida, det så bra ut, og blir sikkert et supert kamera.

Det skal ikke gjøre noe forskjell om bildet er lite. Støy i undereksponert området (her sort skygge området) vil vise seg alikevel.

Du kunne også ha klikket på "Original Size" under bildet.

Her er et av dem i full størrelse; (ISO 8000) (ja det ser meget bra ut)

post-157018-0-89597800-1354285574_thumb.jpeg

 

ISO 25600

Her begynner støyen (og moire?) å vise seg, kanskje ikke så rart. ;)

Denne tråden; http://forums.dprevi.../thread/3343927

post-157018-0-35234200-1354286082_thumb.jpeg

Endret av arthon
Lenke til kommentar

ISO 25600

Her begynner støyen (og moire?) å vise seg, kanskje ikke så rart. ;)

Det er nok JPEG artifakter - grunnen til at det er såpass lite støy, er at støyreduksjonen jobber på overgir - ser at en del områder blir veldig glattet ut og "plastisk" i utseende.

 

På denne ISO-en, så er det helt forsåvidt greit.

Lenke til kommentar

Et filter gir en effekt eller har en beskyttende oppgave.

 

Et PL-filter "sirkulært polariseringsfilter" bruker man kun i de situasjoner når man vil fjerne refleksjoner fra vann, metaller og glass, samt til landskapsbilder for og få bedre skiller i skyggene samt kraftige farger og himmel, et PL-filter stjeler litt lys så det er ikke anbefalt og bruke det hele tiden, kun i de situasjoner det er behov for det.

Lenke til kommentar

var noen som kommenterte at en ikke burde ha filter på objektivet, hvorfor det? jeg ble fortalt at jeg burde ha et PL filter på

 

Hvem fortalte deg at du bør bruke UV filter? Selgeren i butikken?

UV-filter henger igjen fra filmens dager. Da analog film kan bli påvirket med en slags tåkeaktig effekt av UV stårler fra solen. Alle digitale kamerasensorer har dette innebygget foran sensoren. Med digital fotografi er UV-filter ikke lenger nødvendig, det er noe som henger igjen som butikker/produsenter utnytter til det fulle.

 

Filter som derimot har en bildemessig hensikt har absolutt en nytte. Polariseringsfilter, ND-filter, graderte filtere eller fargefilterer. Men UV filter for beskyttelse er bare humbug, med mindre du fotograferer i sandstorm eller sjøsprøyt. Alt av glass du setter på foran objektivet reduserer kvaliteten og kan skape stygge refleksjoner. Dyre filterer er gode, men du har fortsatt ett ekstra lag med glass foran.

 

Tomsi42 og Anew gjorde en grunding, men dog uvitenskapelig test av UV filtere for et par år tilbake. Anbefaler deg å se denne. En veldig informativ og underholdende tråd.

Søk i google: "Tomsi42 og Anew knuser glass del 2"

Endret av to88he
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig avhengig av når kamera skal handles inn, ville iallefall ventet til 6D kom i butikkene samt ventet på noen seriøse tester før man tar en for bastant beslutning, spesielt hvis fokusering i mørkere omgivelser er et av kriteriene.

Og kanskje ventet til prisen stabiliserte seg lenger nede.

Bortsett fra en (forhåpenligvis) bedre autofokusmodul (og mindre vekt) blir det vel i praksis ikke særlig forskjeller fra 5Dmk2 angående normal synbar bildekvalitet, rent støymessig tipper jeg at det vil ligge mellom 5Dmk2 og mk3.

 

Men skal man ha ny 5DII så haster det muligens noe siden det er i ferd med å fases ut av produksjonen.

 

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...