Gå til innhold

Crop kamera, for nærme med 50mm?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

50mm på fullformat gir det samme utsnittet som rett over 30mm vil gi på ditt kamera.

 

Hvilken brennvidde du liker best kan nesten bare du avgjøre, men du har sikkert en zoom av typen 18-55 eller noe sånt, og i så fall kan du jo stille denne på f.eks. 50mm og se om det blir for trangt. Gjør så det samme på 30-35mm og se om det passer deg bedre.

Lenke til kommentar

50mm på fullformat gir det samme utsnittet som rett over 30mm vil gi på ditt kamera.

 

Hvilken brennvidde du liker best kan nesten bare du avgjøre, men du har sikkert en zoom av typen 18-55 eller noe sånt, og i så fall kan du jo stille denne på f.eks. 50mm og se om det blir for trangt. Gjør så det samme på 30-35mm og se om det passer deg bedre.

Tusen takk for tipset, det skal jeg prøve! :)

Lenke til kommentar

Selv liker jeg å benytte meg av noe litt videre, så til "gatefoto" er jeg gjerne utstyrt med en 12-24 mm, oftest brukt nærmere 24 mm. I tillegg har jeg en 50 mm på innerlommen.

 

En god normalzoom med f/2,8 kunne fort gjort samme nytten og vært enda mer praktisk, men jeg må nesten bruke det jeg har...også er det gøy med større åpning enn f/2,8.

Lenke til kommentar

men vet du om noen objektiver som tilvarer 50mm på crop kameraer? vet det akkurat har kommet en nye 35mm fra cannon, men det koster oppi 7000 og det blir for dyrt...

 

Det rimeligste alternativet er nok en Canon 35mm f/2 (den gamle utgaven av den som snart kommer og som vil koste nesten 7000 kroner).

 

Tror denne koster i underkant av 2000 kroner.

 

Ellers koster Sigma 30mm f/1.4 rundt 3000 kroner.

Lenke til kommentar

Canon sin 50mm f/1.8 er en billig innfartsvei til fastoptikk, kan være en grei begynnelse for og se om dette er noe for deg, lyssterke objektiver har dybdeskarphet som dekker et lite område i fokuset og kan være en vanskelig og få til uten endel trening, anbefaler 1 fokuspunkt på kameraet og rekomponerer.

 

Du har den nye Canon 40mm STM som er bra i tillegg til 35mm'tern fra Canon

Lenke til kommentar

Nikons gamle 24-120 mm ble kalt "street sweeper" fordi den dekker "alt" du trenger for gatefotografering. Det tilsvarer 15-75 for deg, så om du har en 15-85 klarer du deg godt.

Spørsmålet er hva du ser for deg som hovedmotiver: Er det linjer i arkitektur trenger du 12-15 mm, er det nærbilder av mennesker trenger du minst 75 mm.

Jeg ville sannsynligvis tatt med en fast 20 mm og en fast 50 mm på fullformat, og valgt utsnitt fra bilder tatt med 50 om jeg vil komme nærmere. Selv om det blir to objektiver blir hvert av dem mindre og lettere, og normalt er jo fast optikk betydelig skarpere og bedre.

Lenke til kommentar

Normalobjektiv tilsvarende 50mm blir ca 32mm på crop, og det er det ingen fastobjektiver som gir, en 30mm er det nærmeste. Men en god lyssterk normalzoom kan man sette på 32mm og så er man der.

 

Etter at jeg kjøpte meg Sigma sin 17-50 f/2.8 med billedstabilisator forsvant nemlig ethvert behov for fastoptikk. Det gir meg smal og fin DOF og suveren skarphet på høyde med fastoptikk. Flott bokeh har det og. Spesielt til landskapsfotografering er det genialt å ha billedstabilisator, det er omtrent som å ha et imaginært stativ med seg hele tiden.

Lenke til kommentar

På kameraer med Crop sensor er det veldig vanlig å bruke objektiver i 28mm-35mm området som normalobjektiv.

 

Du har da følgende valg:

- EF 28mm F/1,8 USM

- Sigma 30mm F/1,4

- EF 35mm F/2

- EF 35mm F/2 IS USM (som er rett rundt hjørnet)

- EF 35mm F/1,4 L USM

- EF 40mm F/2,8 STM (pancake)

 

Mine førstevalg er markert i blått. Begge gir bra kvalitet. 35mm/2 bærer litt preg av alderen men tar likevel strålende bilder når du blender ned til 2,8. 28mm objektivet er veldig uskarpt på 1,8 men sylskarpt på 2,8. Begge disse har en pris innenfor rimelighetens grenser.

 

Markert i rødt er mine andrevalg. Jeg tror den opgraderte versjonen av 35mmF/2 vil gi meget bra resultater. Det eneste negative her er den foreløpige stive prisen. Det siste objektivet er det nye pancake objektivet til Canon, det er billig og er skarpt fra største blender. Dog kanskje noe trangt til gatefoto.

 

Sigma har jeg valgt å ignorere fordi det rapporteres om fokustrøbbel sammen med Canon kameraer.

35mm L har jeg også valgt å ignorere på grunn av prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...