Gå til innhold

To studium?


pinnefisk

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 21, og har igjen ett år på VGS. Ble smelt på tjukka.

 

Jeg vil gjerne studere både astronomi og psykologi. Hvordan kan dette la seg gjøre? Kan det kombineres - evnt hvordan?

 

For å gå studere førstnevnte trenger jeg vel noe realfag - er det nok å klemme inn noen timer på siste året VGS?

Eller må jeg begynne på skratch?

 

VELDIG takknemlig for svar.

 

JA - ser nå at jeg la dette på feil plass. Sry.

Endret av pinnefisk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er ihvertfall kravene du må oppfylle for opptak på astromistudiet ved UiO:

http://www.uio.no/studier/program/fam/opptak/

 

 

Men hvorfor skulle du ønske å ta disse to studiene samtidig? Tenker du å ta litt fag her og der, eller å faktisk gå på disse to studiene samtidig, dvs 60 studiepoeng i semesteret? Sistnevnte tror jeg ikke du vil greie, realfag er vanskelig nok som det er fra før.

Lenke til kommentar

Disse to studiene er vidt forskjellige, jeg ser ingen grunn til å kombinere disse rent praktisk. Fordelen med å ta to studier samtidig er den samlede kompetansen du får av dette, som du kan benytte deg av i en fremtidig jobb. Et eksempel er psykologi og ledelse/økonomi. Med den utdanningskombinasjonen kan du være attraktiv for en potensiell arbeidsgiver.

 

Et studie innen psykologi eller astronomi er meget tidkrevende i seg selv, for ikke å snakke om samtidig. Jeg er også litt usikker på om du er klar over hva et studie innen astronomi faktisk innebærer? Det er en linje spekket med matte og fysikk, hvertfall om det er en lignende linje som Papegøye linker til. Grunnen til at jeg lurer på det er spørsmålet ditt om realfag.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Ja, hvorfor vil jeg det... For jeg klarer ikke velge.

Jeg kan ikke IKKE studere psykologi og jeg kan ikke IKKE studere universet.

Hva som lar seg kombinere er jeg også helt blank på, men jeg er ikke i stand til å velge.

 

Om det strekker til og jeg kan skaffe meg 60p i semesteret tviler jeg vel på, men jeg er ikke i stand til å velge vekk det ene.

Evnt får astronomi bli en hobby, jeg kan jo ikke leke hobbypsykolog...

Men hvordan i all verden skal jeg stille min nysgjerrige sult for astronomi dersom jeg ikke studerer det?

Lenke til kommentar

Men hvordan i all verden skal jeg stille min nysgjerrige sult for astronomi dersom jeg ikke studerer det?

 

Som jeg gjør, og han over sier :) Det ligger hinsides mye på youtube, f.eks. Brian Cox har en del greie programmer. Neil Tyson er dyktig å formidle. Michio Kaku har gjerne programmer som er litt mer basic. Hvis du ikke er fornøyd med den type programmer, så ligger det utrolig mange forelesninger fra forskningsinstitutter/unviversiteter ute, alt fra 1 time lange til 20timer der de går dypt inn i det aktuelle temaet :)

 

Noen som ligger ut sånne videoer er: Seti Institute, Gresham College og UC Berkely, sistnevnte har veldig mye liggende på tuben

Lenke til kommentar

Du vil aldri forstå* fysikk og astronomi uten å studere det - sorry folkens. Man kan få et bra bilde av hvordan ting henger sammen gjennom populærvitenskapelige serier/filmer, men dere vil ikke kunne lese en vitenskapelig artikkel og forstå den, enda mindre bedømme/tolke innholdet.

 

*Definisjonen av "å forstå noe" vil alltid kunne diskuteres. Selv går jeg på master i teoretisk fysikk og det er enda mange ting jeg vil påstå jeg ikke "forstår" (men jeg forstår utrolig mye mer enn når jeg begynte å studere).

 

Konkret råd til trådstarter: Du kan jo begynne med et årsstudium i realfag:

http://www.uio.no/st...nhet/index.html

hvor du inkluderer faget AST1010 ( http://www.uio.no/st...T1010/index.xml )

Det er også et veldig overfladisk fag, (for litt mer dybde bør du ta AST1100 men for å ta det må du allerede ha gjennomført et helt slikt årsstudium) men kan gi deg en idé om dette er noe for deg. Samtidig vil du i et slik årsstudium få en pekepinn på hvor mye matte og teori som kreves.

 

Matten du lærer på et slikt årsstudium vil uansett være nyttig i mange andre sammenhenger. Alternativt kan du begynne med et årsstudium i psykologi:

http://www.uio.no/st...nhet/index.html

 

Begge årsstudiene kan brukes som en del av en bachelorgrad. Det er veldig vanlig å bytte studie etter et semester eller et år - så du har lite å tape uansett hvilket du starter med. Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Enig i at for å forstå fysikk/astro, så må det studeres. Men astro som hobby, som ble nevnt som en mulighet av TS, vil jeg fremdeles påstå at forelesningene til Berkely, Stanford, Harvard med fler, gir ett ganske ok grunnlag :)

 

Populærvitenskapseriene er, som du sier, basic.(Og stort sett fokus på hvordan jorden går under e.l :nei2: )

 

Det er vel også mulig å få fatt i seriøs forskning, med beviser for teorier de legger frem også (?).

 

Physorg.com og UniverseToday-forumet ligger vel gjerne ut linker til selve forskningen, tror jeg. (I mange tilfeller iallefall)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...