Gå til innhold

– Den japanske spillindustrien er på vei tilbake (PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Sant nok :) Justin Bieber selger ganske bra også har jeg hørt.

 

Jeg er ingen storspiller av japanske spill, men det meste jeg har spilt de derfra siste årene har vært gode opplevelser. Allikevel så er det kanskje et poeng når ganske mange profilerte japanske utviklere har begynt å prate negativt om den japanske spillindustrien? Jeg sier ikke at Battlefield 3, FIFA 13, Call of Duty og Dance Central, eller hva det nå er som selger best i disse dager, er de spillene som gir det vestlige markedet et bedre rykte. Jeg prater fortrinnsvis om både AAA-spill som Bioshock, Portal, Skyrim og Arkham Asylum, samt indiespill som Limbo og Braid. Det er ikke ofte jeg ser spill fra Japan som er like nyskapende som det et par av disse spillene er (Skyrim og Arkham Asylum var ikke nødvendigvis vanvittig nyskapende, men jeg slang dem med som eksempler på kvalitetsspill som selger bra), og om de er det så er det gjerne på et "absurd" nivå.

 

Nei, salgstall er ikke alt, men det er vel noe rart som foregår når det nesten ikke er marked for "erke"-japanske spill lenger utenfor moderlandet? Vi får tross alt kun en brøkdel av det som faktisk produseres i Japan, som sikkert representerer kremen av kransekaka.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen storspiller av japanske spill, men det meste jeg har spilt de derfra siste årene har vært gode opplevelser. Allikevel så er det kanskje et poeng når ganske mange profilerte japanske utviklere har begynt å prate negativt om den japanske spillindustrien? Jeg sier ikke at Battlefield 3, FIFA 13, Call of Duty og Dance Central, eller hva det nå er som selger best i disse dager, er de spillene som gir det vestlige markedet et bedre rykte. Jeg prater fortrinnsvis om både AAA-spill som Bioshock, Portal, Skyrim og Arkham Asylum, samt indiespill som Limbo og Braid. Det er ikke ofte jeg ser spill fra Japan som er like nyskapende som det et par av disse spillene er (Skyrim og Arkham Asylum var ikke nødvendigvis vanvittig nyskapende, men jeg slang dem med som eksempler på kvalitetsspill som selger bra), og om de er det så er det gjerne på et "absurd" nivå.

 

Nei, salgstall er ikke alt, men det er vel noe rart som foregår når det nesten ikke er marked for "erke"-japanske spill lenger utenfor moderlandet? Vi får tross alt kun en brøkdel av det som faktisk produseres i Japan, som sikkert representerer kremen av kransekaka.

 

Jada, du har rett i dette. Mitt poeng var bare at dette, tross alt, er veldig subjektivt. Vestlig spillpresse har i lang tid dyrket et slags narrativ om at "japan er døende", noe som både ignorerer Nintendo, håndholdte og mye av det beste til PS3, samtidig som det blir litt en selvoppfyllende profeti når det kommer til anmeldelser og lignende. Jeg er med andre ord uenig i overskriftens premiss :)

Lenke til kommentar

Det kan du si, og du har absolutt rett i at Nintendo og det håndholdte markedet fortsatt viser at det er liv så det suser i Japan. Vil dog presisere at overskriften er et utsagn fra en spillutvikler, og representerer ikke nødvendigvis Gamer.nos egne tanker om Japans situasjon, noe jeg syntes at kom klart fram gjennom sitatstreken i tittelen og i ingressen.

Lenke til kommentar

Japanerne lagar da forsatt kvalitets spel, men desse kommer berre ut på håndholdt konsoll for ein eller anna grunn. Kid Icarus og Gravity Rush for eksempel.

 

Det er et godt poeng. Vestlige gamere går i dag glipp av mange kvalitetsspill rett og slett fordi PSP er en lite populær plattform her mens den er svært populær i Japan.

Lenke til kommentar

Japan og vesten har gjort det bra hele tiden.

 

Men en gang hvert år kommer det en utslitt negativ kjendis (som regel noen som nettop har fått sparken eller sluttet) fra spillebransjen og forteller at ting går dårlig.

 

Har vi noen tall på dette fra en ordentlig forretnings side , eller skal vi bare gå etter se og hør inlegg som kopier alt som kommer fra de største møkk sidene på nettet..

 

Jeg kan ikke tenke meg at det er så rett fram. trur det er mange spille selskaper som gjør det dritbra i japan.

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

Jada, du har rett i dette. Mitt poeng var bare at dette, tross alt, er veldig subjektivt. Vestlig spillpresse har i lang tid dyrket et slags narrativ om at "japan er døende", noe som både ignorerer Nintendo, håndholdte og mye av det beste til PS3, samtidig som det blir litt en selvoppfyllende profeti når det kommer til anmeldelser og lignende. Jeg er med andre ord uenig i overskriftens premiss :)

 

Døende er vel å smøre litt tjukt på, men japansk spillindustri er langt fra så enerådende som den var på nittitallet. Man anklager gjerne vestlig spillindustri (type EA og Activision) får å bare hive ut årlige oppdatering av mer eller mindre samme spill, men på den annen side har man også mange nye, originale titler, jfr. listen ovenfor. Det er mye vanskeligere å komme på noe tilsvarende japansk, da de fleste titlene som selger forholdsvis bra for det meste er Mario, Zelda, Final Fantasy og Resident Evil, med ymse kvalitet; jeg tror de fleste er enige om at disse seriene for lengst har passert sin storhetstid. Japanske rollespill var ganske lenge min favorittsjanger, men jeg føler dessverre den har blitt mindre og mindre interessant de to siste generasjonen.

 

Men for all del, det finnes unntak. Det er helt knall at Demon's Souls og Dark Souls har solgt såpass bra, det vitner om at utviklere tør å ta sjanser, og at spillerne setter pris på det. Selv om kvaliteten er varierende er også Suda 51 og Grasshopper ålreite.

Lenke til kommentar

 

Døende er vel å smøre litt tjukt på, men japansk spillindustri er langt fra så enerådende som den var på nittitallet. Man anklager gjerne vestlig spillindustri (type EA og Activision) får å bare hive ut årlige oppdatering av mer eller mindre samme spill, men på den annen side har man også mange nye, originale titler, jfr. listen ovenfor. Det er mye vanskeligere å komme på noe tilsvarende japansk, da de fleste titlene som selger forholdsvis bra for det meste er Mario, Zelda, Final Fantasy og Resident Evil, med ymse kvalitet; jeg tror de fleste er enige om at disse seriene for lengst har passert sin storhetstid. Japanske rollespill var ganske lenge min favorittsjanger, men jeg føler dessverre den har blitt mindre og mindre interessant de to siste generasjonen.

 

Men for all del, det finnes unntak. Det er helt knall at Demon's Souls og Dark Souls har solgt såpass bra, det vitner om at utviklere tør å ta sjanser, og at spillerne setter pris på det. Selv om kvaliteten er varierende er også Suda 51 og Grasshopper ålreite.

 

De vestlige utviklerne var store på nittitallet også, hovedforskjellen fra i dag er at den gangen ga de ut sine beste spill på PC. Dessuten er jeg ikke sikker på om disse seriene er langt forbi sin storhetstid. Resident Evil 5 er vel det mest solgte RE-spillet, New Super Mario Bros Wii og DS har solgt mer enn noe Mario siden Super Mario World (og Galaxy-spillene er de best anmeldte noensinne, om du foretrekker den målestokken), og Twilight Princess er det nest mest solgte Zelda-spillet noensinne. I tillegg glemmer du storselgere fra Japan som Brain Age, Nintendogs, Wii Sport og mye mer. Det riktige er at i vestlig spillpresse, så har japanske spill fått mindre oppmerksomhet denne generasjonen, kanskje blant annet fordi mange vestlige har gått over til å produsere konsollspill, men for mange - inkludert meg selv personlig - så er japanske spill fremdeles de soleklart mest interessante i industrien, og de dominerer også salgslistene. Men det er altså like subjektivt som den påstanden jeg argumenterte mot - og også mitt poeng.

Lenke til kommentar

De vestlige utviklerne var store på nittitallet også, hovedforskjellen fra i dag er at den gangen ga de ut sine beste spill på PC.

 

Ja, det er definitivt et vesentlig poeng. Jeg spilte mest på konsoll den gangen, så gikk sånn sett glipp av mye.

 

Dessuten er jeg ikke sikker på om disse seriene er langt forbi sin storhetstid. Resident Evil 5 er vel det mest solgte RE-spillet, New Super Mario Bros Wii og DS har solgt mer enn noe Mario siden Super Mario World (og Galaxy-spillene er de best anmeldte noensinne, om du foretrekker den målestokken), og Twilight Princess er det nest mest solgte Zelda-spillet noensinne.

 

Her er du over på salgstall igjen. Det er ikke det kommentarer fra japanske utviklere handler om, det er ikke det artikkelen handler om, og det er ikke det jeg snakker om. Resident Evil 5 har solgt meget bra, men det er bred enighet om at 2 og 4 er langt bedre spill. New Super Mario Bros. Wii er ålreit det også, men det er vel forholdvis få som vil si det er på høyde med Super Mario World. Twilight Princess er bra det også, men jeg setter en femmer på at langt flere har A Link to the Past eller Ocarina of Time som sin favoritt.

 

I tillegg glemmer du storselgere fra Japan som Brain Age, Nintendogs, Wii Sport og mye mer.

 

For all del, men disse tilhører ikke sjangre kjernespilleren nødvendigvis er spesielt interessert i. Når man snakker om hvordan japanerne har mistet grepet, er det nettopp dette det dreier seg om, at de ikke når ut til menneskene som var deres største fans for et tiår siden. Ikke at de ikke tjener penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...