Gå til innhold

Muligheter / språk for en 9åring som vil lære å programmere?


Anbefalte innlegg

Jeg synes også folk undervurderer evnene til en ni-åring her ...

 

At det bør være på norsk, er nok et viktigere krav enn at språket er spesiellt tilpasset den yngre garde. Scratch kan jo være interessant da det brukes en del på Rasberry Pi, som jo er siktet inn mot opplæring.

 

Helt enig. Hvis niåringen er motivert, så kan han fint lære hvilket programmeringsspråk han vil. Jeg tror tvert i mot at en niåring kan ha en fordel over en på noen og 30 år.. Barn er generelt flinke tl å lære språk, og programmeringsspråk er språk det også.

 

Jeg støtter forslaget om Python. Det er lett å lære, og du får gjort mye med det.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hva med Flash?

 

Fordeler:

  • Det er svært utbredt og finnes mye resursser til på norsk.
  • Det er fort å sette opp. Slipper å installere og konfigurere webserver, slipper å bruke kommandolinjen, slipper å velge eksternt IDE. Alt er klar til bruk etter en enkel installasjon.
  • Man får fort resultater og det er enkelt å lage morsomme figurer, animasjoner og småspill å vise fram.
  • Han lærer både grafikk-verktøy (Flash-delen) og programmering (ActionScript-delen) og bygger gradvis ut med det han vil.
  • Her ifra vil han også finne ut hvor han liker seg best, i det grafiske (Flash) eller i koden (AS3), og hvor han vil legge mest vekt. Dersom han ikke liker eller forstår programmeringen til å begynne med, kan han fortsatt lage mye kult med kun de grafiske verktøyene - og omvendt.
  • Veien her ifra er uansett kort videre til både andre grafikkprogrammer (Photoshop, Gimp, Illustrator, osv) og andre programmeringsspråk (java, javascript, php, C++, osv).

Og ignorer alle som sier at Flash er døende. Flash vil vare noen år til iallefall om du liker det eller ikke, og innen den tiden har han nok selv funnet ut hva han vil drive videre med. Det han lærte fra Flash og AS3 er uansett gull verdt videre.

Endret av MikkelRev
Lenke til kommentar

Hva med Flash?

 

Fordeler:

  • Det er svært utbredt og finnes mye resursser til på norsk.
  • Det er fort å sette opp. Slipper å installere og konfigurere webserver, slipper å bruke kommandolinjen, slipper å velge eksternt IDE. Alt er klar til bruk etter en enkel installasjon.
  • Man får fort resultater og det er enkelt å lage morsomme figurer, animasjoner og småspill å vise fram.
  • Han lærer både grafikk-verktøy (Flash-delen) og programmering (ActionScript-delen) og bygger gradvis ut med det han vil.
  • Her ifra vil han også finne ut hvor han liker seg best, i det grafiske (Flash) eller i koden (AS3), og hvor han vil legge mest vekt. Dersom han ikke liker eller forstår programmeringen til å begynne med, kan han fortsatt lage mye kult med kun de grafiske verktøyene - og omvendt.
  • Veien her ifra er uansett kort videre til både andre grafikkprogrammer (Photoshop, Gimp, Illustrator, osv) og andre programmeringsspråk (java, javascript, php, C++, osv).

Og ignorer alle som sier at Flash er døende. Flash vil vare noen år til iallefall om du liker det eller ikke, og innen den tiden har han nok selv funnet ut hva han vil drive videre med. Det han lærte fra Flash og AS3 er uansett gull verdt videre.

 

Ikke kast bort tia deres på flash. Hva enn fanboisa sier om at det ikke er døende så har dem ikke innsett realiteten.

 

Hilsen en som sitter kav med ActionScript3 4-5 timer i uka.

Lenke til kommentar

Helt enig. Hvis niåringen er motivert, så kan han fint lære hvilket programmeringsspråk han vil. Jeg tror tvert i mot at en niåring kan ha en fordel over en på noen og 30 år.. Barn er generelt flinke tl å lære språk, og programmeringsspråk er språk det også.

 

Jeg støtter forslaget om Python. Det er lett å lære, og du får gjort mye med det.

 

Er veldig uenig i at du kan klassifisere et programmeringspråk som språk.

Det er nermere matematikken, et eksempel på det kan være at det er låst, gjør du en feil så kompilerer ikke koden, evt. at resultatet blir annet en forventet. Det inneholder en form for logikk som kan minne om matematikk, hvor det krever at alt er korrekt ned til den minste detalje.

 

Jeg har kun møtt en 10åring som klarte å skrive enkel kode, da i Java. Han brukte da eclipse, noe som gjorde det noe lettere da alt av funksjoner kan nåes ved å bare skrive noen få bokstaver (du får da opp funksjoner som inneholder din tekst) - akkurat slik ordbok-funksjonen på mobilen når du skriver en SMS :-)

 

Jeg ville også ha valgt ut Python som første språk, da det har en enkel syntax, samt nesten ingen begrensninger, og kan utvides med C om en skulle møte en vegg.

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Ikke kast bort tia deres på flash.

Word!

Hva enn fanboisa sier om at det ikke er døende så har dem ikke innsett realiteten.

Jeg er ikke fanboy, og bare håper den kan gå fort nok. Også dumt å si ettersom vi er tungt inne i Flex på jobben ;)

 

Er veldig uenig i at du kan klassifisere et programmeringspråk som språk.

Du har lov til å mene det. Men jeg vil si at enten så har du ikke skjønt programmering, eller så har du ikke skjønt språk ;)

 

Jeg vil heller si at problemet med programmering, er at de har til tider blitt brukt for mye tid på å løse matematiske problemer. På den annen side, så har også matematetikerne sitt eget språk ....

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Ikke kast bort tia deres på flash. Hva enn fanboisa sier om at det ikke er døende så har dem ikke innsett realiteten.

Jeg er ikke noen Flash-fanboy. Rådet mitt var heller på ingen måte å fremme mitt personlige favorittspråk. Please les hele posten min en gang til. Mistenker at du kun leste første linje. Nøyaktiv hvilket poeng er du uenig med, bortsett fra at du er anti-Flashboy?

 

Det er flere fordeler å begynne med en utbredt enkel, morsom og lukrativ inngang fremfor å begynne med et esoterisk og obskurt språk som visstnok teknisk sett skal være så veldig mye bedre.

 

 

@warpie: jo, et programmeringsspråk er et språk det også. Sier man en setning litt feil på norsk feks, kan det også få fatale konsekvenser og lett føre til kjedelige misforståelser. Trenger du eksempler?

Endret av MikkelRev
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Programmering har ikke noe med språk å gjøre: Når du programmerer blir ikke språksenteret i hjernen brukt men den logiske delen som også tar seg av ting som f.eks. matematikk.

 

Programmering har mer til felles med matte enn språk når det kommer til hvordan man skal tenke og hvilke deler av hjernen som blir brukt. Du vil selvfølgelig finne et par enkelte ting som minner om språk i programmering - men det gjør man også i matte i seg selv. Men det gjør ikke matte til et språk - selv om man på en måte kan si at også hvordan man fører matematikk også kanskje er et eget språk om man virkelig setter godviljen til.

 

Å si at programmering har noe med språk å gjøre blir veldig feil. Folk som er gode på å lære seg nye språk har ingen fordeler når de skal lære seg å programmere. Derimot vil folk som er gode med matte og logikk ha en veldig stor fordel da det er her det hører hjemme.

Lenke til kommentar

Meget interessant altså. Kan du kanskje forklare oss hvorfor det heter programmeringsSPRÅK?

At noe heter programmeringsspråk, betyr ikke at det må være et språk på samme måte som Norsk og Engelsk. Det kan rett og slett komme av mangel på bedre navn når vi skulle gi det et navn. Det finnes ingen form for gramatikk i programmering - og du bruker den logiske delen av hjernen når du programmerer og ikke språksenteret. Som er en klar indikasjon på at det er mer matte enn det er språk.

 

Det finnes flere tilfeller hvor ting gjerne ha litt misvisende navn.

 

Programmeringspråk er like mye et språk som matematikk er et språk.

Lenke til kommentar

@eltse - jeg velger å gjenta meg selv:

jeg vil si at enten så har du ikke skjønt programmering, eller så har du ikke skjønt språk

 

Et språk handler om å kommunisere mellom menneske og andre mennersker..

 

Et programmeringsspråk handler om å kommunisere mellom mennesker og maskiner. Så for meg handler dette om språk.

 

At vi faktisk stort sett bruker kun samme maskiner til regne ut ting for oss er en annen sak; men det bare farger språket vi bruker mellom oss og maskinene vi setter til de oppgavene de skal gjøre.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Programmeringspråk er like mye et språk som matematikk er et språk.

Nå driter du på leggen;)

Matematikk er et språk, pyton er et sråk, C++ er et språk C# er et språk, Java er et språk og Norsk er et språk.

 

Forresten, den eneste måten vi kan vise noen som ikke forstår mitt språk, at jeg er inteligent, er via matte.

 

Vidre, så har både Norsk, Java og Matte en spesiel syntaks:

 

Syntaks er læren om hvordan ord settes sammen til større enheter, det vil si setninger og fraser. Forskjellige språk har forskjellige regler for hvordan dette skjer, både med hensyn til ordstilling og syntaktiske avhengigheter som samsvarsbøyning (kongruens) og kasustilordning. Ordstilling, setningsleddenes oppbygning og funksjon, setningers struktur, markering av relasjoner mellom setningsledd (ved eksempelvis partikler eller kasus) og hvordan enkelte setningstyper kan avledes av andre (slik som passivsetninger av aktivsetninger), er viktige emner innen syntaksen.

 

......

 

The syntax of the Java programming language is the set of rules defining how a Java program is written and interpreted.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Dette blir jo bare bedre og bedre. Har du kanskje også hatt besøk av Julenissen, nylig? Du fikk visst uansett ikke de bøkene du trengte, så du får lese deg opp på wikipedia.

Spar deg for slike spydigheter, de bidrar ingenting til diskusjonen.

 

@eltse - jeg velger å gjenta meg selv:

 

Et språk handler om å kommunisere mellom menneske og andre mennersker..

Et programmeringsspråk handler om å kommunisere mellom mennesker og maskiner. Så for meg handler dette om språk.

At vi faktisk stort sett bruker kun samme maskiner til regne ut ting for oss er en annen sak; men det bare farger språket vi bruker mellom oss og maskinene vi setter til de oppgavene de skal gjøre.

 

Jeg er med på at programmering handler om kommunikasjon mellom mennesker og maskiner - på samme måte som andre språk er ment som kommunikasjon mellom ulike mennesker. Dog var poenget mitt at programmering har veldig mye mer til felles med matematikk enn det har med språk.

 

Å lage en algoritme handler derfor mer om å forstå hvordan du logisk setter opp denne algoritmen - og for å så til dette vil gode logiske egenskaper være mye viktigere enn gode språkkunskaper.

 

Men dette blir veldig på samme måte som med matematikk. Når man skal f.eks. løse en diff. likning så er det de logiske egenskapene som må taes i bruk ikke dine evner til å forstå språk. Men når man ønsker å skrive ned og formidle løsningen må man bruke matematiske tegn og symboler - og om dette klassifiseres som språk så skal jeg gå med på at også programmering kan klassifiseres som språk.

 

Og etter å slått opp litt rundt matte som språk så ser jeg at min definisjon av hva som er et språk tydeligvis var relativt snever - og språk er noe mye mer generelt: og derfor er både mattematikk og programmering å regne som språk.

Lenke til kommentar

Og det mener du at du gjør, med dine fullstendig kunnskapsløse påstander? Takket være meg og mitt grenseløst generøse bidrag i diskusjonen ser det faktisk ut som du har lært noe i dag, er ikke det fantastisk?

Du bidro ingenting. Derimot tomsi42 (og til dels Zepticon) som faktisk bidro med sin forklaring, som jeg derfor måtte slå mer opp på fikk meg til å se hvor jeg tar feil. Jeg kom med noen påstander, og begrunnelser for hvorfor jeg mente de var riktige - og du svarte med bare en spydig kommentar. Det bidrar ingenting - og man lærer ingenting av det.

 

Skal man ta en diskusjon - må fokuset være på å prøve å komme frem til hva som er riktig på en saklig måte. Det er dette begge parter lærer av. Du har desverre holdt en veldig usaklig og spydig tone i de fleste svarene, noe som ihvertfall jeg mener er med på å skape en negativ stemning i tråden.

 

Du tar og ting veldig langt med "Dine totalt kunskapsløse påstander", som var besert på en kort diskusjon rundt semantikk og definisjonen av et ord. Dette minner mer om et forsøk på latterliggjøring og er veldig dårlig retorikk, og hører egentlig ikke hjemme på et diskusjonsforum.

Endret av etse
Lenke til kommentar

...

mens det er helt i orden å slå om seg med fullstendig feilaktige påstander av den typen du gjør?

 

jeg har forklart deg at du tar feil, at programmeringsspråk er en undergruppe av kunstige språk, til forskjell fra naturlige språk, at programmeringsspråk også har gramatikk, og at det fins mye stoff på nett man kan lese seg opp på selv, med utgangspunkt i wikipedia.

 

merk at jeg ikke har vært i noen diskusjon med deg.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...