Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

selvtillit og å være sjenert teller for karakteren.


aa123

Anbefalte innlegg

Hei, prøver vel å være litt politisk av meg ved å reflektere over problemer. Noen ganger kommer jeg opp med noe som slår meg litt. I dag begynt jeg å tenke litt på hvor mye selvtillit og å være sjenert teller for karakteren.

 

Etter at jeg hadde en samtale med læreren spurte jeg om hva lærere dømmer karakteren ut ifra nemlig prøver, om du er aktiv i timen, innleveringer osv. Så si at du er veldig flink på prøver og innlevering, men du er veldig stille i timen. Og det å være stille i timen(rekke opp hånden ofte, tør ikke å lese høyt, osv). Dette får tydligvis stor konsekvenser for den muntlige karakteren(rundt 40 %)

 

Personer som har lav selvtillit og er veldig sjenerte får jo da karakteren meget redusert. Jeg mener selvtilliten kommer med alderen.

 

Man kan jo ta dette opp med læreren din, men budskapet mitt er vel at jeg mener lærere legger litt for mye vekt på muntlig aktivitet i timen. Hva tenker folk om dette. Har jeg et poeng her, eller er jeg enda et tulling som prøver å være smart?

Endret av aa123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skolen skal forberede deg på jobblivet. I jobblivet er det viktig å være utadvent, og det er derfor muntlige presentasjoner og muntlig aktivitet i timen teller en del av karakteren. Ja, du får dårligere karakter om du er sjenert, men du vil også slite mer i en fremtidig jobb hvis du er sjenert.

 

Men du er absolutt ikke en tulling som prøver å være smart ;) Det er sunt å reflektere over problemer, så det må du bare fortsette med!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min erfaring er at lærerene egentlig er ganske forståelsesfulle på det området. De ser jo at elevene er forskjellige, og noen klarer bedre å vise kompetanse gjennom muntlig aktivitet. Hvis du for eksempel sliter litt med norsk (kanskje det ikke er morsmålet ditt?), så er det vanskelig å få formulert ned setningene på et ark, og en del av prøvetiden går med på å skrive riktig norsk. De unngår også å skrive lengre og mer detaljerte setninger og bruker heller enklere ord, noe som gir teksten et preg av mangel på kunnskap. Men hvis eleven er veldig engasjert og aktiv i timene, så kan læreren skru karakteren litt opp fra prøveresultatene. Det samme gjelder motsatt vei med folk som er sjenerte. Da vil læreren fokusere mer på prøveresultatene.

 

Lærerens jobb er å gi deg opplæring i faget etter kompetansemålene, og så vurdere deg og kompetansen din. Sluttkarakteren din er et mål på kompetansen du har i faget når skoleåret er over, ikke et gjennomsnitt av alle karakterene du har fått i løpet av året.

Lenke til kommentar

Trenger ikke nødvendigvis være så altfor muntlig aktiv heller. Velg det du svarer med omhu, så virker du utrolig mye klokere de få gangene du svarer. Husker jeg var utrolig lei folk som plapret og gjentok seg selv til ingen ende...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det vanlige urettferdige samfunnet har fått det for seg at å være introvert, er noe negativt, så derfor har vi alle disse tvangsekstroverte, som er helt hysteriske for ikke å bli sett nok. Flytt til Østen - der tenker de litt annerledes .... Eller; ikke flytt - ta heller å utvikle din personlighet i det tempoet som passer deg, og la de hysteriske holde på med sitt

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg er enig med trådstarter. Skolen sin oppgave er ikke å vurdere hvor utadvendt man er, men hvor godt man kan fagene. Jeg vet ikke hvordan vurderingen foregår nå, for den ble endret minst to ganger i løpet av de årene jeg gikk på videregående. Men det er veldig dumt hvis en elev som har høy faglig kompetanse får dårligere karakterer fordi han/hun ikke liker å rekke opp hånda og eksponere seg for resten av klassen.

 

Jeg er enig i at det er en fordel å ha gode sosiale og muntlige evner i arbeidslivet, men jeg tror ikke at elevene blir flinkere slik av å bli tvunget til å være muntlig aktive for ikke å bli straffet med en dårligere karakter. Skolen ender rett og slett opp med å diskrimere noen av de flinkeste elevene som ikke er på bølgelengde med alle andre.

Lenke til kommentar

Hele den norske skolen er jo bygget opp rundt akkurat dette prinsippet.

 

Jeg er uenig. Det er bygd opp slik at de som er mest teoretisk anlagt og spesielt de med høy verbal intelligens belønnes med best karakterer. I Norge tror jeg det er nødvendig med intelligens på 125 eller høyere for å komme direkte inn på f.eks medisinstudiet fra videregående. Det er ujevnt på den måten at de med mer praktiske talenter taper. Sånn dere ønsker det, ville det bare blitt enda mer skjevt.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hele den norske skolen er jo bygget opp rundt akkurat dette prinsippet.

 

Man kan se det sånn også, men det er ikke riktig. Skolen skal først og fremst være et sted som lærer elevene fag og vurderer deres faglige evner. Kravet om muntlig aktivitet kan muligens forsvares i norskfaget, men hvis en elev klarer å vise kunnskapene sine i matte, historie, osv. tilstrekkelig gjennom skriftlige prøver, så er det ikke nødvendig at han/hun skal behøve å rekke opp hånda og gjenta seg selv i timene.

 

Karakterene man får på videregående bestemmer hvilket studie du kan komme inn på senere. På høyskoler og universitet er det som regel ikke noe krav om at man skal være muntlig aktiv i forelesninger og seminarer.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

I Norge tror jeg det er nødvendig med intelligens på 125 eller høyere for å komme direkte inn på f.eks medisinstudiet fra videregående.

 

Det er det ikke. Det som derimot så godt som er et krav, er at man er moden for alderen(eller rett og slett er eldre når man går på videregående). Nesten alle kan få bra karakterer på VGS om de gidder å legge ned tiden.

Lenke til kommentar

Det er det ikke. Det som derimot så godt som er et krav, er at man er moden for alderen(eller rett og slett er eldre når man går på videregående). Nesten alle kan få bra karakterer på VGS om de gidder å legge ned tiden.

 

Det er mulig at det er riktig, men jeg tror det er vanskelig å få 5-6 i enkelte fag, som norsk og engelsk uten å også ha høy intelligens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...